-

Hoe Diederik Gommers binnen 2 weken 300.000 volgers scoorde 

Onbewust, toeval of bedoeld? Diederik Gommers heeft treffend laten zien hoe je in een mum van tijd een social media account opbouwt en het juiste publiek  bereikt. Hoewel hij pas 3 maanden op Instagram zit heeft hij inmiddels 449.000 volgers. 

Arts en intensivist Diederik Gommers heeft buitengewoon veel betekend voor de bestrijding van de pandemie, maar los daarvan prikkelt zijn plotselinge social media opmars onze marketing zintuigen. Wat kunnen we als marketeers leren van Diederik Gommers? Een korte analyse vanuit een marketing-invalshoek. 

Partnership met influencers

Zijn samenwerking met vlogger en zangeres Famke Louise bleek een effectieve zet. Gommers plaatste zijn eerste post op 1 oktober 2020, en binnen een week had zijn nieuwe Instagram account 268.678 volgers. Waarschijnlijk waren dat ook exact de volgers die hij op dat moment wilde bereiken. De corona-maatregelen werden met name door veel jongeren sceptisch ontvangen. Door slim gebruik te maken van Famke Louise’s populariteit kon hij juist die doelgroep informeren. 

Wij krijgen regelmatig de vraag van bedrijven: ‘Hoe kan ik meer volgers scoren op onze social media kanalen? Moeten we meer posten?’ Ja, je moet je volgers voorzien van relevante content. Maar wil je echt impact maken, zet dan in op samenwerkingen met (voor jou) relevante influencers. 

 

Beeld begeleiden met storytelling  

De meest gelikete post van Diederik Gommers was een simpele selfie. Een foto die overigens verder niet relevant was voor het onderwerp. Het was vooral het verhaal bij de post die het verschil maakte. Hij leidt een vrij theoretisch verhaal in met een willekeurig herkenbare activiteit, waardoor je aandacht direct wordt gegrepen. Een mooi voorbeeld van ‘storytelling’.

Denken wij marketeers niet te moeilijk over branding en content? Wie zegt dat een perfect plaatje het altijd beter doet? Zeker in deze gedigitaliseerde wereld waarin consumenten steeds meer oblivious worden voor advertenties, is er behoefte aan authentieke storytelling. 

PR inzetten om je verhaal te vertellen

De vele talkshow optredens van Diederik Gommers hebben goed uitgepakt voor zijn Instagram-account.  Na de initiële explosie, nam het aantal volgers gestaag toe. Door de TV-optredens kon hij zijn boodschap overbrengen, wat zijn populariteit op social media verder versterkte. 

PR is nog steeds een krachtig instrument om op een geloofwaardige manier je missie uit te dragen. Het oplossen van problemen is het bestaansrecht van vrijwel elk bedrijf of organisatie. Bedrijven vergeten nogal eens deze missie te vertellen aan de buitenwereld. 

Zolang je weinig tot geen nadruk legt op je diensten, maar juist inzet op de oplossingen waaraan je een bijdrage kunt leveren, zullen media graag je verhaal vertellen. 

Inspelen op de actualiteiten

Zoals bekend hebben algoritmes een grote invloed op de viraliteit van een post. De core business van social media platforms is namelijk het engaged houden van gebruikers. Een post met veel interactie krijgt daardoor een extra slinger via het algoritme en wordt getoetst aan een groter publiek. Vinden ook zij de post interessant, dan ga je viraal. 

Dat is meteen ook het probleem van veel bedrijven. Je posts zijn meestal alleen echt interessant voor medewerkers, partners en loyale klanten. De buitenwereld zal het helaas zelden interessant vinden. Een gemiste kans. 

Diederik Gommers daarentegen, gebruikt het algoritme naar zijn voordeel en zet het slim in. Toen de mondkapjes discussie tot een einde kwam en ze verplicht werden, sneed hij direct dit onderwerp aan in een post. Hij speelde in op de actualiteiten en het werd dan ook één van zijn meest gelikete posts. 

Juiste strategie

In mijn ogen doet Diederik Gommers precies het juiste op het gebied van PR en social media. Vooral omdat hij in duidelijke woorden alle corona vraagstukken beantwoordt in de media en zo Nederland een beetje gerust stelt in deze barre tijden. Maar ook omdat hij ons marketeers een hoop heeft geleerd met een strategie die ik iedereen kan aanbevelen: 

  • Bereik je doelgroep door partnerships met relevante influencers
  • Vertel je verhaal (storytelling) om een publiek te winnen
  • Zet PR in om jouw verhaal naar buiten te brengen
  • Toon je expertise door in te spelen op de actualiteiten in jouw branche

* Het beeld bij dit artikel is afkomstig van het Instagram-account van Diederik Gommers.

Over de auteur: Nasser al Kamouchi is Marketing strateeg (en mede-oprichter) bij Whello

Deel dit bericht

3 Reacties

Makethatthecatwise

Goed uitgevoerde PR strategie om deze man op een groot voetstuk te plaatsen. Geeft ook wel aan dat, ongeacht je integriteit, alles gekocht kan worden.

martijn

Ik vind het echt heel triest dat het kennelijk anno 2021 nog steeds een “wedstrijdje wie de meeste volgers/likes heeft”.

Toen je myspace had ging het erom wie de meeste “vrienden” had, sugababes/superdudes was wie er in de top 3 stondt op de index pagina, hyves ging ook om wie de meeste vrienden had, facebook ook maar had als extra dat je ook nog likes kon krijgen en dan instagram met hun volgers. Echt heel triest dat het kennelijk alleen nog maar daar om gaat, echt zielig.

Ik vind je ook echt niet “cool” als je heel veel volgers of vrienden op de socials hebt; eerder een looser die niks beters te doen heeft dan zichzelf continue laten valideren door anderen.

Het is een grote incestieuze vicieuze circel die nergens op slaat en enkel laat zien hoe zwak mensen kunnen zijn.

Deze man is een arts, geen popster…. Hij is gevallen voor de fame! Jammer!

Timo

@Martijn, het feit dat Gommers bijzonder veel bereik realiseert en daarmee ook nog eens elk slag volk kan informeren omtrent de Covidkwestie is bijzonder en heeft niks met ‘fame’ te maken.

Nasser analyseert in dit stuk enkel hoe Gommers Instagram met succes heeft gebruikt en welke aspecten van zijn gebruik impact maken.

Helemaal met je eens dat een continue validatie via socials triest is, maar dat lijkt mij in deze niet het geval.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond