-

Vijf do’s en vijf don’ts bij het schrijven van content voor sociale media

Schrijven voor sociale media is iets dat tegenwoordig binnen bijna elk bedrijf gebeurt. Ook in het verspreiden van vacatures en werven van personeel spelen sociale media een rol. Goede content schrijven voor sociale media is echter een kunst op zich. Lees hier wat je wel en juist niet moet doen.

Sociale media zijn al jaren een integraal onderdeel van ons leven, zowel zakelijk als privé. Het is dan ook niet gek dat een sociale mediacampagne een essentieel onderdeel is van menige employer branding-strategie. De meeste organisaties hebben tegenwoordig minstens een LinkedIn-bedrijfspagina en vaak ook bedrijfsaccounts op Facebook en Instagram. Hoewel het plaatsen van content op sociale media zonder twijfel een uitstekende manier is om je doelgroep te bereiken, is het niet zonder valkuilen. Reden genoeg om vijf do’s én vijf don’ts op een rijtje te zetten.

Do – Ken je doelgroep en pas daar je ‘tone of voice’ op aan

Natuurlijk weet je grofweg wie je zoekt. Een organisatie in de petrochemie zoekt bijvoorbeeld werkvoorbereiders en QHSE-managers, een ICT-bedrijf zoekt developers en cloud engineers, etc. Maar weet je ook waar je doelgroep zit? Vind je hen wel op LinkedIn? En zo ja: hoe krijg je hun aandacht en houd je die vast?

Wordt je beoogde kandidaat blij van een strakke, zakelijke lap tekst of werkt een komisch stukje content met een meme eronder beter? Ga eens in gesprek met je collega’s, de teams waarvoor je versterking zoekt, de hiring-managers. Wat houdt hen bezig? Wat doen ze als ze niet aan het werk zijn? Welke content zien ze graag en waaraan scrollen ze hard voorbij? Stel persona’s op en ga op basis daarvan aan de slag.

Don’t –Het randje opzoeken

Nu je met behulp van de persona’s hebt vastgesteld dat je doelgroep een beetje humor en gekke plaatjes op social media wel kan waarderen, ben je weer een stapje dichterbij. Hier loert echter een behoorlijk gevaar: het risico om net iets over de grens van een ander te gaan. En dat gebeurt sneller dan je denkt. Bedenk dat een stukje geschreven tekst anders gelezen kan worden dan je bedoelt, en iedereen heeft net weer andere normen en waarden. Vermijd scheldwoorden, blijf ver van stigmatisering en scheer niet je volledige doelgroep over één kam.

Do – Houd het leesbaar

Dit klinkt heel logisch, maar toch gaat het vaak fout. Mensen scrollen gemiddeld 90 meter per dag. Ze scrollen je post dus ook heel gemakkelijk voorbij. Begin je tekst met een pakkende kop. Er bestaan tegenwoordig diverse plugins waarmee je deze in een ander lettertype kan friemelen, zodat het er net iets meer uitspringt. Schrijf vervolgens een korte tekst, of gebruik korte alinea’s.

Een mooie richtlijn is er eentje uit de journalistiek: de 5 W’s. En ook de H trouwens, die wordt nog weleens vergeten. Oftewel: wie?, wat?, waar?, wanneer?, waarom? en hoe?. Wanneer je dit zo goed mogelijk in de eerste paar zinnen van je tekst benoemt, komt je boodschap ook heel duidelijk over.

Don’t – Enorme lappen tekst

Niemand zit erop te wachten om een tekst open te moeten klappen en dan een enorme berg aan woorden te zien, zeker als de tekst niet is opgedeeld in alinea’s. Wil je toch graag heel veel zeggen? Open met een TLDR oftewel: “Too long, didn’t read”. Wat regels waarin je kort samenvat wat er in het epistel eronder te lezen is. LinkedIn heeft trouwens ook de mogelijkheid om een artikel te schrijven waarbij heel handig de leesduur staat aangegeven. Heb je veel te vertellen? Kijk daar eens naar! Vraag je dan alsnog af of je volgers echt een kwartier de tijd gaan pakken om jouw artikel te lezen.

Do – De ‘idiot check’

Niet iedereen is even sterk in spelling en grammatica, maar zelfs bij de beste schrijvers sluipt er geregeld een foutje in de tekst, bijvoorbeeld wanneer je een zin besluit aan te passen. Doe dus altijd een zogeheten idiot check: lees je eigen tekst liefst nog een paar keer na en laat een collega je tekst ook nog eens nalezen. Niets zo slordig als een post met spelfouten, ontbrekende interpunctie of een zin die heel abrupt eindigt.

Don’t – Zonder afspraak je collega’s citeren

Over checken gesproken: als je je collega om input hebt gevraagd – bijvoorbeeld wanneer je een vacature wat meer body wil geven door iemand die de werkzaamheden zelf ook uitvoert daarover te laten vertellen – zet dat dan niet zomaar online. Er kan hier van alles fout gaan: je hebt je collega verkeerd begrepen en citeert iets geks, je collega heeft tussen neus en lippen door een grapje gemaakt en dit schrijf je heel serieus op… Laat het de persoon in kwestie altijd even nalezen! Dit geldt overigens dubbel wanneer je er een foto van de betreffende persoon bij wil plaatsen.

Do – Varieer je content

Natuurlijk wil je die lastige vacature zo goed en vaak mogelijk onder de aandacht brengen, maar als je alleen maar blijft posten over die ene rol zullen er geheid volgers afhaken. Zorg voor voldoende variatie in je content. Heb je een post ter ondersteuning van een vacature geplaatst? Top! Probeer in je volgende post eens een collega in de schijnwerpers te zetten, iets te vertellen over een klantcase of vertel enthousiast over jullie laatste (online) vrijdagmiddagborrel.

Don’t – Reposten van oude content

Okay, enige nuance is hier nodig: hoewel enigszins achterhaald, kan Throwback Thursday nog steeds leuk zijn. Bijvoorbeeld over die keer dat je enthousiast postte over jullie tiende collega, terwijl je nu, vijf jaar later, honderd man rond hebt lopen. Los daarvan is oude content natuurlijk gewoon, tja, oude content. Denk ook aan de algoritmes op sociale media, waarbij het delen van een eerdere post sowieso minder views genereert. Lang verhaal kort: blijf origineel en fris.

Do – Denk ‘outside-in ‘

Misschien wel de lastigste van allemaal, want we willen allemaal maar wat graag vertellen hoe leuk en succesvol onze organisatie wel niet is. Maar is dat echt wat je doelgroep wil weten? Of willen ze vooral antwoord op de vraag “what’s in it for me?”? Probeer dan ook vooral om deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden in je content.

Don’t – Denk ‘inside-out’

Deze kon je zien aankomen, maar het is en blijft een valkuil. Een sales pitch werkt goed naar klanten toe, maar als je kandidaten wilt triggeren is het minder relevant. Natuurlijk is het altijd goed om te vertellen hoe leuk de organisatie is, maar dan vooral als werkgever. Denk dus altijd outside-in.

Ga aan de slag

Ik hoop dat je met deze do’s en don’ts vol frisse moed en enthousiasme los kan gaan op alle sociale mediakanalen van je werkgever. Wat je ook post, het is sowieso al beter dan helemaal geen interactie. Met deze tips en trucs in het achterhoofd worden je posts nog leuker en succesvoller.

Over de auteur: Guido den Boer is Recruitment specialist bij Timetohire.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond