Meer Artikelen

Vraag- en antwoorddiensten zijn ‘booming’

Met de introductie van Windows Live Q&A deze week lijkt ook Microsoft in te zien dat vraag- en antwoorddiensten grote potentie hebben. Het bewijs van de interesse in Q&A diensten is geleverd door Yahoo. De dienst Yahoo Answers trok in juni volgens Comscore 12,3 miljoen unieke bezoekers. Ter vergelijking: de populaire videodienst YouTube trok in diezelfde maand 13,4 miljoen bezoekers.

Koppeling Flickr aan Yahoo Search

Yahoo is begonnen met het doorzoekbaar maken van foto's van zijn fotodienst Flickr via zoekprogramma Yahoo Search. Het is een stap die past bij de ambitie van het bedrijf om sociaal zoeken en algoritmisch zoeken steeds verder te combineren. Eerder dit jaar integreerde Yahoo de dienst Yahoo Answers in zijn zoekmachine. Met Yahoo Answers geven internetters elkaar antwoorden op de meest uiteenlopende vragen.

Premium

Eerste stap branchebrede duidelijkheid over klikfraude

Het IAB, een mondiale club internetadvertentiebedrijven, slaat de handen ineen met bedrijven als Ask.com, Google, Yahoo en Microsoft om klikfraude inzichtelijk te maken en adverteerders geijkte cijfers te kunnen geven over de effectiviteit van tekstadvertenties. De miljarddollarvraag die IAB zich met de advertentiebranche stelt is: wat is een klik en hoe geldig is die?

Premium

Maanden vertraging start Yahoo’s AdWords-kloon

De lancering van Yahoo's slimme advertentiedienst, een die moet concurreren met Googles AdWords, loopt minstens een kwartaal vertraging op. Pas in de eerste helft van 2007 zal de dienst volledig operationeel zijn in Amerika. Het zoekbedrijf voerde net een update aan zijn zoektechnologie door en blijkt strengere advertentie-eisen te stellen dan Google.

‘Veertien procent tekstadvertentiekliks is frauduleus’

Adverteerders wereldwijd verliezen jaarlijks honderden miljoenen dollars aan frauduleuze kliks op advertenties uit programma´s onder meer Google en Yahoo. Veertien procent van alle kliks is volgens onafhankelijke metingen illegaal. De eerste computervirussen die dit soort kliks in opdracht genereren, leveren criminele ontwikkelaars tientallen miljoenen dollars per jaar op.

eBay lanceert advertentieprogramma, AdSense-kloon

Veilingbedrijf eBay begint een affiliatedienst waarmee site-eigenaren advertenties op hun site kunnen plaatsen die inhoudelijk aan de inhoud zijn verwant. Google biedt met AdSense al lang zo'n dienst, eBay verwijst vooralsnog enkel naar de eigen handelssite. Simpeler marketingtechieken leveren mogelijk meer op, aldus een Nederlandse veelverkoper die een e-boek publiceert met verkooptips.

Nederlandse versie vragentool Lycos IQ

Lycos komt dit jaar met een Nederlandse versie van Lycos IQ, een sociale vraag- en antwoord webtoepassing. Lycos IQ is vergelijkbaar met Yahoo Answers, een dienst die ook nog niet in Nederland is geïntroduceerd.

Premium

Een derde internetreclamebudgetten naar sponsoring

Dertig procent van de uitgaven aan internetreclame gingen in de eerste drie maanden van 2006 naar sponsoring en andere vormen van ´contentintegratie´. De totale reclamebestedingen kwamen in die periode uit op 29 miljoen euro. Ook nu weer laten Google en Yahoo Search Marketing verstek gaan en doen niet mee aan het onderzoek dat IAB ieder kwartaal uit laat voeren.

Premium

Yahoo besteedt dienstenontwikkeling uit

Yahoo roept de hulp van particuliere externe ontwikkelaars in om nieuwe Yahoo-diensten te ontwikkelen. Het Amerikaanse portaalbedrijf publiceert daartoe steeds meer delen van de 'broncode' van de onderliggende webmachine. In een jaar tijd meldden zich 10.000 ontwikkelaars aan om, vooralsnog, niet-commerciele diensten te programmeren rondom Yahoo API's.

Premium

Microsoft adCenter naar Nederland

Microsofts versie van Google AdWords gaat in de eerste half van 2007 van start in Nederland. Microsoft onderzoekt nog of en hoe ze particuliere sitebeheerders tekstadvertenties wil laten plaatsen op hun sites. Naar verwachting beëindigt Microsoft Nederland haar samenwerkingsverband met Yahoo Search Marketing in de loop van volgend jaar.

Nederlands alternatief voor Del.icio.us

TagMos wil hét Nederlandstalige alternatief zijn voor de Amerikaanse social bookmarking site Del.icio.us. De site richt zich puur op de Nederlandse markt en wil gemakkelijker in het gebruik zijn dan het Amerikaanse voorbeeld. Emerce sprak met oprichter Valent.

‘Taggen is de toekomst’

Yahoo brengt nieuwe diensten naar Nederland en zet vooral in op 'sociaal zoeken'.

Premium

MSN stapt in context advertenties

MSN Search is achter de schermen hard bezig met een beleid voor context advertenties. Al enige tijd draait voor een kleine groep adverteerders het programma MSN adCenter. Daar komt binnenkort het onderdeel ContentAds bij, dat moet concurreren met Google AdSense en Yahoo Publisher Network.

Overture wordt Yahoo! Search Marketing in Europa

Online advertentiebedrijf Overture heet in Europa vanaf vandaag Yahoo! Search Marketing. De naamswijziging is een logisch gevolg van de overname van Overture door Yahoo! in 2003. Met de nieuwe naam hoopt het bedrijf een grotere doelgroep aan te spreken. “De naam Overture is bij kleinere en branchevreemde partijen nauwelijks bekend,” aldus Joost Hagesteijn, de Nederlandse country manager van Yahoo!.

Overture gaat concurrentie aan met Google Adsense

Overture ontwikkelt een advertentiemodel dat vergelijkbaar is met Google AdSense. Later dit jaar of begin volgend jaar vindt de introductie in Nederland plaats, aldus Joost Hagesteijn, country manager Overture en Yahoo! Nederland. Overture wil zich niet meer uitsluitend toeleggen op grote partners zoals MSN en PCM, maar met het nieuwe model ook kleinere site-exploitanten aanspreken.