Meer Artikelen

Premium

‘Google en Amazon moeten meebetalen aan internet’

De directeur van Deutsche Telekom, Kai-Uwe Ricke, vindt dat grote aanbieders als eBay, Amazon, Google en Yahoo in de toekomst zouden moeten meebetalen aan de infrastructuur voor internet. Niet alleen hun klanten zouden voor internet moeten betalen, zo vertelde Ricke aan het weekblad Computerwoche.

Yahoo! wil adverterende websites meer betalen

Yahoo! gaat zijn advertentiemodel dit jaar geleidelijk veranderen om aantrekkelijk te blijven voor website-eigenaren en adverteerders. Het bedrijf dat deze week een enorme winstgroei bekendmaakte, verwacht voor het komende jaar een minder grote winstgroei. Om die ontwikkeling te keren wil het bedrijf onder meer eigenaren van websites meer laten verdienen aan het plaatsen van 'inhoudsgerelateerde' Yahoo!-advertenties.

Premium

De week in mobile: Google, Microsoft en Yahoo

Het belangrijkste mobiele nieuws kwam afgelopen week van de grote jongens. Microsoft maakte bekend dat ze samen met Philips een MSN-mobieltje ontwikkelt. Motorola kondigde aan dat ze de Google zoekfunctie op gebruiksvriendelijke wijze gaat toevoegen aan een groot deel van haar nieuwe mobiele telefoons. En Yahoo!? Yahoo! bleef niet achter. Het Amerikaanse bedrijf kondigde de nieuwe Yahoo! Go Mobile dienst aan, een verzameling Yahoo-toepassingen die beschikbaar komt op toestellen uit de Nokia 60 serie.

Yahoo koopt del.icio.us

Yahoo heeft de social bookmark-dienst del.icio.us gekocht voor een onbekend bedrag. Dat is op de blogs van beide partijen meegedeeld. Eerder al kocht Yahoo fotodienst Flickr, dat ook tot de nieuwe generatie razend populaire webdiensten hoort die wel met Web 2.0 wordt aangeduid.

Microsoft komt met nieuwe internetstrategie

Microsoft zal vandaag naar buiten treden met een nieuwe internetstrategie. De Amerikaanse softwaregigant zal volgens The Wall Street Journal onder meer vertellen over haar plannen om Windows en Office verder te integreren met internet.

Yahoo en MSN koppelen messengers aan elkaar

Gebruikers van MSN messenger en Yahoo messenger krijgen binnenkort de mogelijkheid om met elkaar in contact te treden. Hiermee ontstaat naar verwachting, de grootste consumentgerichte instant messaging-community ter wereld, met naar schatting meer dan 275 miljoen gebruikers. Dat hebben beide bedrijven woensdag bekendgemaakt.

Semel (Yahoo): strategie Google onduidelijk

Terry Semel, de CEO van Yahoo, vindt dat Google geen duidelijke strategie heeft. Ook vindt hij dat Google bezig is met een inhaalrace die erop gericht is Yahoo voorbij te streven. “Ze zijn duidelijk bezig met een inhaalslag. Ze doen eigenlijk alles wat wij al gedaan hebben.”

Financiering voor Chinese portal

China's grootste portal Bokee(het voormalige BlogChina) heeft 10 miljoen dollar opgehaald bij durfkapitalisten. De ronde werd geleid door het Amerikaanse Bessemer Ventures.

Nieuwe aandelenplaatsing Google

Google gaat 14 miljoen nieuwe aandelen uitgeven in de hoop miljard dollar op te halen. Dat geld zal met name gebruikt worden om de oorlogskas van Google te vergroten. Analisten gaan ervan uit dat Google het geld gaat gebruiken om overnames te doen. Daarbij zou het zoekmachinebedrijf met name naar China kijken.

Explosieve groei weblogs

Het fenomeen weblogs groeit tegen de klippen op. Uit berekeningen van The Blog Herald blijkt dat er wereldwijd meer dan 70 miljoen weblogs zijn. Nederland telt alleen al 600.000 bloggers.

Flickr introduceert Photorank

Flickr heeft een aantal nieuwe features geïntroduceerd waarvan Photorank verreweg de belangrijkste is. Hoe vaker een foto op Flickr wordt aangeklikt, hoe hoger de foto in principe eindigt in Photorank. De foto's worden beoordeeld op basis van “interestingness”.

Yahoo koopt “widget-engine” Konfabulator

Yahoo heeft het Californische widget-bedrijfje Konfabulator voor een onbekend bedrag gekocht. Met widgets kun je bepaalde applicaties op je desktop draaien. Wie widgets van Konfabulator wil gebruiken, moet daar nu nog voor betalen, maar Yahoo wil de widgets opvallend genoeg gratis maken.

Virtuele kleding in Yahoo messenger

Steeds meer modemerken werken samen met Yahoo om zogenoemde avatars – cartoonfiguren die gebruikers moeten voorstellen – in Yahoo Messenger van virtuele kleding te voorzien. Het modemerk French Connection UK (FCUK) is een samenwerking gestart met Yahoo UK.

Clear Channel sluit promotiedeal met Yahoo

Het Amerikaanse muziekconglomeraat Clear Channel, tevens eigenaar van de Nederlandse concertorganisator Mojo, heeft een marketingovereenkomst gesloten met Yahoo. Een kwart van het marketingbudget zal nu online besteed worden.

Verschuiving gaande in VS van tv- naar webreclame

Het ziet er naar uit dat in Amerika adverteerders tv-commercials steeds vaker links laten liggen en in plaats daarvan kiezen voor 'webverstising'. Grote adverteerders lijken daarmee niet langer om het veranderende gedrag van de mediaconsument heen te kunnen.