De geheimen achter waanzinnig effectieve infographics
Wie zich professioneel bezighoudt met SEO en contentmarketing zet natuurlijk infographics in als onderdeel van een kansrijke inbound marketingstrategie. Van complexe informatie sneller begrijpelijk maken, tot luchtig entertainment: met infographics kan het. Ze worden zodoende vaker gelezen en gedeeld dan puur tekstuele content. In dit artikel heb ik tien leerzame infographics verwerkt.
Ontdek nu hier het ‘waarom, wanneer & hoe’ omtrent de inzet en uitwerking van engagement-verhogende infographics. En….na het lezen kun je je waarschijnlijk zo’n 80 procent nog prima herinneren!
Toch eerst nog even wat tekst. Wist je dat de kans dat een infographic wordt gelezen c.q. bekeken, tot 30 keer groter is dan wanneer het gaat om puur tekstuele content? En dat visuele content op social media zo’n 40 keer vaker wordt gedeeld dan tekstuele posts? Dergelijke inzichten kun je als marketingprofessional, contentmarketeer of SEO-professional van je leven niet negeren natuurlijk.
Waarom je natuurlijk dit hele artikel bekijkt
Dit ga je aan direct toepasbare kennis winnen als je deze blogpost helemaal doorleest en uitpluist:
- Je snapt beter wat voor elk merk de niet te missen voordelen zijn van het opnemen van infographics-creatie in je contentmarketingstrategie
- Je snapt beter waarom (de hersenen van) mensen soms zo (emotioneel) getriggerd worden door bepaalde infographics
- Je snapt beter hoe effectief infographics daadwerkelijk kunnen zijn (op basis van research)
- Je snapt beter wat een infographic tot een effectieve en dus succesvolle visual maakt
- Je snapt beter hoe de kans vergroot wordt dat jouw visuele content ‘viral’ gaat; zo draagt onder anderen goede onderzoeksdata daaraan bij
- Je krijgt enkele gave tools aangereikt waarmee je zelf infographics kunt maken
- De voor jou geselecteerde infographics zijn vrijwel allemaal meteen een soort template voor ‘aansprekend infographic-design’ (doe daar dus direct je voordeel mee)
- De url’s van door mij geselecteerde infographics en hun bronartikelen kun je vanzelfsprekend meteen bezoeken en bookmarken.
- Je snapt tevens beter waarom infographics niet de heilige graal voor contentmarketing-succes zijn, maar dat je ze wel wanneer relevant kunt c.q. moet inzetten en testen
Sectie 1 – Onderzoek naar effectiviteit van infographics
Onze hersenen houden van infographics
Deze bijzonder coole interactieve infographic van NeoMam (‘Thirteen reasons why your brain craves infographics’) informeert je in tien contentblokken over het feit dat mensen ‘visually wired’ zijn. De (potentiële) impact en het nut van infographics wordt cijfermatig onderbouwd.
N.B: Feitelijk zie je in dit voorbeeld trouwens meteen de evolutie van infographics in optima forma: opgebouwd in html 5, inclusief moderne animatie-technieken, volledig responsive, als aparte webpagina. Mooi staaltje werk, en qua skills en budget niet voor iedereen weggelegd.
Overtuigingskracht en viral-power van infographics uitgelegd
Allereerst deze op social media veel gedeelde infographic van MDM (‘The power of visual content’) waarin prima uitgelegd wordt waarom elk merk/ bedrijf zou moeten overwegen om als onderdeel van content marketing ook infographics mee te nemen.
Viraal: dat willen we toch allemaal voor onze content?
De kans op viral sharing van je infographic vergroten door aan 21 zaken te denken tijdens de concept- en designfase; dáár gaat deze informatieve, snel te scannen infographic van Jeff Bullas en BDventures (‘21 Secrets behind viral infographics’) over.
Over het viraal gaan van infographics gesproken. Waarom mensen zo graag visuele content delen wordt ook helder uitgelegd in dit prima Bufferapp-artikel ‘The Science of Emotion in Marketing: How Our Brains Decide What to Share and Whom to Trust‘. Dit heeft te maken met het feit dat we ‘hardwired’ zouden zijn om aansprekende visuale content te delen. ‘Energy exchange’ speelt een belangrijke rol.
Uit dat artikel:
“When we see or create an image that enlivens us, we send it to others to give them a bit of energy and effervescence. Every gift holds the spirit of the gifter. Also, every image reminds us and others that we’re alive, happy and full of energy (even if we may not always feel that way). And when we ‘like’ or comment on a picture or video sent to us, we’re sending a gift of sorts back to the sender. We’re affirming them. But, most profoundly, this ‘gift’ of sharing contributes to an energy exchange that amplifies our own pleasure – and is something we’re hardwired to do.”
Sectie 2– Interessante infographics over… contentmarketing
Infographics dragen bij aan meer relevante traffic, backlinks en natuurlijk branding vanuit awareness. In geen elke contentmarketingstrategie mogen infographics daarom ontbreken. Maar hoe zit het dan met infographics over contentmarketing?
Het leek me nuttig daarvan een aantal voorbeelden te tonen: inhoudelijk denk ik voor veel lezers van dit artikel interessant, en tegelijkertijd dient ‘het totaalplaatje van deze voorbeelden’ natuurlijk weer als inspiratie voor je om zelf (onderwerpen voor) infographics te bedenken, ze te creëren en vervolgens te promoten in jouw specifieke marketingfunnel.
Gevisualiseerd: geschiedenis van content marketing
Een infographic hoeft niet altijd een topdesign te hebben om toch effectief te kunnen zijn en/of bereik te genereren. Neem deze infographic van CMI over de historie van contentmarketing, beginnend in 1732 tot 2016. Leuke informatie, zeker voor vakidioten. Goed detail: er wordt een embed-code aangeboden zodat iedereen de infographic eenvoudig op een eigen webpagina kan plaatsen.
Gevisualiseerd: het gefaseerde content marketing-proces
De informatieve infographic van Demand Metric (‘A guide to marketing genius: content marketing’) schetst 6 stappen in het contentmarketingproces die belangrijk zijn om te begrijpen en te volgen tijdens promotionele strategieën. Al van een paar jaar terug, maar qua inhoud en design gewoon een prima en leerzaam voorbeeld.
Gevisualiseerd: 58 blogpost-ideeën
Digital Marketer heeft veel awareness gegenereerd met diens infographic vol concrete tips voor blogartikelen (‘The Ultimate List of Blog Post Ideas [2nd Edition]’). De opmaak is weliswaar eenvoudig maar de boodschap is snel duidelijk en ‘actionable’, en daar gaat het om.
The (New) Content Marketing Matrix
Ik kan ‘m eigenlijk wel een klassieker noemen: de Content Marketing Matrix-infographic van First10 en SmartInsights. Deze gaat al een tijdje rond over het net. Wat dus meteen duidelijk maakt dat de juiste (niet snel gedateerde) informatie voor de juiste doelgroep in een effectief visueel jasje heel veel voor je merk kan betekenen, soms tot in lengte van jaren.
Data liegt niet: de kracht van visuele content
Een betere connectie maken met je doelgroepen: welk merk wil dat nou niet? Deze kleurrijke infographic van Visually geeft op compacte wijze kerninformatie over de kracht van visuele content marketing. Kost een bezoeker misschien 30 seconden scantijd, maar de opgedane kennis is aanzienlijk.
Sectie 3 – Extra voorbeelden: ‘marketing-infographics’ & James Bond
Voor wat laatste goedbedoelde inspiratie heb ik nog drie voorbeelden. Eerst twee infographics die ingaan op twee verschillende aspecten van online marketing, elk met ongetwijfeld een aanzienlijke doelgroep. De laatste is een animated infographic over James Bond-auto’s.
Tutorial-video’s: must have voor content marketing
Deze infographic van Yum Yum Video (‘Why Explainer Videos Are the Greatest Marketing Tools’) verklaart waarom de tutorial-video (how to-video’s) een uitstekend contentformat voor je merk / bedrijf kan zijn. Even los van de inhoudelijke boodschap, waarover iedereen altijd kan twisten qua nut, is het design luchtig, frivool, positief e.d. Daar is over nagedacht.
RankBrain: 8 dingen die je moet weten
Hoe werkt Google nou eigenlijk? Wat moet ik me voorstellen bij Google RankBrain, een factor in het algoritme gebaseerd op kunstmatige intelligentie, dat dubbelzinnige en nooit eerder vertoonde zoekopdrachten verwerkt en afhandelt? De infographic van DMP (‘What Marketers Need to Know About Google RankBrain’) is een goede poging hier vrij snel een antwoord op te geven.
James Bond (in movie X, Y, Z) drives a .. what?
Animated infographic. Gewoon heel cool. Check het.
NB: Ook hier zie je, net als bij de eerste animated infographic bovenaan, hoe moderne webtechnieken in infographics kunnen samenkomen. Mogelijk werkt de geanimeerde versie alleen op je desktop en tablet, en niet op jouw smartphone. Hij is overigens niet volledig responsive.
Kritische noot omtrent infographics
- Meer en meer partijen hebben de laatste jaren infographics opgenomen in hun (content-) marketingstrategie; zodoende kun je minder snel opvallen en neemt over de breedte de effectiviteit af
- Een goede infographic met (als het even kan) viral-potentieel designen is écht een vak, en doorgaans gebaat bij een inhoudelijke bijdrage van meerdere partijen; met de komst van veel interessante maar laagdrempelige designtools is ook de nivellering van de inhoud en het design van veel infographics ingezet
- Lang niet altijd is inhoudelijk relevante en interessante data leidend voor het design van infographics; te weinig wordt de vraag gesteld ‘wie van onze doelgroep(en) zit hierop te wachten?’
Zelf infographics maken: handige tools
Een infographic maken is niet iets wat iedereen zomaar kan, ik zei het al eerder. Zeer terecht dat her en der online specifiek de naam van de infographic-designer duidelijk wordt vermeld. Maar oefening baart kunst, en er zijn diverse (vaak gratis) online tools, waarmee je soms in een handomdraai al behoorlijk gave infographic-designs kunt maken.
Baseer het op waanzinnig interessante inhoud (bijvoorbeeld naar aanleiding van inzichten uit je eigen webstatistieken, of breder marktonderzoek), en de voorwaarden voor meer contentmarketingsucces heb je al aardig op orde.
Check en gebruik bijvoorbeeld deze tools eens:
- Canva – Amazingly Simple Graphic Design Software
- Piktochart: Create Easy Infographics, Reports, Presentations
- TIP voor data-visualisatie: Google (Developers) Charts
Conclusie over het inzetten van infographics
Het doordacht inzetten van infographics zou ik iedere contentmarketeer, SEO-professional etcetera aanraden, en dus onderdeel laten uitmaken van je contentmarketingstrategie. Het format biedt zoveel kansen.
Infographics zijn in staat zeer snel de aandacht van doelgroepen te verkrijgen, ze maken – mits goed uitgewerkt – informatie snel begrijpelijk, ze kunnen op allerlei manieren entertainment of meer diepgang bieden, emoties kunnen goed worden aangesproken, ze zijn snel deelbaar, kunnen zichtbaarheid via diverse marketingkanalen voor je vergaren, maken je site aantrekkelijker en meer engaging etc. etc.
En uiteindelijk ga je ROI terugzien in de vorm van (nieuw en terugkerend) webbezoek, volgers en abonnees, nuttige backlinks, gerichte branding etc. En zul je met meer klanten om tafel (kunnen) komen te zitten.
You get the picture?
*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Traffic Builders
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond