-

Contentpromotie op sociale media zonder te irriteren

Hoe vaak deel je content? Ongezien maakt onbemind, overmatig aanwezig maakt irritant. De meeste mensen publiceren hun content, blogpost, video, foto één keer op een sociaal netwerk en vergeten het daarna. Uren werk zijn er in het stuk content gegaan. Het is relevant en belangrijke praktische informatie voor jouw publiek. Maar die hebben grote kans jouw update over het hoofd te zien. Op Twitter is de halfwaardetijd van een tweet pakweg twintig minuten. Je kunt het beter verlorenwaardetijd noemen want na twintig minuten is jouw update weggezakt in de tijdlijn van jouw volgers. Hoe zorg je er dan voor dat jouw content wel gelezen wordt door de mensen die er wat aan hebben?

Deel jouw content meer dan één keer op sociale media

Maar hoe vaak deel je content dan wel? CoSchedule doet hiervoor een duit in het zakje:

promote-your-blog-social-media-2xchart

Handig schema, maar de grote fout die ze maken is dat ze alle sociale media gelijk behandelen. Op elk platform plaatsen ze de content 3x. Dit is onverstandig omdat Facebook en Google+ pagina’s voor bedrijven veel meer een archieffunctie hebben. Als je daar vaker post dan stoor je jouw publiek alleen maar met dezelfde informatie. Op persoonlijke titel zou je content eventueel wel vaker kunnen posten, maar dat zou ik niet doen. Het past niet bij de uhm… ‘persoonlijke’ sfeer van die netwerken.

Twitter daarentegen is veel vluchtiger. ‘Newsier‘ wordt het ook wel eens genoemd. Tweets zakken snel weg in de timelines van volgers. De meeste mensen volgen een aantal honderd mensen tegelijk en er is dus een aanzienlijke kans dat jouw volgers die ene update niet eens te zien krijgen. Twitter leent zich er veel meer voor om belangrijke content die langer houdbaar is vaker te delen.

Mogelijk sociale media deelschema Twitter:

  • Post op de dag van publicatie.
  • Post één week na publicatie.
  • Post één maand na publicatie.

Daarbij kun je denken aan om langer houdbare content als whitepapers, infographics en video’s met verschillende titels en deelconclusies aan te kondigen. Denk ook aan collega’s waarvoor de content ook relevant kan zijn om die te betrekken bij de promotie van jouw content. Laat hen later op de dag, een dag later of een week later publiceren. Hiermee wordt de zichtbaarheid van de content en de kans dat de content uitkomt bij de personen die het nodig hebben aanzienlijk vergroot. Dat ziet er via de tool HowardsHome Curation Hub zo uit.

Probeer posts te spreiden in de tijd en specifieke collega's te betrekken bij verspreiden. Deze worden langzamerhand gezien als topicexperts

Belangrijke promotietips voor jouw content

Verschillende titels voor publicaties -  Magpipe

  • Plan via bedrijfsaccounts langer houdbare content op Twitter meerdere malen in: voor die dag, één week later op een ander tijdstip en één maand later. Wissel af tussen vroege ochtend, vlak voor of na lunch, namiddag en avond.
  • Post naar de voor jouw publiek relevante netwerken: waarschijnlijk Twitter, LinkedIn, Facebook, Pinterest (en al is het alleen voor SEO-doeleinden ook Google+)

Hoe ziet een mogelijk promotieschema er uit?

Wees terughoudend in het overmatig publiceren. Voor de meeste platformen en content is 2 posts de max. Je wilt niet dat de irritatiefactor groter wordt dan de servicefactor van jouw promotie. Daarnaast zou ik als bedrijf in Nederland Tumblr vervangen door Pinterest voor visuele marketing gezien het groter aantal relevante gebruikers. Haal het meeste uit jouw content en maak voor elk stuk een promotieschema én schakel jouw collega’s in om deze content te helpen verspreiden in relevante netwerken.

Spreiding van social media posts over netwerken

Deel dit bericht

5 Reacties

Alex Jongeneelen

Zeker een nuttige bijdrage waarbij je aangeeft een artikel vaker dan één keer te posten. Ik ben het met je eens dat je een bericht vaker kunt plaatsen op het vluchtige Twitter in plaats van Google+ en Facebook die eerder een archieffunctie hebben. De enige toevoeging die ik heb is dat, in mijn optiek, het doel van het publiceren van relevante content is a) dat het viraal gedeeld wordt en b) dat het bijdraagt aan de vindbaarheid in zoekmachines. Dat laatste geldt met name voor het plaatsen van berichten op Google+. Uit eigen ervaring weet ik dat de vindbaarheid in zoekmachines flink toeneemt zodra je ook post op Google+ en gebruik maakt van de Google URL Shortener (goo.gl) in je bericht. Het bericht wordt hierdoor sneller geïndexeerd.Ik kan mij herinneren dat Google dit tegenspreekt, maar vooralsnog werkt dit goed. Prbeer het eens….

stefan

‘Investeren in contentmarketing zal steeds meer resultaat opleveren’

Alex Jongeneelen

@ Stefan: Aparte strategie hanteer je. Ik kwam deze oneliner ook al tegen op DutchCowboys: http://www.dutchcowboys.nl/marketing/32133. Riekt eerder naar content-spam. Ik kan mij voorstellen dat jij, als afgevaardigde, van Snap Media betere bijdrages kan leveren dan dit.

Coen Koppen

Bedankt voor de reacties,

@Alex publiceren naar Google+ lijkt inderdaad een groter effect te hebben op SEO dan Google wil toegeven. Het wordt sowieso sneller geïndexeerd dan de gemiddelde website. Ook zonder de shortener van Google.

@Stefan Zou het kunnen dat er een stuk van jouw commentaar is afgevallen?

Zo niet, volgens mij werkt het plaatsen van backlinks op deze manier al een tijd niet meer voor de SEO-score. Grootste voordeel van plaatsen van reacties is kennis delen en expertise laten zien. Als je vervolgens een relevante link erbij plaats zal men wel doorklikken naar jouw website.

Jimmy @SocialSensr

Geniaal artikel, we zijn het er helemaal mee eens dat het hergebruiken van je content op andere momenten veel op kan brengen. Vooral de variatie in momenten van de dag om andere mensen te bereiken vinden wij goed uitgelegd. Mocht je nog een tool zoeken waarmee je het inplannen van je content kunt beheren.. SocialSensr maakt dit mogelijk. Waarschijnlijk is het wel duidelijk, maar wel zo eerlijk om erbij te vermelden dat ik bij SocialSensr werk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond