-

Betrouwbaar productonderzoek voor e-commerce: hoe pak je dat aan?

Productonderzoek is belangrijk om inzicht te krijgen in waar er ruimte is voor een nieuw product en hoe producten van concurrenten op bijvoorbeeld Bol.com en Amazon presteren. Lees hoe Google Trends, de winkelwagentjesmethode en andere tools je daarmee kunnen helpen.

Verkoop je via Bol.com of Amazon, of heb je een eigen webshop? Dan weet je als geen ander hoe belangrijk het is om je productonderzoeken met zo betrouwbaar mogelijke data uit te voeren. Op Bol.com kijk je vast naar je prestatiescores: retourpercentages, percentages klantvragen en conversies, of je kijkt naar concurrenten met de winkelwagentjesmethode. Maar hoe werkt dat laatste precies, en zijn er ook tools om dit te automatiseren? In dit artikel kijken we naar de impact van data en digitalisering op productonderzoek rond e-commerce.

Zelf onderzoek doen

Voordat je een goede omzet kunt draaien zul je tijd moeten investeren in het vinden van een goed verkopend product. Op Plazatalk.nl wordt vaak geadviseerd om te beginnen met een productportfolio van een paar producten. Zo ben je niet langer afhankelijk van die ene sale op je eerste product en kun je bovendien met meerdere productmarkten tegelijk experimenteren. De vraag blijft alleen wel waar je je eerste product gaat vinden. En dat betekent: onderzoek doen!

Of het nu een Shopify dropshipping-webshop of een verkoper via Bol.com betreft, het begint allemaal bij het vinden van een idee of niche. De sportniches als ‘sportschoolmaterialen’ en ‘gym outfits‘ zijn erg verzadigd, maar waar vind je dan wel die ene onaangeraakte niche? Je kunt hiervoor handmatig zoeken in Google Trends met allerlei zoekwoorden, of in de zoekwoordenanalyse op het partnerplatform van Bol.com. Dat geeft vaak een goed beeld van het aantal zoekresultaten. Ook kun je kijken in de Facebook Ads library naar veel gepromote advertenties. Hier kun je rekening houden met het aantal likes, welke call-to-action-knop er wordt gebruikt voor een advertentie en vooral de woorden en doelgroep waarop je wilt filteren. Dit zijn allemaal handmatige onderzoekjes die je een heel eind in de juiste richting kunnen brengen.

De winkelwagentjesmethode

Bekende goeroes hebben het op Bol.com vaak over de winkelwagentjesmethode. Dit is een proces waarbij je zoveel mogelijk voorraad van één verkoper van één product in je winkelwagen stopt (tot wel 500 producten soms). Vervolgens schaf je ze niet aan, maar blijf je ze enkel van dag tot dag volgen. Als een verkoper op de eerste dag van je onderzoek 130 producten heeft en de dag daarna bij het herladen van de winkelpagina nog 125, dan weet je dus dat er 5 producten verkocht zijn. Zo kun je dus met werkelijke verkopen bijhouden hoeveel producten je concurrent verkoopt.

Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4
Voorraad 130 125 125 110
Verkopen 5 0 15

Tabel: Voorbeeld verkopen meten met de winkelwagentjesmethode

Hier zitten helaas wel een paar nadelen aan. Zo is het onderzoeken van dag tot dag langdurig. Ook is het bijhouden van verschillende producten over langere periode soms verwarrend. Wat als een verkoper bijvoorbeeld van prijs wisselt of niet langer het koopblok heeft bijvoorbeeld? Dan lijkt het of zijn product niet verkoopt, maar een concurrent maakt ondertussen wel mooi zijn verkopen zonder dat jij dit ziet.

Daarnaast kan het zijn dat een verkoper zijn voorraad boven de 500 houdt, zodat je niet kunt zien hoeveel er werkelijk verkocht wordt. Dit komt omdat een consument op Bol.com maximaal oplages van 500 stuks van hetzelfde product in een winkelwagen kan leggen, terwijl een verkoper zijn voorraad mag aanvullen tot 999 stuks. Het verschil van 5 producten die verkocht worden tussen 999 en 994 is in je winkelwagen dus niet terug te vinden (deze geeft namelijk enkel aan dat er nog 500 producten beschikbaar zijn). Tot slot kan het ook zijn dat er meerdere EAN-codes bij hetzelfde product horen: zo moet je dagelijks controleren of er geen nieuwe listings online verschijnen die hoger staan dan het product in je onderzoek.

Bol.com en Bol tools

Er zijn geautomatiseerde platforms die Bol.com’s winkelwagentjes dagelijks tracken met meer dan 160.000 producten tegelijkertijd. Bol.com is hier helaas niet blij mee en werkt hard aan het ‘onzichtbaar’ maken van deze inzichten. Dat doen het bedrijf enerzijds omdat het scrapen van de data de Bol.com-website vertraagt, maar bovendien omdat deze data niet volledig publiekelijk toegankelijk zijn. Het is daarom een nogal grijs gebied om zomaar deze data van hen te kopiëren en te verkopen aan andere verkopers via Bol. Tot slot zijn ook de verkopers via Bol.com niet blij met deze gang van zaken. Het is een inbreuk op de data en bedrijfsgegevens van deze verkopers. Daarom wordt het ook aangeraden om (ondanks dat dit lastig is voor het bijhouden van je eigen voorraad als verkoper) standaard de fictieve voorraad die zichtbaar is op Bol.com boven de 500 te houden. Zo kunnen scrapers jouw verkoopdata niet inzien.

Bovendien heeft het ook niet zoveel zin om een abonnement te nemen op data die voor iedere gebruiker hetzelfde zijn. Bol.com tools laten dan wel een volledig geautomatiseerde weergave zien van de winkelwagentjesmethode, maar zodra je een nieuw product toevoegt aan deze database, dan krijgen andere abonnementhouders ook inzicht in dit product dat je trackt. Zo kun je bijvoorbeeld ook zien hoe alle producten die momenteel getrackt worden op Bol.com presteren. Maar als iedereen diezelfde data ziet, dan zal ook iedereen diezelfde data gebruiken in het bepalen van inkoopstrategieën. Staat vandaag dus product X bovenaan de lijst, dan zijn er morgen vast tien gebruikers die ook product X willen gaan verkopen. Het duurt dan nog wel een paar weken voordat zij hun voorraad binnen hebben, maar de markt zal met deze toegankelijkheid van kennis voor iedereen snel opgedroogd raken.

Amazon product tools

Amazon is dé nieuwe speler in de Nederlandse markt en groeit dan ook hard. Zo staat het qua websitebezoeken inmiddels al gelijk aan Wehkamp en Coolblue, zo berichtte de NOS. Naar eigen zeggen is die groei niet zo hard als het bedrijf had gewild, maar dat er langzaam een verschuiving in het speelveld van de ABC-marktaandelen plaatsvindt, is zeker. Als je dus aan het front van deze verschuiving mee wilt dingen naar de Nederlandse markt, dan kan het weleens interessant zijn om ook te gaan verkopen via Amazon.nl.

Daarnaast is er altijd nog de keuze om met een internationale Amazon-verkoperaccount aan de slag te gaan. Zo heb je niet alleen toegang tot ruim 300 miljoen Amazon-winkelaars, maar ook kun je meer data en producten vinden op Amazon, omdat het platform maar liefst 26 keer meer producten verkoopt dan Bol.com, aldus Plazatalk.nl. Dat betekent dat de kans op het vinden van een gat in de markt in een Amazon-database ruim twintig keer groter is. Of je kunt de inzichten van Amazon-data ergens anders implementeren, zoals op je Bol.com-verkooppagina. Op de ene site doe je je productonderzoek en op de andere site realiseer je je verkopen.

Over de auteur: Bart van Eekelen is oprichter en directeur van e-pickr.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Thomas

Interessant artikel! Misschien goed om in de toekomst ook de nadruk te leggen wat die geautomatiseerde tools dan zelf voor criteria stellen voor een ‘goed product’. Daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar!

Misschien een goed opzetje, want er zijn verschillende vormen en maten, met prijzen zo absurd als honderden euro’s per maand, maar wat is het probleem als je er duizenden mee kunt verdienen natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar jouw volgende schrijven!

VG,
Thomas

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond