-

Landingspagina’s maken en optimaliseren zonder CMS of webbureau

Voel jij je bij het maken van landingspagina’s ook beperkt door de (on)mogelijkheden van het CMS of ben je daarvoor afhankelijk van bijvoorbeeld een IT-afdeling of extern webbureau? Het kan gelukkig ook anders. Er zijn handige tools beschikbaar voor een snelle en flexibele ontwikkeling en optimalisatie van landingspagina’s. Maar welke is daarvoor het meest geschikt?

Landingspagina’s zijn belangrijk voor het succes van elke campagne. Of het nu gaat om Google AdWords-, display- of Facebookcampagnes; je wilt bezoekers een optimale ervaring bieden op je website. Dit betekent dat de landingspagina waarop een bezoeker terecht komt na het klikken op je advertentie-uiting, optimaal moet aansluiten op diezelfde uiting en de verwachting die deze creëert bij je doelgroep. Niet alle bestaande pagina’s van je website zijn daar even geschikt voor. De homepage is vaak te generiek en een product- of dienstenpagina juist weer te specifiek. Een landingspagina biedt dan uitkomst.

Landingspagina’s maken met een landingspagina-tool

Met een landingspagina-tool kun je deze specifieke landingspagina’s maken zonder een groot budget, veel tijd, een webbouwer of diepgaande design- of developerskills. Met zo’n tool kun je namelijk in relatief korte tijd een professionele landingspagina maken.

Met de tool kun je niet alleen landingspagina’s live zetten, maar ook optimaliseren met behulp van A/B-testen. Daardoor kun meten wat wel en niet conversieverhogend werkt. Kortom: genoeg redenen om te onderzoeken welke interessante tools er op de markt zijn en welke landingspaginatool volgens ons het beste uit de bus komt.

In mijn zoektocht naar een geschikte landingspagina tool kwam ik drie verschillende tools tegen: Leadpages, Unbounce en Instapage. Drie betrouwbare en veel gebruikte tools. Om een mooi overzicht te maken heb ik de goedkoopste licenties van Leadpages, Unbounce en Instapage naast elkaar gezet om te kunnen vergelijken.

LEADPAGES UNBOUNCE INSTAPAGE
Aantal gepubliceerde pagina’s Ongelimiteerd 75 50
Aantal templates 160 125 200
Usability **** *** *****
Customization mogelijkheden *** ***** ****
Prijs per maand $ 25 $ 99 $ 79

Om te beginnen met de prijs: Leadpages is met 25 dollar per maand het aantrekkelijkst. Daarnaast heb je met deze landingspagina-tool keuze uit vrij veel templates en je kunt onbeperkt landingspagina’s publiceren. Ideaal. Helaas zorgen de beperkte customization mogelijkheden er wel voor dat je snel tegen de grenzen van deze tool zal aanlopen.
Unbounce biedt juist ontzettend veel customization-mogelijkheden. Je kunt echt de kleinste details van je landingspagina’s aanpassen. Daardoor is de interface complexer en minder makkelijk in het gebruik. Met deze landingspagina tool kost het maken van landingspagina’s daardoor ook meer tijd. Daarnaast is Unbounce de duurste landingspagina tool van de drie.

Instapage 
is ook zeker niet goedkoop en je kunt het minste aantal landingspagina’s publiceren. Wel heb je met deze tool de beschikking over maar liefst 200 templates. Daarnaast is de usability opvallend goed, je bouwt met deze tool echt razendsnel landingspagina’s. Instapage heeft niet extreem veel customization-mogelijkheden, maar wel ruim voldoende om professionele landingspagina’s te maken.

Alle drie de tools zijn absoluut het proberen waard, maar voor ons kwam Instapage als beste uit de bus vanwege het grote aantal templates waar je uit kunt kiezen. Daarnaast viel de goede usability van het systeem op, waardoor het proces van het maken van een landingspagina snel verloopt. Ik heb met de tool gespeeld en uitgewerkt wat mijn bevindingen zijn en wat je van deze tool kunt verwachten.

Wat kun je verwachten van Instapage?

Een landingspagina bouwen

Je kunt verschillende templates kiezen die je kunt gebruiken als basis voor je landingspagina. Nadat je een template hebt gekozen, stelt de WYSIWYG-editor je in staat om in een handomdraai het formulier van een template aan te passen, een CTA te plaatsen, een timer toe te voegen, enzovoort. Kortom: het is erg eenvoudig om zonder diepgaande design- of developerskills een pagina op te maken.

Formulieren maken met Instapage

Als je doel is om leads te genereren, dan is de kans groot dat je een formulier gaat gebruiken op je landingspagina. Instapage heeft verschillende integraties waarmee je kunt zorgen dat de leads naar je CRM worden gestuurd. Het kan natuurlijk zijn dat er geen integratie beschikbaar is voor het CRM dat wordt gebruikt in jouw organisatie. In dat geval zul je de brug zelf moeten bouwen tussen het formulier en het CRM. Dit is tijdrovend en vraagt om development skills. Het (niet zo ideale) alternatief is om te zorgen dat elke lead wordt verzonden naar een e-mailadres.

Mobiele pagina’s opzetten

Nadat de desktopversie van je landingspagina af is, kun je de mobiele versie opmaken. Vaak zie je dat daar waar de elementen op de desktopversie keurig staan, dezelfde elementen op de mobiele versie kriskras door elkaar staan. Daardoor kost het nog redelijk wat werk om dit netjes te maken. Maar door de eenvoud van het systeem is deze klus relatief snel te klaren.

Meetbaar maken: gebruik Google Analytics

Ondanks het feit dat Instapage beperkte analytics-inzichten biedt, is ons advies om de tool voor deze functie niet of beperkt te gebruiken. Het is namelijk beter om hiervoor Google Analytics of vergelijkbare alternatieven in te zetten die je ook gebruikt voor de analyses van de rest van de website en marketingcampagnes. Dan zijn alle analyses en daaruit volgende inzichten en acties immers gebaseerd op één en dezelfde dataset. Het advies is dan ook om bijvoorbeeld Google Analytics met behulp van Google Tag Manager te implementeren. Dit kan heel eenvoudig dankzij de speciale plugins die hiervoor zijn ontwikkeld binnen Instapage.

Publiceren van je landingspagina

Heb je een website die draait op WordPress of Drupal? Dan kunnen de landingspagina’s gewoon gepubliceerd worden op het eigen domein met behulp van een plugin. Heb je een ander CMS? Dan moet er een kleine instelling worden aangepast en kunnen de landingspagina’s via een subdomein worden gepubliceerd. Hoe je dit doet, zie je in het filmpje hieronder:

Landingspagina optimaliseren met Instapage:

Je kunt Instapage ook gebruiken voor A/B-testen. Je maakt namelijk heel snel verschillende varianten die je tegen elkaar kunt testen. Daarnaast is analyseren van je testresultaten erg eenvoudig door het goed ingerichte dashboard.

Gebruik je liever een andere tool voor A/B-testen zoals Google Optimize, Convert, VWO of Optimizely? Dat kan ook. Maak hiervoor ten eerste de A-variant op, dupliceer deze en pas deze aan zodat de B-variant ontstaat. De pagina’s moeten vervolgens gepubliceerd worden. Je kunt dan een Split URL A/B-test opzetten waar je deze twee pagina’s voor gebruikt.

Naast A/B-testen geeft Instapage je ook inzicht in hoe bezoekers interacteren met je landingspagina. Instapage genereert namelijk automatisch heatmaps. Je kunt in deze heatmaps de muisbewegingen, clicks en scrolldiepte van je bezoekers aflezen.

Overige functies van Instapage

Dynamic keyword insertion

Maak je gebruik van SEA-campagnes via Google AdWords? Dan is de Dynamic Keyword Insertion functie interessant. Deze functie geeft je de mogelijkheid om op de landingspagina het keyword terug te laten komen waarop je advertentievertoning werd getriggerd.

Wanneer je je Google AdWords-campagnes ‘strak’ hebt ingericht en keywords en bijbehorende advertenties telkens heel nauw aansluiten op de door de gebruiker ingegeven zoekopdracht, kun je deze optimale gebruikerservaring ook doortrekken naar je landingspagina. Gebruik bijvoorbeeld dynamic keyword insertion in de koptekst van een pagina, in de eerste alinea of in een specifieke call-to-action.

Helaas heeft het gebruik van Dynamic Keyword Insertion geen invloed op de kwaliteitsscore van de landingspagina. Deze kwaliteitsscore wordt hoger wanneer de aansluiting tussen zoekopdracht > keyword > advertentietekst en > landingspagina in tekstueel opzicht sterk is. Maar omdat de Google AdWords-bot bij het beoordelen van de landingspagina geen zoekopdracht of keyword meestuurt naar de landingspagina-URL, ziet deze alleen een ‘tag’ staan. Desondanks geldt dat wanneer je gebruik maakt van Google AdWords, de Dynamic Keyword Insertion functie voor je SEA-landingspagina’s de moeite waard is om te testen.

Instablocks

Instapage maakt het mogelijk om een compleet blok dat allerlei elementen bevat, bijvoorbeeld een header of footer, op te slaan in je bibliotheek. Dit blok kun je in een andere pagina dan weer importeren waardoor je deze niet hoeft na te bouwen of handmatig moet gaan kopiëren.

Conclusie

Heb je landingspagina’s die matig converteren? Heb je geen groot budget, veel tijd en geduld om je webbouwer in te schakelen voor nieuwe landingspagina’s? Dan zou landingspagina-tool een goede oplossing voor je kunnen zijn. Hieronder sommen we alle redenen op waarom je wel of juist niet voor een landingspagina tool zou moeten kiezen.

Redenen om wel te kiezen voor een landingspagina-tool Redenen om niet te kiezen voor een landingspagina-tool
Je kunt in relatief korte tijd een professionele landingspagina maken. Leads kunnen niet altijd naar een CRM worden verstuurd, tenzij je een CRM gebruikt waar de betreffende landingspagina tool een integratie voor heeft.
Je hebt geen webbouwer of diepgaande design- of developerskills nodig voor het opmaken van  landingspagina’s. Een landingspagina tool is duurder dan het maken van een landingspagina in een CMS-systeem.
De landingspagina tool biedt meer mogelijkheden dan de meeste CMS-systemen. Met sommige landingspagina tools kun je maar een beperkt aantal landingspagina’s publiceren.
Conversieoptimalisatie met een landingpagina tool is erg eenvoudig.

 

Dit bericht is 6 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond