-

Google Ads-campagnes: beter resultaat door toevoegen doelgroepen

Door in Google Ads-campagnes doelgroepen toe te voegen ter observatie, kun je het gedrag en resultaat van verschillende groepen gebruikers monitoren. Naast het observeren kun je ook doelgroepen targeten om betere campagneresultaten te behalen. 

Het observeren van doelgroepen heeft 3 belangrijke voordelen: 

  1. De automatische biedstrategieën Doel-CPA en Doel-ROAS verkrijgen meer data om het budget beter te kunnen sturen; als je de algoritmes van Google op de juiste manier voorziet van data, werken deze beter.
  2. Bodaanpassingen doen voor beter presterende doelgroepen; bij handmatige biedingsoptimalisatie kun je doelgroepen, op basis van resultaat, een positieve of negatieve bodaanpassing geven.
  3. Informatie verzamelen; met de doelgroep-informatie kun je ervoor kiezen om bepaalde doelgroepen te targeten met bijvoorbeeld andere teksten of zoekwoorden.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Het toevoegen van doelgroepen kan extra inzicht voor jezelf én voor de automatische biedstrategieën van Google opleveren. Het is dan ook logisch om hier gebruik van te maken. 

Doelgroepen uit verschillende categorieën ter observatie toevoegen

Het is belangrijk dat je uit verschillende categorieën doelgroepen ter observatie toevoegt aan de campagne. Op deze manier krijg je een vollediger beeld van de categorieën waarin de doelgroep zich bevindt. Hier kun je vervolgens weer slim op inspelen door bijvoorbeeld de teksten te laten aansluiten bij de interesses van de doelgroepen. Denk hierbij aan:

  • Websitebezoekers 
  • In-market segmenten
  • Demografische aspecten
  • Affiniteitsdoelgroepen
  • Klantenbestand
  • Vergelijkbare doelgroepen
Wanneer overgaan tot het targeten van doelgroepen?

Wanneer je uit de observatiefase voldoende informatie hebt verkregen, kun je overgaan op het targeten van doelgroepen. Hiermee beperk je het bereik van een campagne of advertentiegroep en vertoon je de advertenties uitsluitend aan de getargete doelgroep.

Er zijn 3 situaties waarin de inzet van de target-doelgroepen waardevol is.

  1. De campagne scoort matig ten opzichte van de doelstelling; je kunt doelgroeptargeting inzetten op een bestaande zoektermen set/advertentiegroep.
  2. Wanneer de campagne prima resultaat behaalt volgens de doelstelling, kun je uitbreiden met doelgroeptargeting door andere, minder voor de hand liggende zoektermen, toe te voegen met een target op een specifieke doelgroep.
  3. Als je andere teksten wilt tonen aan een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld aan gebruikers die op de website geweest zijn maar niet hebben geconverteerd.
De mogelijkheden van doelgroeptargeting

Doelgroeptargeting biedt vele mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld de zoektermen afstemmen op de doelgroep door bredere zoektermen op te nemen in de campagne óf de teksten afstemmen op de doelgroep door andere teksten te tonen voor een specifieke doelgroep.

Hoe target je doelgroepen?

Doelgroepen targeten kan door doelgroepen toe te voegen op campagne- of op advertentiegroep niveau (afhankelijk van het volume). Bij het toevoegen van de doelgroep kies je voor observeren of targeten. Als je een bepaalde relevante doelgroep wilt targeten, dan kies je logischerwijs voor de optie ‘targeting’.

Tips bij de inzet van doelgroepen
  • Voeg doelgroepen ter observatie toe aan een advertentiegroep in plaats van aan de campagne. Op deze manier kun je in een latere fase binnen dezelfde campagne ook doelgroepen in een aparte advertentiegroep targeten. 
  • Voor zoektermen die zonder doelgroeptargeting matig scoren, kun je een test opzetten door deze zoektermen in combinatie met doelgroeptargeting in te zetten. 
  • Gebruik Google Analytics om potentiële relevante doelgroepen te vinden en ter observatie toe te voegen. Je zult verrast zijn door de correlatie tussen doelgroepen!

Over de auteur: Tim Melief is digital advertising specialist bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond