-

Boek zakelijk succes met e-mail

Ondanks aangescherpte regels voor zakelijk e-mailverkeer blijft e-mailmarketing een krachtige tool. Gebruik uw eigen adressenbestand of huur een bestand van een gespecialiseerd bureau. In beide gevallen bent u gehouden aan de wettelijke regels. Zorg daarom dat u op de hoogte bent alvorens met een bureau in zee te gaan.

 

Weet u wat e-mailmarketing is?

Ja: Dan hanteert u net als wij waarschijnlijk deze definitie: het verzenden van e-mail waar de (zakelijke) ontvanger waarschijnlijk interesse in heeft. Ook weet u dat ongevraagde e-mail sowieso taboe is.

Nee: Lees dan snel verder om te bepalen of e-mailmarketing iets voor u is (en of u geen dingen doet die niet mogen, zie toelichting).

Toelichting: Deze site is er duidelijk over. Het onder bedrijven verspreiden van ongevraagde en ongewenste berichten voor marketingdoeleinden (reclame) per mail, fax en andere vormen van elektronische berichten zonder voorafgaande expliciete toestemming, is verboden.

Wilt u adressen huren?

Ja: Een bureau als OMG/Mailmedia of Tapps beheert tientallen e-mailbestanden. Zo’n bestand wordt opgebouwd via bijvoorbeeld een beleggingssite: een bezoeker van die site geeft aan de nieuwsbrief te willen ontvangen en open te staan voor uitingen van partners. Deze gegevens gaan in een bestand en dat bestand kunt u vervolgens huren.

Nee: Ook in dat geval dient u rekening te houden met de eisen die aan een goed adressenbestand worden gesteld, zie ook de toelichting.

Toelichting: Als u met een extern bestand aan de slag gaat is de kwaliteit erg belangrijk. Zijn de adressen bijvoorbeeld actief, en klopt het profiel dat erachter zit? Realiseer u verder dat ook bij een extern bestand ú verantwoordelijk bent voor het naleven van de wettelijke voorschriften.

U heeft uw adressen en wil aan de slag?

Ja: Zorg voor een goede onderwerpregel en voldoende calls for action in de tekst zelf. Verder uiteraard een duidelijke afzender (disclaimer) en unsubscribe-mogelijkheid. Heel belangrijk is ook dat de ontvanger begrijpt waarom hij of zij deze mail ontvangt.

Nee: Misschien wilt u nog wat meer info omdat u bang bent voor een boete? Lees dan de toelichting.

Toelichting: Het afgelopen jaar ontving OPTA bijna 20.000 klachten over spam aan zakelijke gebruikers. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar deelde OPTA al bijna zestig waarschuwingen uit en legde drie spamboetes op.


Schrijft u een tekst die scoort?

Ja: Mooi zo, dan is het onderwerp dus relevant en modieus (pensioengat, spaarloon) en staan er een aantal pakkende koppen in bullets onder elkaar. Een grote knop die naar uw website leidt maakt de tekst helemaal af.

Nee: Dan is de volgorde van uw bullets wellicht niet optimaal. Maximaal vijf en de belangrijkste titels op de eerste, tweede en vijfde plaats.

Kent u de triggerwoorden voor spamfilters?

Ja: Prima. Door ze niet te gebruiken voorkomt u de kans dat uw mail in de spamfilter blijft hangen. Nog beter is om uw ontvangers te vragen u op de whitelist te zetten maar bedenk dat niet iedereen dat snapt en kan.

Nee: Vermijd dan in elk geval het gebruik van eurotekens, het woord ‘gratis’ en alles wat met seks te maken heeft. Lees ook nog even de toelichting.

Toelichting: Ook een onschuldig ogend woord als ‘testimonial’ kunt u beter niet gebruiken. Verder niet alles met hoofdletters in de onderwerpregel en wees spaarzaam met witregels in de bodytekst. Een zinnetje als ‘dit is geen spam’ is overigens ook geen goed idee.

Weet u wanneer de e-mail de deur uit moet?

Ja: Dan doet u het volgens Jeroen Bertrams misschien juist fout. Volgens Bertrams worden veel commerciële mails op dezelfde dag en tijd verstuurd omdat die momenten als goed te boek staan.

Nee: Volg dan uw gezonde verstand. Wanneer leest u zelf het liefst uw mail? Waarschijnlijk aan het begin en eind van de werkdag, eventueel ook zondagmiddag, om de werkweek voor te bereiden.

Al eens gedacht aan event driven e-mail?

Ja: Marc Borgers geeft u elders in dit dossier gelijk. Een klacht, een lange radiostilte, een regelmatig kooppatroon, allemaal voorbeelden van events. Wanneer een klant nu een van deze triggers overhaalt ontvangt hij of zij een relevante, actuele boodschap van u per mail.

Nee: Lees dan de toelichting, het is namelijk een mooie aanvulling op de meer generieke e-mailings.

Toelichting: In plaats van alle mails tegelijkertijd de deur uit te sturen, ontvangt elke klant pas na activatie van een trigger de e-mail. Dit is dus voor elke klant een ander moment.

Meer weten?

Ja: Surf naar de hangplek voor leden van de E-mailassociatie Nederland. Bureauleden houden zich aan de gedragsregels van EMMA-nl.

Nee: Aan de slag dan!

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Jasper Buter

Leuk artikel, een kleine correctie lijkt mij gepast. Tripolis verhuurt geen email adressen, Mailmedia doet dit binnen deze groep. Tapps is wel correct. 

Redactie Emerce

@Jasper Buter, Dat klopt. Het is net aangepast.

Fred Driessen

Ik ben niet zo?n voorstander om deze ruimte te gebruiken voor promotiedoeleinden maar ? het gaat over zakelijk succes met email marketing en in dit geval mag de naam van Admitter naast die van tapps en mailmedia zeker niet ontbreken. Daarom deze reactie op advies van de redactie; Admitter is tenslotte de B2B email marketing specialist.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond