-

Starten met Instagram TV: vier Nederlandse succes-formats

IGTV is dé manier om binnen Instagram lange (verticale) video’s te posten en te delen met volgers. Tips om te starten en vier succesvolle formats van eigen bodem.

Instagram TV, kortweg IGTV: het is er al een tijdje, maar in Nederland zien merken en creators nu pas langzamerhand de waarde en mogelijkheden ervan in. Wil je beginnen met het creëren van content voor IGTV en heb je inspiratie nodig? Dan vind je in dit blog de nodige tips én een checklist voor IGTV-succes. En dat niet alleen: ook zet ik ter inspiratie vier Nederlandse merken, wiens IGTV-game on point is, op een rijtje.

Wat is IGTV ook alweer?

IGTV is de afkorting voor Instagram TV. Het is een videofunctie binnen Instagram, gelanceerd in 2018. IGTV is dé manier om binnen Instagram lange (verticale) video’s te posten en te delen met volgers. Een Instagram TV-video moet minimaal één minuut lang zijn en heeft (afhankelijk van hoe groot je account is) een maximale duur van 10 tot 60 minuten. 

De functie is mobile first. Dit betekent dat IGTV is ontworpen voor hoe jij je telefoon écht gebruikt, namelijk verticaal. Verticale IGTV’s vullen je hele scherm en pakken daarmee echt de aandacht van de kijker. De zogeheten thumb stopping power van IGTV is daarom extra hoog. Al kun je eventueel ook video’s uploaden in landschapsmodus, dus horizontaal. Dat is niet aan te raden, maar wel mogelijk.

Inspelen op trend

In 2018 kon het niet uitblijven dat Instagram een uitgebreide videofunctie zou lanceren. De cijfers liegen er namelijk niet om. Volgens eMarketer kijken mensen steeds minder tv en steeds vaker digitale video via bijvoorbeeld een mobiel apparaat. En Cisco voorspelt dat mobiele video in 2021 goed is voor maarliefst 78 procent van het totale mobiele dataverkeer. We kijken, kortom, met z’n allen dus steeds meer video’s. Onder andere op IGTV.

Interessant voor je merk

Benieuwd of IGTV ook interessant is voor je merk of opdrachtgever? Dit zijn redenen waarom IGTV misschien de moeite waard is voor jou(w merk):

  1. IGTV is een extra manier om te bonden met je bestaande volgers, fans of klanten.
  2. Het is een mooie verdiepingskans als aanvulling op je kortere Stories-content en je Instagram-feed.
  3. IGTV is het perfecte alternatief voor YouTube. Wilde je altijd al met langere video’s aan de slag en heb je géén YouTube-account, maar wél een goede Instagram-following? Dan is het slim om met IGTV aan de slag te gaan. Scheelt het opstarten van een compleet nieuw kanaal dat vraagt om zijn eigen strategie en het opbouwen van een nieuwe fan base.
  4. IGTV is een ideaal videoformat om series op te lanceren.
Checklist: ingrediënten voor een goede Instagram TV

Wil je aan de slag met het maken van goede content voor IGTV? Houd onderstaande checklist bij de hand om Instagram TV content te maken die aanslaat:

  • Maak verticale video’s.
    Zo is je video scherm vullend en is de thumb stopping power optimaal.
  • Kies een onderwerp dat in het verlengde ligt van je andere content op Instagram.
    Werk je bijvoorbeeld voor een verfmerk? Deel dan stylingvideo’s, waarin je bijvoorbeeld één verfkleur in meerdere ruimtes in huis laat zien. 
  • Gebruik vaste vormgeving voor je thumbnail, intro, outro, tekstbalken en kleuren.
  • Ondertiteling is een must: 85% van de Facebook-video’s wordt zonder geluid bekeken en ondertiteling verhoogt de kijktijd.
  • Gebruik gesproken tekst of achtergrondmuziek: zo maak je je IGTV’s interactief en speel je in op de korte spanningsboog van je kijker.
  • Denk in series of formats: dit is herkenbaarheid waarvoor mensen terugkomen.
  • Pas crosspromotie toe op je feed en op Instagram Stories.
Vier IGTV-succesverhalen van eigen bodem

Kun je niet wachten om voor je merk of klant aan de slag te gaan met IGTV? Deze vier succesverhalen van eigen bodem geven je een extra boost en inspiratie voor een vliegende start:

Format 1: @vtwonen IGTV 2x anders

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door vtwonen (@vtwonen)


Het concept: neem één item uit de vtwonen-collectie en laat dit 2x anders stylen door een van de vtwonen-stylisten die bekend zijn van tv.

De aanpak: vtwonen speelde al langer met het idee van een videoserie. Dat styling én de vtwonen stylisten daarin centraal moesten staan, dat was duidelijk. Maar hoe ze er een succesvol IGTV-format van moesten maken, dat was nog de grote vraag. Ik was betrokken bij de ontwikkeling van het format en de strategische vragen die we onszelf stelden om het IGTV-format tot leven te brengen, waren o.a.:

  • Hoe lang moet een IGTV-aflevering zijn?
  • Wordt het een wekelijks, tweewekelijks of maandelijks item?
  • Hoeveel afleveringen gaan we maken?
  • Op welke dag kunnen we het item het beste plaatsen?
  • Wanneer is de IGTV-serie een succes?

Het resultaat: 2x anders is, zeker voor Nederlandse begrippen, een groot succes geworden. Elke aflevering leverde gemiddeld 191.500 views en 2989 likes op. Daarom is een vervolg niet onwaarschijnlijk.

Waarom dit format werkt:
  • Consistentie: kies een vaste dag en vast tijdstip om live te gaan. Liefst is dit een moment waarop veel je van je volgers online zijn en de engagement rate relatief hoog is. In geval van vtwonen was woensdagavond 20:00 uur het beste publicatietijdstip.
  • Maak content waar mensen echt iets mee kunnen: in het geval van vtwonen sloegen de ‘toegankelijke’ stylings het best aan. De 2x anders-afleveringen van de salontafelvitrinekastwandplank en trolley waren de uitschieters: stuk voor stuk items die niet te duur zijn en die mensen waarschijnlijk al in huis hebben. En waarbij de styling-ideeën niet al ‘out there’ waren.
  • Zet per IGTV één shopable item centraal: zo leg je echt de focus op één key item en maak je mensen nieuwsgierig. Vooral via Stories, waar we de vtwonen IGTV’s aanjoegen, klikten mensen gretig door naar de shoppagina’s. Gemiddeld 500+ keer per item.
  • Verrijk je IGTV’s eventueel met een blog: als aanvulling op elke IGTV-aflevering maakten we een blogartikel op vtwonen.nl (voorbeeld). Hier vonden kijkers/lezers meer stylingtips en een lijst van alle items die er gebruikt waren door de stylist in kwestie. Traffic naar de blog was niet de hoofddoelstelling, maar wel een fijn side effect.”
Format 2: @nosop3 IGTV explainers

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door NOS op 3 (@nosop3)

NOS op 3 is over het algemeen al een must-follow. Het is hét schoolvoorbeeld van hoe je nieuws visueel en toegankelijk maakt. En zo aantrekkelijk maakt voor jonge(re) doelgroepen.

Het concept: op IGTV deelt NOS op 3 vooral explainers. Hiervoor nemen ze een onderwerp, zoals de coronacrisis. Vervolgens nemen ze één vraag die dit onderwerp oproept, bijvoorbeeld ‘Vieren we samen kerst?’, en rondom dit onderwerp creëren ze een explainervideo waarin deze vraag uitgebreid beantwoord wordt.

Waarom dit format werkt:
  • Triggerende teksten op thumbnails, die je nieuwsgierig maken en die worden ondersteund door visuele elementen. Bijvoorbeeld: ‘Supersnel een coronavaccin, is dat veilig?’
  • Herkenning en consistentie: vaste formats en presentatoren.
  • Ondertiteling: zo is de video ook zonder geluid te bekijken.
  • Interactief: snappy intro’s, animaties, ondersteunende geluiden, afwisselende edits en hier en daar een gezonde dosis humor.
  • Snappy: relatief korte video voor een explainer van gemiddeld een minuut of acht.
Wat nog beter kan:
  • Video’s zijn nu horizontaal in plaats van verticaal, omdat NOS op 3 ze ook op YouTube plaatst. Het zou nog mooier zijn als IGTV zijn eigen verticale edits krijgt.
  • IGTV-titels zijn vaak kort door de bocht en daarom niet altijd veelzeggend. Zoals de titel ‘Nederlands-Indië’.

Tip!  Een mooi internationaal voorbeeld van ‘interactief nieuws’ dat gebracht wordt via IGTV is @bbcnews. Hier zie je korte, high-paced nieuwsitems die creatief geanimeerd zijn, ondertiteling bevatten én verticaal zijn. Nieuws 2.0 dus. In het geval van de BBC zelfs voor een brede doelgroep.

Format 3: @rijksmuseum IGTV Sleutels van het Rijks

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Rijksmuseum (@rijksmuseum)

Als museum infotainment-content creëren en daarmee een nieuwe doelgroep aanboren: kan dat? Het Rijksmuseum bewijst dat het mogelijk is. Het mooiste voorbeeld daarvan is hun IG Live/IGTV-serie ‘Sleutels van het Rijks’.

Het concept: geef de sleutel van het Rijksmuseum aan een BN’er en laat deze samen met een medewerker het museum ontdekken.

Doel: een nieuwe doelgroep aanboren. De global art lovers bereikte het Rijksmuseum al, maar met deze IGTV-serie willen ze mensen bereiken die kunst niet vanuit huis meekregen, maar die er stiekem wel in geïnteresseerd zijn. 

Hoe: door samen te werken met influencers die verschillende mensen aanspreken. Van Dio, Valerio Zeno en Tim Hofman voor de jongere doelgroep tot Jannie van der Heijden en Eric Corton voor de oudere doelgroep.

Waarom het werkt:
  • Tweestapslivegang: elke aflevering werd eerst op Instagram Live naar buiten gebracht. Het voordeel: volgers krijgen dan een melding, omdat live-uitzendingen vooraan staan in de Stories-rij. Zo krijgen volgers een ‘ik moet erbij zijn’-gevoel. Deze uitzendingen worden daarna opgeslagen en zijn terug te kijken via IGTV. Zo creëert het Rijksmuseum content voor de lange termijn.
  • Once in a lifetime-gevoel: kijkers krijgen online een uniek binnenkijkje in het museum. Hoe groot is die kans?!
  • Influencers als lokmiddel: de kijker kijkt de IGTV-aflevering misschien in eerste instantie niet voor de kunst, maar voor de influencer. Om vervolgens verleid te worden te blijven kijken.
Format 4: @allerhande IGTV How to

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door allerhande (@allerhande)

Het concept: laat een Allerhande-recept in video-vorm zien. In een vast format van maximaal een minuut. Ideaal voor iedereen die geen ellenlang recept wil lezen, maar snelle, visuele foodinspiratie zoekt.

Waarom het werkt:
  • Consistentie: elke week posten en daarbij de receptvideo’s afwisselen met andere formats, zoals ‘zo doe je dat 3x’ en ‘#samenkokenmetallerhande’.
  • Vast format: thumbnail is altijd een foto van het recept en de video’s starten na een korte intro altijd zonder poespas. In de rechterbovenhoek staat het Allerhande-logo en de video’s zijn vaak van bovenaf gefilmd, met alleen de handen van de chef in beeld. De ingrediënten worden in een vaste vormgeving getoond en de outro is steevast hetzelfde.
  • De video’s noemen geen exacte hoeveelheden, zodat je als kijker tóch getriggerd wordt om via de link in de bio het recept erbij te pakken. Oftewel: hallo traffic!
Kansen genoeg voor Nederlandse IGTV-formats

In het kort de succesformule van IGTV? Vaste (verticale) formats die goed zijn uitgewerkt, misschien wel met hulp van de checklist en de voorbeelden hierboven. Belangrijk ook: denk niet te moeilijk. Misschien kun jij je huidige content al wel doorvertalen naar IGTV, door het alleen in een nieuw jasje te steken. Allerhande doet dit bijvoorbeeld ook! 

Weet in ieder geval: in Nederland hebben nog niet heel veel merken zich aan IGTV gewaagd. Mogelijkheden zat dus om op te vallen. Dus go for it. Wie weet vul ik dit artikel dan binnenkort wel aan met jouw format … 😉 

Wil je zelf aan de slag met Instagram en IGTV? Op 4 februari organiseert Emerce Academy een Deep dive Instagram. Joyce Nafzger gaat tijdens deze Deep dive in op de ingrediënten voor een goede Instagram strategie.  Meer info over deze Deep dive vol praktische tips, voorbeelden, opdrachten en inspirerende cases vind je hier.    

Over de auteur: Joyce Nafzger is Social Media Expert en Head of Social bij Qontent Matters

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Blockchain killer

Zien we door de bomen het bos nog een beetje?

Igtv
Twitch
Tiktok
Snapchat
Youtube
Facebook story’s
Chaturbate
Vimeo

Wanneer stopt het nou eens?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond