Toegankelijkheid betekent gewoon business as usual
De Accessibility Act van 2025 voelt misschien als een nieuw ‘moetje’ vanuit de EU, terwijl toegankelijkheid ook een mooie manier is om je business te vergroten.
Per 28 juni 2025 moeten Europese bedrijven en organisaties hun producten en diensten toegankelijk maken voor iedereen met een beperking. Elke webshop en bedrijf met meer dan tien medewerkers en een jaarlijks omzet van twee miljoen euro moet voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Op vier principes zijn er dertien richtlijnen met maar liefst 78 succescriteria, onderverdeeld in drie niveaus van conformiteit.
Dat klinkt als een afvinklijstje, niet?
Vier op de vijf mensen heeft géén permanente beperking. Tot een half jaar geleden rekende ik mijzelf ook onder deze groep. Nu gebruik ik gehoorapparaten en heb ik zeventig procent gezichtsverlies aan mijn rechteroog. Doordat ik met deze handicap heb moeten leren omgaan, ben ik anders naar de materie gaan kijken. Op sommige sites kan ik bepaalde knoppen zoals inloggen niet vinden, bijvoorbeeld. Dat is best frustrerend als je gewoon geld wilt uitgeven. Van sommige merken verwacht je dat niet.
Door je dienstverlening toegankelijker te maken voor die een vijfde met een beperking, kun je je markt met potentieel 25 procent vergroten. Dat klinkt meer als business.
Dit is een van die groeiende klantverwachtingen
Veel plannen en strategieën in de directiekamer worden onderbouwd met het klinkende argument: om aan de groeiende klantverwachtingen te voldoen. Daar wordt dan vaak mee bedoeld: toegankelijk zijn via ieder device en kanaal, omnichannel, een optimale klantbeleving en privacy compliant. En nu is toegankelijkheid dus ook één van die klantverwachtingen, waar zakelijk gezien veel tegenover staat:
- Findability: toegankelijkheid is vanaf Google’s begin al een belangrijke SEO-factor geweest. Volledige kopjes en alt-images vertellen niet alleen de zoekmachine waar iets over gaat, maar ook de bezoeker die luistert naar spraaksoftware.
- Customer experience: Je maakt die knoppen niet alleen beter vindbaar voor mensen met een permanente handicap, maar ook voor de mensen met een tijdelijke handicap zoals een gebroken arm, een drukke dag of gewoon weinig tijd.
- Conversie: Meer bezoekers die beter jouw producten en diensten kunnen vinden? Dat heeft direct impact op je conversiepercentages en omzet.
Als je verantwoordelijk bent voor één van deze gebieden, dan zou je toegankelijkheid niet hoeven zien als iets wat wordt afgedwongen door Brussel, maar als een elegante manier om je online doelen te bereiken. De markt staat namelijk niet stil, en je concurrentie ook niet.
De lat blijven verhogen
Vanuit een groter kader is toegankelijkheid één van de kernvoorwaarden om aan te voldoen om relevant voor klanten te blijven, net als privacy. Dat is de reden waarom Piwik PRO een samenwerking is gestart met Acquia Optimize, voorheen bekend als het Monsido platform. Het is een website performance monitor die elke dag je site naloopt op performance, toegankelijkheid en compliance en hierop concrete actiepunten rapporteert. De samenwerking met Piwik PRO stelt marketeers in staat om inclusievere en geoptimaliseerde digitale ervaringen te creëren zonder concessies te doen aan de privacy van gebruikers. Kortom: en en.
Een van de vlakken waar Acquia en Piwik PRO elkaar goed kunnen vinden is de visie op data: verantwoordelijk gebruik, opslaan waar de klant dat wil (data residence) en gemakkelijk kunnen overdragen aan andere diensten (data portability). Dat is precies de sweet spot waar je als organisatie slim gebruik van kunt maken om de lat hoger te leggen.
Datagestuurde conversieverbetering
De integratie tussen Piwik PRO en Acquia is nog in volle gang. Een van de mogelijkheden om te realiseren is dat Piwik PRO als digital analytics platform per pagina ook de gebruikersvriendelijkheid en toegankelijkheid als score aangeeft, naast je conversie- en e-commercecijfers. Dan zie je direct: deze pagina’s zijn money makers met matige toegankelijkheid. Dus die moeten we nu aanpakken. Met de flexibele datastructuren van Piwik PRO en Acquia is dat relatief eenvoudig te realiseren.
Toegankelijkheid goed regelen betekent dus gewoon business. En je stelt iedereen in staat om je producten of diensten net zo goed te ervaren als mensen met betere ogen of oren.
Eye-opener
Laatst ging ik met mijn zoon naar een film in Pathé. Vooraf geeft de bioscoop een melding voor een speciale app voor gehoorapparaten. Die heb ik nu voor het eerst maar gebruikt. En dan merk je pas wat je al die jaren hebt gemist. Ik beleefde de film heel anders, intenser. Raad eens wat nu mijn favoriete bioscoop is?
Toegankelijkheid is net als privacy een essentieel onderdeel van het bedrijfsleven geworden. De bedrijven die het nu al omarmen halen er als eerste zakelijk voordeel uit. Het verhoogt niet alleen de winst, maar maakt je organisatie inclusiever en sympathieker. Tooling zoals Acquia Optimize is daarbij slechts een startpunt. Continu de toegankelijkheid verbeteren vraagt om een aanpak die mens, techniek en organisatie samenbrengt. Laat je website daarom eens bekijken door iemand met een handicap en reken eens door wat meer toegankelijkheid in cijfers betekent. Dat is een echte eyeopener.
Over de auteur: Vincent de Winter is Brand Ambassador bij Piwik PRO.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond