Dure websites die geen cent waard zijn voor Google
Beter vooraf optimaliseren dan achteraf reparen. Los deze SEO-problemen op voor de livegang van een nieuwe website.
Bedrijven geven (tien)duizenden euro’s uit aan een nieuwe website die zonder SEO eigenlijk geen cent waard is in de ogen van Google. Een website live zetten zonder SEO is als een zeilboot te water laten zonder kiel. Hij kan er van buiten heel mooi uitzien, maar hij zal nooit geen zeilrace gaan winnen. Het is daarom geen luxe om met behulp van een SEO-specialist of -bureau voor de site live gaat deze knelpunten op te lossen:
-
CSS versus kopteksten
Alhoewel John Mueller, de Senior Webmaster Trends Analyst bij Google, nog regelmatig beweert dat kopteksten niet zo belangrijk zijn, is het in de praktijk wel duidelijk zichtbaar dat het grote invloed heeft. Om een pagina volgens de aanbevolen manier op te bouwen kun je het beste de kopteksten in georganiseerde volgorde weergeven.
Helaas worden kopteksten door het design nog vaak door elkaar heen gebruikt. Als designer is het natuurlijk veel sneller werken door een koptekst te kiezen die het beste past bij de voorgestelde grootte van de tekst maar dat is niet handig voor de vindbaarheid in Google. Soms wordt daardoor zelfs een H1 koptekst vervangen door een H3 koptekst, zonder hier verder stil bij te staan. Niemand die hier op zal letten, als men niet aan SEO denkt. Dit soort design keuzes kunnen dus hele grote gevolgen hebben voor de vindbaarheid in zoekmachines. Dit is beter op te lossen bij het maken van de website, dan achteraf nog aan te passen. Neem de extra tijd, en kies bij het design van pagina’s voor de juiste kopteksten. Een handige tool om een overzicht te krijgen van de URL’s met kopteksten is bijvoorbeeld Screaming Frog, en om de kopteksten te bekijken op de website zelf is een Chrome plugin zoals SEO Minion super handig.
-
URL en URL-structuur
Een URL van een pagina kun je vergelijk met een huisadres. Hoe langer het adres bestaat hoe meer mensen er het bestaan vanaf zullen weten. De URL van een pagina is ook een uitgelezen plek om een zoekwoord terug te laten komen. Het is zonde om URL’s achteraf nog aan te passen omdat er geen zoekwoorden-onderzoek is gedaan. Ook wordt er te snel, te diep in de menustructuur gegaan, waardoor sommige belangrijke pagina’s in de 4e laag terecht komen.
Daarnaast kan het achteraf aanpassen van de URL-structuur een chaos betekenen voor de indexatie van de website. OM nopg maar te zwijgen van de onnodig vele 301’s die er gemaakt moeten worden. De URL’s, URL-structuur en de hele sitemap kun je beter vooraf optimaliseren, dan achteraf repareren.
-
Crawling en indexatie van WordPress websites (sitemaps)
WordPress is ook in 2021 nog steeds één van de meest gebruikte CMS systemen, wereldwijd. Maar een van de meest voorkomende problemen die je tegenkomt met SEO-audits hebben te maken met indexatie. Veel websites hebben een WordPress SEO plugin geïnstalleerd en proberen dan de bolletjes groen te krijgen voor SEO. Ten eerste mag je die groene bolletjes direct vergeten want die hebben weinig te maken met SEO en ten tweede activeren die plugins standaard elke URL voor indexatie die er op de website aanwezig is. Negen van de tien WordPress websites die gemaakt zijn zonder SEO-kennis hebben hier last van. En de snelste manier om dit te onderzoeken is door de XML sitemap van de website te bekijken.
Staan daar tags en allerlei andere onnodige pagina’s tussen, dan kun je dit oplossen voordat de website live gaat, door ze uit te sluiten voor indexatie in de SEO-plugin. Hierdoor worden namelijk allerlei onnodige pagina’s gecrawld en geïndexeerd die er niet toe doen. Hoe meer onnodige pagina’s je hebt geïndexeerd, des te meer kans je maakt lager te scoren met de hele website.
-
Twee soorten redirects
Een website vernieuwen brengt eigenlijk nog iets meer mogelijkheden tot problemen met zich mee dan een nieuwe website bouwen. En natuurlijk hebben ze beiden hun voor- en nadelen als het om optimalisatie gaat. Het komt vaak voor dat webdesigners weinig aandacht besteden aan redirects van oude URL’s naar nieuwe URL’s. Ook al zouden ze dit doen, dan blijft het waarschijnlijk alleen bij de URL’s die nu te vinden zijn op de oude website.
Een gemiste kans bij het vernieuwen van een website is ook juist gebroken backlinks te controleren. Dit zijn backlinks naar pagina’s die niet meer bestaan op de website. De backlink verwijst dan eigenlijk naar een 404 pagina. Soms denkt men ermee weg te komen door alle 404’s dan naar de homepage te verwijzen. Ook dat is geen goede SEO zet.
Om dode backlinks te vinden kun je SEO tools gebruiken zoals Ahrefs en SEMrush. Een gratis tool is hier te vinden. Je kunt 404- pagina’s soms ook vinden door ze in Google Analytics te zoeken wanneer bezoekers door kapotte backlink op een 404 pagina terecht zijn gekomen. Deze informatie zul je dus missen als je alle 404 errors doorverwijst naar de homepage.
Bij het vernieuwen van een website kun je het best dus ook een backlink analyse doen. Omdat niet alle backlink tools dezelfde backlinks kunnen vinden is het aan te raden hier meerdere tools voor te gebruiken. Om er maar een paar te noemen: Ahrefs, Moz SEMrush, SEO Powersuite, Mangools etc.
En dan nog de niet te vergeten domein-redirects. Tijdens website analyses kom je deze fout met grote regelmaat tegen.Websites die al lang bestaan zullen van http naar https gegaan zijn, maar ook misschien van www naar een domein zonder www.
De redirects zouden zo moeten werken, dat welke versie je ook intypt, deze automatisch met een 301 redirect wordt doorgestuurd naar de juiste versie. In 9 van de 10 gevallen waar dit probleem is ontstaan, is deze alleen te vinden op alle pagina’s behalve de homepage. Het gaat dus in de meeste gevallen goed met de homepage maar niet met de andere pagina’s.
-
CDN, Caching en snelheid
Vanaf mei 2021 gaat Google ook de Web Core Vitals meewegen met rankings. Mijn mening is nog steeds dat dit weinig tot geen grote invloed zal hebben. Maar een langzame website op mobiele telefoon met 3G, is niet waar men als eerste aan zal denken bij het bouwen van een website. Langzame websites converteren minder snel, en bezoekers zullen eerder de site weer verlaten. Sommige websites hebben allerlei mooie sliders, geweldige bewegende elementen, speciale effecten of hoge resolutie afbeeldingen die grote invloed kunnen hebben op de snelheid. Soms moeten er elementen verwijderd worden of geoptimaliseerd na het live gaan van de website, en dat had voorkomen kunnen worden als hier vooraf aan gedacht was.
Het testen van een Content Delivery Network (CDN) is ook geen overbodige luxe, voordat de website live gaat. Want het is helemaal niet vanzelfsprekend dat een CDN de snelheid verbetert, ook al geven sommige snelheid checkers je een mooi groen kleurtje. Daarnaast is het optimaliseren van een caching systeem/plugin beter te doen voor hij live gaat, dan dat mensen op een kapotte website terecht komen.
Alhoewel Google medewerkers blijven herhalen dat Google gebruikersgedrag niet meeweegt voor rankings, laat ook hier de praktijk toch wat anders zien. Hoe meer mensen de website gaan negeren, hoe meer negatieve invloed dit zal hebben op de lange termijn.
-
Content (On-Page SEO)
Alhoewel dit het laatste punt is waar ik nu bij stil wil staan, is deze niet minder belangrijk dan de andere. Sterker nog, dit is misschien wel een van de belangrijkste, en vooral een waar je zelf het meeste invloed op hebt.
Een webbureau dat geen SEO-specialist in dienst heeft zal hier waarschijnlijk nog veel minder bij stilstaan. De juiste content heeft niet alleen te maken met de juiste zoekwoorden targeten, maar ook met pagina’s toevoegen die ertoe doen. En dan is het advies om maar lekker veel te gaan bloggen geen goed argument.
Ten eerste moet de content geoptimaliseerd zijn door middel van on-page SEO. Ten tweede worden veel belangrijke pagina’s gewoonweg gemist. Denk hierbij aan een bouwbedrijf dat wel gevonden wordt voor het zoekwoord bouwbedrijf, maar geen pagina’s heeft over problemen die zij op kunnen lossen zoals bijvoorbeeld traprenovatie, vloerrenovatie, keuken renovatie, badkamer renovatie, dakrenovatie.
Het missen van content kan ook na de livegang van de website nog opgelost worden, maar ook dan is het belangrijk om dit goed te doen, en niet zomaar wat te gaan schrijven.
Moet alles perfect zijn voor een site live gaat?
Nee, dat is niet nodig, en dat kan ook niet. De SEO moet echter wel goed genoeg zijn voor alle webpagina’s die geïndexeerd gaan worden. Daarnaast is het mijn overtuiging dat een website eigenlijk nooit af is voor SEO. Alle zoekmachines brengen regelmatig updates uit met nieuwe functies, nieuwe manieren voor het rangschikken van de zoekresultaten en dergelijke. Daarnaast wordt het internet niet kleiner, maar juist groter, waardoor ook de concurrentie groter wordt.
Om nog even op de vergelijking terug te komen over de boot zonder kiel. Je kan beter een zeilrace beginnen met een goed presterende boot met een kiel, dan een mooie boot zonder
Over de auteur: Marco Logmans is SEO specialist bij Rankify.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
bert
Blijft raar. Mensen hebben gewoon NIET door dat Google géén zoekmachine is. Het is een virtuele straat met bushokjesposters. En komen we bij een kip/ei. Gaan we wél een zoekmachine gebruiken (die ons begrijpt ipv adverteerde) dan maakt GO (seo is term uit 2005) niet uit. Dus wat doen we eerst weg? GO of Google? Dus doe wat je ook met Whatsapp deed, weg ermee. Ontgoogel je leven!