-

De verborgen kracht van hashtags

Deze week bespreken we de onmiskenbare kracht van hashtag marketing. Hoe claim je een hashtag? Hoe zet je dit effectief in om de engagement met je achterban te verhogen? Converse, Armani en G-star Raw zetten eerder al succesvol de hashtag in als smeer- en bindingsmiddel in hun campagnes. Lees in meer over het hoe en waarom van hashtag marketing.

De hashtag als bindmiddel

Toeval of niet? De meeste en vooral betere campagnes die we in het afgelopen jaar bespraken draaiden met en mede door hun hashtags: #chucktaylor, #tightorwide en #atribute. In alle campagnes was de gekozen hashtag het bindmiddel binnen de campagnes die zich over verschillende social media kanalen afspeelden. Online campagnes op Facebook, Instagram en Facebook werden onderling verbonden door een hashtag.

Screen-Shot-2015-08-04-at-17.42.38

De voordelen van een hashtag

Vergeleken met een ‘normale’ tweet zorgt een tweet met hashtag voor twaalf procent meer engagement (RT, favorite of @reply). Tweets met link en hashtag laten de meeste engagement zien. Het effectief inzetten van hashtags geeft een merk een overzicht van haar achterban en degenen die zich online verwant voelen aan het merk en verhaal. Je hoeft alleen maar de hashtag te volgen. Maar de vraag blijft, hoe zet je deze hashtag nu het meest effectief in? Daarom volgen hier een aantal tips voor het optimale hashtag gebruik.

Vijf tips voor effectief hashtag gebruik

Voor het inzetten van een hashtag als effectief middel zijn een aantal zaken van groot belang. En deze liggen meer voor de hand dan je zou denken.

    • Zorg dat je hashtag concreet en duidelijk is. #tightorwide laat weinig tot niets aan de verbeelding over. #WTFF (What The French Fry) van Burger King faalde roemloos. Men moet weten waar ze op reageren.
    • Hou het kort. Hoe korter, hoe makkelijker, hoe beter. De meeste effectieve hashtags bestaan uit twee simpele elementen. Een event en een datum. Keep it short and simple.
    • Lees je hashtag met de de blik van een puber. Hou deze stelregel vast: alles wat dubbelzinnig gelezen kan worden zal online een dubbelzinnige boodschap krijgen. Zo lanceerde Susan Boyle in 2012 haar nieuwe album met#susanalbumparty. Tja.
    • Gebruik de hashtag on- en offline. Gebruik hem op de verschillende sociale kanalen. Zorg dat het je bindmiddel is tussen de verschillende kanalen.
    • Monitor de activiteit. Door je hashtag te monitoren krijg je een kijkje in het hart van je doelgroep. Wat beweegt hen, hoe reageren ze. Het laat je niet alleen zien waar je doelgroep zit, ook wat ze denken en zeggen. Kijk, luister en ga het gesprek met ze aan.

Screen-Shot-2015-08-04-at-17.42.54

Bershka’s hashtags

In de Social War meting van 23 tot 31 juli laat Bershka goed zien dat ook zij de kunst van hashtag marketing beheersen. Met het consequent doorvoeren van diverse hashtags, waaronder #getthelook weet Bershka een connectie te maken tussen haar diverse online kanalen. Het brengt in de gemeten week een Facebook engagement stijging van +148 procent met zich mee.

Screen-Shot-2015-08-04-at-17.43.08

Screen-Shot-2015-08-04-at-17.43.36

Screen-Shot-2015-08-04-at-17.43.24

Hashtag marketing in de praktijk

Een hashtag is meer dan ‘toets hekje’ in je marketing campagne integreren. Als merk moet je een aantal simpele regels volgen, keep it short and simple. Maar de grootste investering die je als merk moet doen is het volgen van je doelgroep en het gesprek met je achterban aangaan.

Een hashtag is niet simpelweg een trucje om campagnes zowel online als offline te verbinden en te laten communiceren. Het kan de sleutel zijn tot de kern van je achterban. Gebruik hem wijs, investeer tijd in het volgen hiervan en durf het gesprek met je achterban aan te gaan. Alleen dan weet je de hashtag ten volle te benutten.

Dit bericht is 45 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond