-

Nieuwe website bouwen? Zo verlaag je de kosten

We worden regelmatig ingeschakeld om de bouw van een nieuwe website te begeleiden. Helaas komt dit verzoek vaak later dan we zouden willen. Als we zo vroeg mogelijk bij het proces betrokken worden kan men namelijk veel kosten besparen en kopzorgen voorkomen. In deze blogserie delen wij onze visie op websiteontwikkeling. Opdat online marketing consultants, overal ter wereld, beter hun werk kunnen doen! (En jij kosten voor je nieuwe website kan drukken én een betere website krijgt..)

Hieronder deel 1 waarin we bespreken wat je moet doen voor je überhaupt contact opneemt met een webbouwer.

Zes stappen vóór je een offerte aanvraagt om kosten te besparen op je nieuwe website

Doorgaans vindt de hippo (highest paid persons opinion) binnen de organisatie dat er een nieuwe website moet komen, omdat de huidige de klant niet optimaal optimaal bedient. De eerste stap die dan vaak genomen wordt, is die richting de webbouwer.

Van te voren zelf veel kennis opdoen over webontwikkeling kan de nieuwe website kosten aanzienlijk drukken. Je wil niet het risico lopen dat er na een SEO scan een compleet nieuwe website gebouwd moet worden.

1. Zoek contact met online marketing specialisten

Waarom wil je een nieuwe website? Vaak is een compleet redesign onnodig en ongewenst. We maken vaak mee dat zo’n re-design zorgt voor verlies van content en functionaliteiten, in plaats van een betere site. Liever voer je continu verbeteringen door, dan dat je grote projecten optuigt.  Dit is veel beter te behappen.

Onlinemarketingspecialisten kunnen je op basis van harde data en jarenlange ervaring vertellen of een compleet redesign wenselijk is, dat je beter kleine aanpassingen kan doorvoeren of dat je je geld misschien beter in andere zaken kan steken. Bovendien zijn ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op onlinemarketinggebied. Daarom is contact zoeken met  specialisten de belangrijkste stap in dit proces! Onlinemarketingspecialisten zijn de webmasters en online marketeers in je eigen organisatie en/of je online marketing bureau.

Dus: Zo vroeg mogelijk contact zoeken met minstens een SEO specialist bespaart je later in het proces veel kosten, tijd en kopzorgen.

2. Werk zelf je knel-/verbeterpunten/ideeën uit

Of het besluit nu is om een compleet redesign te doen of om kleine aanpassingen door te voeren, je wilt zoveel mogelijk kwalitatieve informatie verzamelen en documenteren.

  • Schrijf voor jezelf op waar je tegenaan loopt
  • Vat kritiek van klanten samen
  • Zoek voorbeelden op
  • Maak screen shots en/of opnames
  • Documenteer functionaliteiten die je bij andere sites ziet of die je zelf hebt bedacht

Door dit op papier te zetten, krijg je zelf een beter beeld van waar je heen wilt en kunnen anderen beter commentaar geven op jouw ideeën. Bovendien heb je een kader waar je toekomstige offertes tegenover kan stellen, zodat je niet te ver afwijkt van het initiële idee en de kosten de pan uit gieren.

3. Vraag input van de onlinemarketingspecialisten

Naast de kwalitatieve data die je uit eigen ervaring en input van andere gebruikers hebt vergaard, heb je ook harde data nodig. Hier kunnen de onlinemarketingspecialisten je van voorzien. Zij kunnen zorgen voor:

  • SEO migratie strategie
    Een SEO migratie strategie is essentieel bij een websitevernieuwing. Door een SEO consultant je migratie te laten begeleiden, voorkom je dat belangrijke content (en daarmee je harde werk van de afgelopen jaren!) weggegooid wordt en je website valt in de rankings.
  • SEO keyword analyse & praktisch contentplan
    Met een goede SEO keyword analyse en duidelijk praktisch contentplan is de sitestructuur duidelijk. Dit gaat de basis vormen van je nieuwe website, dus eigenlijk kan je niet zonder.
  • Conversie-optimalisatie learnings
    Waarom zou je fouten maken die anderen eerder gemaakt hebben? Waarom zou je niet profiteren van de reeds aanwezige kennis van conversie-optimalisatiespecialisten? Zo vroeg mogelijk conversie-optimalisatiespecialisten aanhaken in het website-ontwikkelingsproces voorkomt later vele aanpassingen en kopzorgen.
  • Web analytics meetplan
    Een Web Analytics specialist kan je goed vertellen waar binnen jouw website de pijnpunten liggen en welke verbeterpunten doorgevoerd kunnen worden.
  • SEA keyword analyse
    Hierdoor weet je welke SEA landingspagina’s al in de structuur staan en welke er nog verwerkt moeten worden.
4. Werk zelf wireframes uit

Met onderbouwde feedback op jouw ideeën kan je zelf wireframes gaan ontwikkelen. Dit zijn schematische weergaven van de structuur, navigatie, layout en functionaliteiten van een website. Idealiter maak je voor desktop, mobiel en ook tablet een apart wireframe voor elk type pagina (homepage, blog, productoverzichtspagina, etcetera).

Natuurlijk begrijpen we dat je als ondernemer misschien geen tijd hebt om drie soorten wireframes voor al je paginatypen te maken. Daarom raden we ook aan om geen compleet redesign te doen, maar om het klein en behapbaar te houden. Zo hoef je ook maar een paar (aanpassingen in de) wireframes te maken. Dit scheelt dus enorm veel tijd en kosten! En anders zijn er genoeg webdesigners die je hier prima mee kunnen helpen. En vergeet niet je SEO specialist naar de wireframes te laten kijken!

Zelf gebruiken we Mockingbird. Hier, hier en hier kan je meer lezen over wireframe tools. In principe doen ze allemaal hetzelfde. Belangrijk is een goede feedback functionaliteit. En pen en papier zijn nog altijd niet verboden!

wireframe-740x493@2x
Voorbeeld van een wireframe – bron: baldiri

5. Selecteer een open source CMS

Een CMS bepaalt of jij het maximale uit je content kan halen en heeft daardoor een grote invloed op het succes van je website. Een goede CMS keuze is dus erg belangrijk. Een SEO specialist kan je goed ondersteunen bij de keuze voor een CMS.

We raden altijd aan om met een open source CMS als Wordpress of Magento te gaan werken. Draait je website op een custom CMS, dan kan je SEO specialist een scan doen om te checken hoe SEO-proof het CMS is. Daarmee kan de webbouwer de keuze maken het CMS aan te passen en kan jij de keuze maken dat CMS te houden of over te stappen. Bedenk je wel dat je negen van de tien keer zult moeten betalen als je aanpassingen doorgevoerd wilt hebben, wat weer extra kosten voor je nieuwe website betekent.

Nadelen custom CMS

  • Je bent veroordeeld tot één webbouwer
  • Mocht je om wat voor reden dan ook (ruzie, faillissement, stand van de planeten) weg willen bij je webbouwer, dan moet een nieuwe webbouwer een licentie op dat CMS nemen (als dat al mag van de eigenaar) en dat CMS van 0 af aan leren kennen
  • Vaak (eigenlijk altijd) beperkte (online marketing) functionaliteiten

Insect-vast-in-web-300x400
Deze klant zit vast in het web van de bouwer – bron: Wikimedia

Voordelen open source CMS

  • Gratis!
  • Niet of nauwelijks beperkingen in (SEO) functionaliteiten
  • Vrijheid om met meerdere webbouwers en/of freelancers te werken
  • Grote community van mede-gebruikers die je van support kunnen voorzien
  • Honderdduizenden ontwikkelaars die allemaal gespecialiseerde plug-ins bouwen
  • Grote keuze aan plug-ins waardoor je met een redelijk basic thema een multifunctionele website kan creëren
  • Constante doorontwikkeling
6. Laat je web development specialisten je website bouwen

Nu je weet op welk CMS je een website wil gaan bouwen, kan je kijken wie je daar het best bij kan helpen. Je kan ervoor kiezen om

  • samen te werken met één partij
    of
  • freelancers te benutten op hun specialiteit.

Kies je voor één partij die de website van design tot livegang realiseert (uiteraard in samenwerking met de onlinemarketingspecialist) dan raden we je aan de portfolio van webbouwers te kijken. Veel webbouwers zijn (terecht) trots op hun werk en kunnen mooie websites tonen. Probeer ook om wat te weten te komen over de werkwijze. Je zult immers intensief met ze gaan samenwerken.

Maar wil je kosten besparen op je nieuwe website, dan kan je ook voor (een combinatie van) de volgende opties kiezen:

  • Neem een designer in de arm die de wireframes uitwerkt in visual designs of gebruik diensten als 99Designs.
  • Kies een thema met voldoende ondersteuning (dus niet per se het goedkoopste).
  • Verkies populaire professionele plug-ins met goede ondersteuning boven maatwerk. Misschien heb je dan zelfs niet eens een webbouwer nodig!
  • Neem specialisten in de arm voor specifieke functionaliteiten.
  • Vindt een ontwikkelaar die veel ervaring heeft met een bepaalde koppeling en laat die een plug-in maken of bestaande plug-in aanpassen.

Bedenk wel dat de opties die je kunt kiezen afhankelijk zijn van je kennis en ervaring met het managen van web development trajecten. Hiervoor kan je een interim project manager inhuren of (daar zijn ze weer!) vertrouwen op de onlinemarketingspecialisten.

Door samen te werken met verschillende specialisten ben je niet afhankelijk van één partij en spreid je de risico’s. Bovendien ben je flexibel doordat je snel kan schakelen als er andere skills nodig zijn of er meer/minder capaciteit nodig is. En omdat je louter met specialisten werkt, wordt de kwaliteit hoger.

Zo, ons huiswerk is af! Nu kunnen we met een gerust hart offertes gaan aanvragen. Daarom behandelen we in de volgende blogs:

  • 10 (SEO) zaken die je in de offerte voor websitevernieuwing wil hebben
  • Wat komt er na de offerte fase op je af?

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Traffic Builders.

Dit bericht is 36 keer gedeeld

7 Reacties

Luke

“Nadeel open-source: veroordeeld tot één webbouwer” … “Voordeel open-source: vrij om te kiezen tussen meerdere web-bouwers en/of freelancers” … Ehhh?!!

Bregje

Ik kan me voor een groot gedeelte inleven in uw artikel. Temeer omdat wij als internet marketing bedrijf (die ook realiseert) niet anders doen dan al hetgene hiervoor beschreven (seo-analyses, goede migratiestrategie bedenken, conversiestrategie bepalen etc). Dat doen we standaard voor onze (potentiële) klant (nog vóór we een offerte uitbrengen en dus geheel vrijblivend), omdat we geloven dat het geen enkele zin heeft een website of webshop te bouwen zonder zaken m.b.t. SEO en conversie te hebben onderzocht.

Maar een aantal dingen die u noemt staan me echt tegen. We zien namelijk juist tijdens onze analyses van bestaande websites dat die zo slecht gebouwd zijn (op seo-niveau) dat het bouwen van een compleet nieuwe website vaak veel minder tijd kost dan een slechte website verbouwen. Bovendien levert een nieuwe website -mits goed gedaan- veel meer rendement op doordat deze tot in de kern is ingericht voor betere conversie en vindbaarheid (volgens de laatste doelstellingen van de klant).

Het tweede wat ik absoluut betwist is dat een ondernemer geld kan besparen door zelf een wireframe aan te leveren. Laat het onze designers niet horen! Zij studeren jarenlang om alles op het gebied van UX en UI zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Design, en dus ook de structuur/indeling van een pagina bieden in combinatie met de juiste seo-technieken de énige goede basis voor een conversie-gerichte website. En wat heb je er aan goed gevonden te worden als een bezoeker zich niet door de website weet te navigeren en aldus de website onverrichter zaken verlaat? Het bouwen van een website of webshop die goed presteert, goed gevonden wordt én mooi is, vergt vakmanschap. Dat kost geld.

Een ondernemer moet zich niet afvragen hoe hij dat zo goedkoop mogelijk kan laten doen, maar hoe hij ervoor kan zorgen dat de website/webshop voldoende oplevert om een dergelijke investering de moeite waard te maken.

bert

Kies een open source CMS als Magento of WordPress. Tuurlijk, we gaan met een olietanker een zak aardappels bezorgen.

Ik moet eerste MKB bedrijf met WP site nog tegenkomen die meer dsn 1 contentauteur heeft. WP is een killer van je MySQL server: wat een memoryhog!

Meeste bedrijven zijn beter af met goede FB pagina ipv echte site. URL koppeling volstaat dan.

Brent Meulenberg

@Bregje: volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens.

Zoals ik schrijf kan een online marketing consultant heel goed aangeven of een website met kleine aanpassingen goed geholpen is of dat de site volledig opnieuw gebouwd moet worden.

En zoals ik ook schrijf ben ik er helemaal voor dat specialisten worden ingehuurd voor hun specialisatie. Dat visueel ontwerp een kunst is, kwam ik in groep 5 al achter nadat mijn moederdagcadeautje verbleekte bij die van mijn toenmalige buurmeisje. Ik wilde mensen aansporen om zelf na te denken over de website, om zich zelf in te lezen en dus ook zelf te kijken naar het functioneel ontwerp. Wij zijn kritisch op websites van onze klanten, jij neem ik aan ook en ik hoop onze klanten ook!

Klaas Jansma

Valt me op dat een artikel geschreven door een SEO consultant vooral maar aanraad SEO specialisten en onlinemarketingspecialisten in de arm te nemen alvorens over te gaan tot het (laten) bouwen van een nieuwe website. Beetje wij van WC eend raden aan toch vooral WC eend te gebruiken.

Je haalt wel een aantal valide punten aan in je artikel daar niet van. Het is vooral heel belangrijk goed na te denken over wat je je bezoeker te bieden hebt. Het succes van je website valt of staat uiteindelijk met de kwaliteit van de content en hoe regelmatig deze aangevuld wordt.

Het nemen van SEO als uitgangspunt lijkt me alleen daarom al niet een verstandige zet. SEO wordt pas belangrijk op het moment dat je zeker weet dat je je bezoeker ook vast kunt houden, want wat leveren al die clicks je anders uiteindelijk op?

Kortom zorg dat je een helder beeld hebt van je doelstellingen. Ga er eens een aantal zondagmiddagen goed voor zitten en schrijf dit helder voor jezelf op. Zonder goed idee is er geen specialist die jou aan de perfecte website gaat helpen.

Brent Meulenberg

@Klaas: leuk om te horen dat je m’n blog goed hebt gelezen en dat je het met me eens bent!

Om mezelf te quoten: “opdat online marketing consultants, overal ter wereld, beter hun werk kunnen doen! (En jij kosten voor je nieuwe website kan drukken én een betere website krijgt..)”.

Mijn boodschap is dus inderdaad twee-/drieledig: jij kan kosten voor je nieuwe website drukken (1a) én een betere website krijgen (1b) en wij online marketing specialisten kunnen beter ons werk doen (2).

Om in te gaan op je opmerkingen over SEO: grofweg gaat SEO over de 3 pijlers techniek, content en autoriteit. Ik kan je niet vertellen hoe vaak wij gehoord hebben “We hebben een nieuwe website. Kunnen jullie die SEO’en?” en wij vervolgens moeten vertellen dat de nieuwe website beter gestructureerd moet worden (SEO-pijler techniek), omdat de traffic achteruitgaat. Dit kan voorkomen worden door SEO, als middel om meer kwalitatief verkeer te genereren, in het begin van het proces te borgen.

Ik ben het zeker met je eens dat “het succes van je website uiteindelijk valt of staat met de kwaliteit van de content en hoe regelmatig deze aangevuld wordt”. Een prima omschrijving van de SEO-pijler content (en een beetje autoriteit) wat mij betreft 😉

En zorgen dat het verkeer uiteindelijk wat opleveren, daar kunnen bv. Conversie-Optimalisatie specialisten je uitstekend bij helpen (what’s in a name).

Kortom, volgens mij zijn we het (grotendeels) eens!

Henk Beukers

Als je een nieuwe website moet bouwen omdat je “je SEO niet goed is” heb je een verkeerde architectuur, content providers en/of verkeerde content . Niet per definitie “een verkeerde website”.

Bouw dan een goede architectuur waarbij je elke vorm en type content juist kan sturen naar (en herbruiken in) elke touch-point online en offline. Kost wat meer tijd en is niet de gedachte van een gemiddelde marketeer maar juist die marketeer kan er dan wel flexibel mee omgaan en een veel betere time to market mee bereiken tegen veel lagere operationele kosten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond