-

Optimaliseer je productpagina’s en verover topposities in retailzoekresultaten

Online retailers en marketplaces blijven groeien. Hoe blijft je merk zichtbaar en vindbaar? In dit artikel leer je hoe je productcontent op productdetailpagina’s het beste weergeeft, en waarom dit essentieel is om in de top zoekresultaten van online retailers en marketplaces te komen.

Hoe blijft je merk zichtbaar en vindbaar tussen al de duizenden producten terwijl e-commerce door blijft groeien? Wat komt in dit artikel aan bod?

  • Wat zijn retail-zoekresultaten?
  • Hoe werken algoritmes bij online retailers en marketplaces?
  • Optimaliseer je productpagina’s in zes stappen
  • Goede content op grote schaal
Belangrijkste leerpunten
  • Hoe meer organische paginabezoeken je aantrekt, hoe minder je uitgeeft aan advertenties. Wanneer je vervolgens organisch gaat verkopen, nemen organische paginabezoeken toe.
  • Zoekwoorden vormen de basis van het optimaliseren van productdetailpagina’s voor retail-zoekmachines. Daarnaast zijn afbeeldingen, video’s, en andere content gemaakt door gebruikers erg belangrijk voor je productdetailpagina’s.
  • Je moet productcontent op grote schaal optimaliseren. Op alle verkoopkanalen moet productcontent geoptimaliseerd en gestandaardiseerd zijn om (potentiële) klanten via alle wegen naar je producten te leiden.
Wat zijn retail-zoekresultaten?

Retail-search gaat over de zoekfunctie die online shoppers gebruiken om merken en producten te vinden op e-commerceplatformen zoals Amazon, Bol.com en Zalando.  Shoppers vinden producten door categorieën te gebruiken die de resultaten specificeren tot het gewenste product, of ze zoeken door een zoekwoord in de zoekbalk in te typen. Meestal wordt er een combinatie van deze twee manieren gebruikt.

Wanneer organisch of betaalde zoekresultaten worden gestimuleerd, duwen merken hun producten naar de top van de zoekresultaten. Wanneer jij goed bent in het retail-search-‘spel’ hebben je merk en je producten een sterk voordeel ten opzichte van de concurrenten.

Begrijp retailzoekalgoritmes

E-commercewebsites hebben, net als Google, hun eigen algoritmes. Dit is voor het grootste deel gebaseerd op de verkoopsnelheid van merken en verkopers, en de on-page-optimalisatie van productvermeldingen of product listings.

Kortingen en weg-geef-acties helpen niet om hoger in de zoekresultaten te komen, en het is geen tactische lange-termijn-strategie. Ze brengen zelfs eerder schade toe aan je merkbeeld. Wanneer je meer organische paginabezoeken krijgt, hoef je minder uit te geven aan advertenties, en wanneer je meer organische verkopen genereert, krijg je uiteindelijk meer verkeer naar je pagina’s. Organische verkopen zijn bewijs voor e-commerceplatformen dat je product overeenkomt met specifieke zoekwoorden of termen waarop gezocht wordt.

Organisch verkopen is niet makkelijk, en in het begin moet je je eigen ‘verkoopsnelheid’ (of sales velocity) genereren. Maar wanneer dit eenmaal op gang is, zet de trend door. Als je constant hoge voorraadniveaus, lage retouren, snelle leveringen, goede en stabiele prijzen, en goede (bij voorkeur minstens 4-sterren-) beoordelingen kunt behouden, is de kans groot dat je producten goed blijven scoren in de zoekresultaten.

Als je weet welke factoren zoek-algoritmes beïnvloeden, dan weet je wat je moet optimaliseren om het maximale resultaat uit je zoekresultaten te halen. Om organische verkopen te verhogen moeten we weten welke factoren bekeken worden door algoritmes. Zes tips voor on-page-optimalisatie:

1. Zoekwoordenonderzoek

Bepaal eerst je doelgroep en zorg dat je die begrijpt. Hoe zoeken mensen producten? Maak een lijst met potentiële zoekwoorden en werk ze een voor een af.

Bekijk het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad om op een zoekwoord te scoren. Hoe meer mensen zoeken op een zoekwoord, hoe groter de kans dat er veel concurrenten zijn. Als jij op dat zoekwoord nog geen redelijke positie hebt, kan je beter de focus leggen op long-tail zoekwoorden en nieuwe, populaire zoekwoorden met minder concurrenten.

Tools zoals Google Trends en Google Search Console helpen met zoekwoordenonderzoek, maar onthoud wel dat zoekwoorden die op Google werken, niet per definitie bij een retailer werken. Wij raden daarom aan om een platform-specifieke zoekwoorden-tool te gebruiken. Steeds meer e-commerceplatformen en marktplaatsen komen met eigen zoekwoordsuggesties en data, denk bijvoorbeeld aan Bol.com zoektrends, of de ‘Best Seller’-rangschikking van Amazon.

Daarnaast kun je ook klant-reviews gebruiken om populaire zoekwoorden te vinden. Analyseer welke woorden vaak in reviews worden gebruikt. Vervolgens gebruik je de taal van klanten in je eigen content. Zo kun je hoger in de zoekresultaten komen.

2. Productteksten

Nu je de juiste zoekwoorden hebt gevonden, kun je ze gaan gebruiken in je titels, metabeschrijvingen, H1-tags, en productbeschrijvingen. Hoe meer zoekwoorden je hebt waar je hoog op scoort, hoe meer sales je gaat genereren. Onthoud dat het geen zin heeft om je productvermeldingen vol te stoppen met zoekwoorden, in tegendeel zelfs. Zorg ervoor dat je teksten beschrijvend zijn, en er op een natuurlijke manier zoekwoorden in verwerkt zijn die voor SEO gebruikt kunnen worden.

Wanneer het voor jou niet mogelijk is om zoekwoorden te gebruiken in je titels, opsommingen, of beschrijvingen kun je ze wellicht in de back-end gebruiken.

Producttitels

Maak beschrijvende titels die niet te lang zijn, maar maak wel duidelijk wat voor product je verkoopt. Een goede titel heeft maximaal 80 karakters en bevat:

  • Merknaam
  • Serienaam
  • Producttype
  • Specificaties en karakteristieken, zoals maat, kleur, en belangrijke zoekwoorden

In onderstaande voorbeelden zien we aan de linkerkant een producttitel die te lang is. Zulke titels geven te veel informatie en zijn lastig te lezen, zeker op het kleine scherm van een mobiele telefoon.

Het tweede ‘verkeerde’ voorbeeld links is de titel van een Philips TV. Die is niet te lang, maar de verkoper heeft hier niet benoemd dat het om een TV gaat. Shoppers die snel scannen zien dit product waarschijnlijk over het hoofd: het is niet zichtbaar in de zoekresultaten, of het is onduidelijk om wat voor type product het gaat. Misschien gaat het wel over een computerscherm?

De titel aan de rechterkant geeft een goed voorbeeld: het is niet te lang en bevat de merknaam, productcode, afmetingen van de TV en het type, wat features die belangrijke zoekwoorden kunnen zijn voor dit product. Als we dan toch nog een puntje van kritiek mogen leveren, is het dat de titel meer beschrijvend had kunnen zijn.

Opsommingen of ‘bullet points’

Creëer een opsomming waarbij belangrijke features worden uitgelicht en benoem hoe elke feature de koper helpt – vertaal de features dus naar voordelen.

Specificatietabel

Zoekwoorden die specificaties zoals scherm formaat weergeven, moeten opnieuw benoemd worden in de specificatietabel op een productdetailpagina.

Productbeschrijvingen

Om de zoekresultaten van je producten te verbeteren, raden we aan om rekening te houden met de volgende aspecten in je productbeschrijving:

  • Veelgebruikte zoekwoorden
  • Plaats belangrijke informatie en zoekwoorden aan het begin
  • Optimaliseer continu met zoekwoorden in de taal van klanten

Lezen is een complex mentaal proces. Houd je content simpel en scanbaar, ben specifiek, vertaal features naar voordelen, en speel in op de emoties van shoppers. Visuele pauzes maken het leesproces makkelijker en minder vermoeiend. Gebruik voldoende witruimte in je beschrijvingen en bouw pauzes in. Om het lezen makkelijker te maken kun je het volgende doen:

  • Zorg ervoor dat elke paragraaf één punt bespreekt
  • Duidelijke titels en subtitels gebruikten
  • Lijsten in opsommingen zetten

3. Productafbeeldingen

Het aantal afbeeldingen is een factor waar retail- en marketplaces-zoekmachines waarschijnlijk naar kijken. Hoe meer afbeeldingen, hoe beter – al moeten afbeeldingen natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn en waarde toevoegen voor shoppers. Daarnaast is het belangrijk om alt-teksten met je belangrijkste zoekwoorden toe te voegen aan de afbeeldingen.

Voor alle retailers, en Google Shopping, zijn afbeeldingen de meest belangrijke contentonderdelen. Zorg dat je belangrijkste/hero-afbeelding aan de volgende kenmerken voldoet:

  • De afbeelding is van het item zelf
  • Witte achtergrond
  • Geen logo’s
  • Goede kwaliteit afbeelding
4. Productvideo’s

Algoritmes van retailers laten de producten zien die de grootste kans op verkoop hebben. Video’s kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Een onderzoek van Marketing Sherpa geeft aan dat shoppers 64-85% sneller een product kopen na het bekijken van een productvideo.

5. Ratings en recensies

Conversies zijn het hoogst wanneer een product een sterbeoordeling heeft tussen 4.2 en 4.5. een recensies extra kan al zorgen voor een 10% toename in bestellingen, en een 0.5 stijging van de sterbeoordelingen kan goed zijn voor 9% meer bestellingen. Veel retail- en marketplaces-zoekmachines wegen beoordelingen en recensies mee in het bepalen wie in de top zoekresultaten verschijnt.

Recensies zijn goed voor SEO, omdat ze productdetailpagina’s vullen met een constante stroom aan verse content met zoekwoorden. Het monitoren van recensies van klanten helpt je als merk problemen te identificeren en geeft je nieuwe ideeën voor zoekwoorden in de ‘taal van de klant’. Dit verbetert de vindbaarheid van je producten én de klanttevredenheid.

De Full Customer Reviews Module van SiteLucent geeft bijvoorbeeld een overzicht van alle recensies op een productdetailpagina, inclusief:

  • De gemiddelde hoeveelheid recensies en sterbeoordeling
  • De titel van de recensie en de letterlijke tekst van de recensie zelf
  • Mogelijke afbeeldingen en video’s die bij de recensie horen
  • De positieve en negatieve punten
6. Producten categoriseren

De specifieke categorieën van je producten helpen shoppers bij het vinden van je producten in de zoekresultaten. Het is belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn, zodat je in de meest relevante zoekresultaten te zien bent. Dit verbetert de klantreis en zorgt voor meer verkopen.

Op grote schaal content optimaliseren

Al deze tips zorgen voor een betere on-page SEO, maar een duidelijke URL-structuur helpt daarnaast ook. Het optimaliseren van on-page-SEO bij retailers is een uitdaging. Alle details tellen: een missend zoekwoord, een verkeerde afbeelding, een slechte recensie of productcategorie spelen allemaal een rol. Complete, juiste, en aantrekkelijke informatie op een productdetailpagina is van cruciaal belang als je de organische zoekresultaten en verkopen van je merk bij retailers en marketplaces wilt verbeteren.

De meeste merken zetten naast hun eigen verkoopkanalen verschillende indirecte e-commercekanalen in, zoals Amazon, Bol.com en Alibaba. Meer dan twee derde van klanten gaat eerst naar een marktplaats om producten te zoeken. On-page-SEO-optimalisatie is dus belangrijk op grote schaal wanneer je je merk online wilt laten blijven groeien. Content voor alle producten moet op alle kanalen in (internationale) markten geoptimaliseerd en gestandaardiseerd worden zodat klanten altijd bij je producten uitkomen.

De kracht van kleine overwinningen

Als je elke dag 1% beter wordt, en dat een heel jaar volhoudt, ben je aan het einde van het jaar 37 keer beter dan aan het begin! Dat is de kracht van kleine overwinningen.

Hoe snel verandert de volgorde van zoekresultaten op bijvoorbeeld Amazon? In het voorbeeld hier beneden vergelijken we de top 10 van de zoekresultaten op 29 november en 9 december voor het zoekwoord “soundbar”, inclusief taalvarianten op dit zoekwoord.

Wanneer we kijken naar Yamaha had het merk een zichtbaarheid van 10% op 29 november, en 17.5% op 6 december. Dat is een verbetering van 7.5 procentpunt! JBL laat een stijging zien van 3,3 procentpunt, Bose blijft gelijk, en LG verliest 5 procentpunt. Met de data kan je het effect op zoekresultaten monitoren, en je content verder optimaliseren voor betere resultaten.

Over de auteur: Marianne Knol is Content marketeer bij SiteLucent.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Thomas - MarketplaceStudio

Voor onze klanten werken doen we vaak een organische ranking service boost, dit werkt voor onze klanten erg goed. Is dit iets dat SiteLucent ook overweegt te gaan doen?

Ik zie namelijk goede en veel informatie rondom de on-page optimalisatie van de productpagina’s, maar ik mis nog een deel rondom de off-page optimalisatie. Ook dit is van belang in het organisch hoger ranken op BOL en Amazon merken wij.

“Om organische verkopen te verhogen moeten we weten welke factoren bekeken worden door algoritmes. “

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond