-

Zeven krachtige B2B-leadgeneratietips

Als B2B-marketeer ligt je focus waarschijnlijk vooral op leadgeneratie. Zonder leads geen business nietwaar? Want hoe goed je product of dienst ook is, als niemand het kent, zal niemand het kopen.

Maar het genereren van waardevolle B2B-leads is in deze wereld van ‘infobesitas’ niet eenvoudig. Of toch wel?

Met deze zeven krachtige B2B-leadgeneratietips vergroot je in ieder geval aanzienlijk je kansen.

Je kunt er vandaag de dag namelijk niet meer op vertrouwen dat als je een goed product hebt of een goede dienst, je klanten vanzelf op je af komen. Nee, om te slagen is het niet noodzakelijk dat je het beste product hebt, de goedkoopste aanbieder bent of de beste service biedt. Om echt te slagen zul je de beste verkoper moeten zijn.

Effectief verkopen begint altijd met het genereren van hoge kwaliteit leads; leads die je sales kunnen oppakken, contacteren, afspraken mee kunnen maken en uiteindelijk deals mee sluiten. Dit kan zelfs geautomatiseerd, maar het moet wel van hoge kwaliteit blijven.

Een goede online leadgeneratiestrategie genereert meer omzet.

Verbeter leadgeneratie en omzet

Als je het aantal leads met tien procent kan laten toenemen en de gemiddelde kwaliteit van je leads daalt niet, zal je tien procent meer inkomsten behalen.

Elk nieuw e-mailadres (of telefoonnummer, bedrijfsnaam / gegevens) dat je vergaart is iets waard. Ze zullen wel allemaal verschillende waardes hebben, dit is belangrijk om in te zien. Een e-mailadres van iemand die zich inschrijft voor je blog heeft een andere waarde dan een e-mail die je koopt bij een derde partij.

Dat is exact de reden waarom je leadgeneratie serieus moet nemen. Het is een van de belangrijkste processen in de organisatie en je zult het constant moeten blijven evalueren op basis van de effectiviteit en de gebruikte tactieken.

Weetje: 85 procent van de B2B-marketeers zien leadgeneratie als hun #1 uitdaging (bron: Forbes).

1. Leg zo vaak mogelijk persoonlijk contact

Vertrouw nooit op éénrichtingcommunicatie zoals je website, blogposts en advertenties. Probeer een echt gesprek met je potentiële klant aan te gaan, het liefst zo vaak mogelijk.

Wanneer een gebruiker vraagt over een feature in de chat / per mail, stuur hem niet een link waar hij zijn antwoord kan vinden. Bied hem een tienminuten belafspraak aan waar je er kort doorheen kunt lopen. Dit geeft je weer een nieuwe kans om te verkopen.

Wanneer je mailt met je prospect, biedt een video call aan. Wanneer je in de video call zit, biedt een persoonlijke meeting aan. Probeer steeds een stap dichter bij te komen elke keer dat je in gesprek bent.

2. Gebruik de kracht van livechat

Ook al heb je er alles aan gedaan om je propositie zo duidelijk mogelijk te maken op je website. Sommige bezoekers kunnen soms niet vinden waar ze naar op zoek zijn.

42 procent van klanten geeft de voorkeur aan live chat voor supportvragen, en van dat aantal is 73 procent tevreden met de resultaten. Draai campagnes op verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld potentiële klanten die je pagina met prijsinformatie bezoeken. Stuur ze een bericht en help ze direct met de desbetreffende vraag. Wees relevant op het moment dat de klant dat wil.

De meeste chats vragen een e-mailadres, dit brengt mij gelijk bij de volgende tip.

3. Gebruik marketing automation

Ben je nu al bezig met het verzamelen van e-mailadressen? Als dat nog niet zo is, probeer dit zo snel mogelijk te doen.

Wanneer je eenmaal een e-mailadres hebt verkregen kan je marketing automation gebruiken om die leads te onderhouden en meer data te verzamelen. Eenmaal in de ‘koopfase’ is het tijd voor sales om de leads op te volgen.

Gebruik de beschikbare data om specifieke boodschappen te sturen naar de verschillende klantgroepen. Stuur nooit hetzelfde naar een nieuwe en oude prospect.

PS: Denk aan de nieuwe wet met het verzamelen van gegevens.

4. Maak leads van je websitebezoekers

Wist je dat gemiddeld slechts twee procent van websitebezoekers contact opneemt met het betreffende bedrijf? De hoogste tijd dus om ook die andere 98 procent in kaart gaat brengen.

Met een tool zoals Leadfeeder ben je in staat om te zien welk bedrijf je website heeft bezocht, welke pagina’s ze hebben bezocht, hoe lang etcetera. Vanuit de app kun je ze direct in je CRM zetten en een activiteit voor sales aanmaken. De integratie met Mailchimp laat je ook op individueel niveau zien wat er gebeurt met de bezoekers op je site.

Het in kaart brengen van je websitebezoekers is een belangrijk onderdeel van elke online leadgeneratiestrategie. Zo kun je ook goed in de gaten houden hoe effectief je Adwords campagne nu echt is. Doe je dit nog niet? Probeer Leadfeeder 14 dagen gratis.

5. Geef wat waardevols weg aan je bezoekers

Een effectieve manier om leads te genereren via je website is door waardevolle content weg te geven in ruil voor contactinformatie (tenminste een e-mailadres).

Hebben jullie goede inzichten, benchmarks, speciale data of een tool die handig kan zijn voor iemand anders? Iets van hoge waarde creëren en vervolgens gratis weggeven is een goede manier om vrienden te maken. En vrienden zijn goede leads!

6. Promoot ambassadeurs

Leads die worden aangedragen door bestaande klanten zijn vaak van hoge kwaliteit. Heb je al een duidelijk proces om jouw goede klanten om te zetten in ambassadeurs?

Een veelgebruikte manier om te achterhalen wie de beste ambassadeurs zijn is de Net Promoter Score (NPS). Voorzie deze groep van de juiste ideeën en manieren om je product te promoten. Je zult verbaasd staan hoe vaak ze dit zullen doen!

7. Genereer meer online reviews

Positieve reviews verhogen de betrouwbaarheid van elk product of dienst.

87 procent van alle B2B-beslissers oriënteren zich online voordat ze tot aankoop overgaan. Hierbij gaan ze op zoek naar eerlijke recensies om hun beslissing te ondersteunen. Om meer leads te genereren zul je ergens reviews over jouw dienst/product online beschikbaar moeten hebben.

Nepreviews kunnen je SEO schade berokkenen en, nog erger, reputatieschade opleveren.

Koop nooit reviews! Als je bijvoorbeeld pas één klant hebt, zorg dat hij of zij een review schrijft. Eerlijke reviews genereren leads. Nepreviews kunnen je SEO schade berokkenen en, nog erger, reputatieschade opleveren. Neem het risico niet.

Zorg dat je prospects goede reviews zien. Je kunt de NPS tool vanuit tip 6 gebruiken om de juiste klanten te vinden voor een review.

+1 Leadgeneratie via zoekmachines, advertising & retargeting

Hoewel het een open deur is kan deze niet ontbreken. Zorg dat je SEO in goede staat is waardoor je goed gevonden wordt. Het is zaak om een een aantal goede backlinks te hebben en te begrijpen welke keywords belangrijk zijn.

Extra websitebezoek genereren via bijvoorbeeld Google Adwords is makkelijk, echter wil je niet zomaar een bezoeker. Zorg dat je serieus tijd steekt in het opzetten van campagnes die sales leads genereren en niet alleen maar je websitebezoek verhogen.

Het schrijven van een gastblog kan je ook helpen om je SEO te verbeteren. Gebruik geen remarketing voor al je gebruikers maar creëer campagnes op basis van het gedrag van jouw bezoekers en gebruik gerichte advertenties om ze terug te krijgen.

Als je bezoeker een bepaalde dienst heeft bekeken, zorg dat hij dan een nieuwe case study te zien krijgt. Is een bezoeker meerdere keren op je website geweest, adverteer dan bijvoorbeeld je nieuwsbrief.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ruud - Klue

Bedankt voor het lijstje. Erg interessant! Een kleine toevoeging / verdieping voor B2B leadgeneratie is het personaliseren van de chat en website. Zoals je aangeeft wordt een chat positief ervaren door leads voor vragen. Echter kun je een chat ook personaliseren op basis van een bedrijf wat op dat moment op de website is. Je kunt dan persoonlijke vragen stellen aan de bezoeker die impact hebben op hun behoeften. Check https://klue.nl/data-marketing/hoe-personalisatie-live-chat-conversie-verhoogt/

Iets wat hier naadloos op aansluit is ‘liquid content’. Voor elke specifieke bezoeker of bezoekers groep andere content. Zo laat je als B2B marketeer de juiste informatie zien je doelgroep. Stel je biedt trainingen aan in de HRM hoek, advocatuur en accountancy. Met liquid content laat je als marketeer een andere website zien aan de HRM bezoeker dan aan de advocaat. Hiermee kun je je goed focussen op de pains en gains per subdoelgroep. Klue biedt deze mogelijkheid voor B2B marketeers en is gratis te proberen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond