-

De basis van contentoptimalisatie voor SEO

Als je een webpagina gaat schrijven of optimaliseren, maak je gebruik verschillende content elementen. Hoe beter deze elementen op SEO gebied zijn ingericht, hoe meer bezoekers vanuit de zoekmachine. Maar wat zijn nou deze content elementen en hoe kun je ze het beste inrichten voor SEO?

Voordat je begint met schrijven moet je uiteraard weten waar mensen naar zoeken. Ons advies is altijd om eerst een zoektermen onderzoek te doen.  Daarnaast is ook de zoekintentie van een webpagina erg belangrijk voor de zoekmachine. Breng voordat je begint met het schrijven van een webpagina, eerst in kaart wat het doel is van de pagina die je gaat schrijven.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Wil je dat je bezoekers tot actie overgaan? Houd de tekst kort en bondig en gebruik actiegerichte zoektermen in combinatie met bijvoorbeeld ‘kopen’ of ‘bestellen’. Geef je informatie in een blog of nieuwsbericht? Dan mag de tekst wat uitgebreider, informatief en eventueel aanvullend een tabel, video of een infographic toegevoegd. Onthoud namelijk dat tekst niet de enige manier is om te verschijnen in de zoekresultaten. 

Heb je duidelijk in kaart wat het doel wordt van je webpagina? Dan kun je beginnen met het optimaliseren van de content elementen.

Er zijn verschillende content elementen die je kunt optimaliseren op je webpagina. Laten we beginnen bij het begin.

1: Hoe optimaliseer je meta data?

De meta data is het eerste wat gebruikers zien zodra ze een zoekterm intypen in de zoekmachine. Met metadata kun je de gebruiker overtuigen om op je zoekresultaat te klikken. Metadata bestaat uit een URL, een Meta title (ookwel page title) en een meta description.

De URL

Een geoptimaliseerde URL voldoet aan de volgende punten: 

  1. Een geoptimaliseerde URL heeft een logische mappenstructuur of hiërarchie. 
  2. Het heeft een middel-liggend-verbindingsstreepje waar je in een tekst een spatie zou zetten.
  3. Een geoptimaliseerde URL bevat de belangrijkste zoekterm. 
  4. En tot slot is hij kort, bondig en beschrijft het waar de pagina over gaat.

Meta title / Page title

De page title is de titel die je aan een pagina meegeeft voor de zoekmachine en moet bestaan uit:

  1. Een titel met algemene uitleg over de pagina.
  2. Rond de 60 tekens inclusief spaties.
  3. De page title bevat de primaire zoekterm.
  4. En ook de bedrijfs- of merknaam.

Meta description

Een meta description is de beschrijving die je meegeeft voor een pagina en wordt gebruikt door de zoekmachine. Een meta description moet voldoen aan het volgende:

  1. De meta description is rond de 150 tekens inclusief spaties.
  2. De meta description legt uit wat de gebruiker kan verwachten op de pagina.
  3. Pas zoektermen toe voor herkenning.
  4. Voeg een USP toe.
  5. Voeg een call to action toe.

Let op dat meta descriptions niet altijd overgenomen worden door de zoekmachine. Als Google een stuk tekst op de pagina relevanter vindt dan je meta description, dan wordt dit vertoond in het zoekresultaat.

2:Hoe richt je headings in voor SEO?

De headings zijn de koppen op je pagina. Houd het volgende aan wanneer het om headings gaat:

  1. HTML code staat gelijk aan hiërarchie; gebruik de Heading 1 als hoofdtitel, Heading 2 voor paragrafen en Heading 3 voor subparagrafen.
  2. Gebruik de H1 heading als belangrijkste titel van je pagina en zet het belangrijkste zoekwoord vooraan. Je kunt het zien als een hoofdstuk van een boek.
  3. Gebruik H2’s als tussenkopjes in je tekst en gebruik hier synoniemen en secundaire zoekwoorden.
3. Hoe richt je de body tekst in?

Met body tekst bedoelen we de tekst die onder de headings staat. Deel je body tekst als volgt in:

  1. Verwerk de zoektermen op een logische, natuurlijke manier in de tekst. 
  2. Schrijf relevante content onder iedere alinea toegespitst op het onderwerp in de tussenkop.
  3. Schrijf korte en bondige alinea’s en denk aan inleiding, middenstuk en slot.
  4. Schrijf content op basis van het doel van de pagina. Bijvoorbeeld Informatie gericht of actiegericht.
  5. De totale lengte is afhankelijk van het type content. De tekst moet aansluiten bij het doel van de pagina. Wil je veel informatie geven? Dan kan de tekst best wat langer zijn.
  6. Voeg ook andere soorten content toe als dit relevant is. Denk hierbij aan video, infographics en tabellen.
4. Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor SEO?

Naast tekst zijn ook afbeeldingen erg waardevolle content elementen voor je webpagina, aangezien je via Google Afbeeldingen relevant verkeer naar je website kunt trekken. Goede afbeeldingen optimaliseer je met de volgende tips:

  1. Voeg een Alt tekst toe en zorg dat deze logisch en beschrijvend is en een zoekterm bevat.
  2. Sla de afbeelding op met een goede filename en zorg dat deze logisch en beschrijvend is en een zoekterm bevat.
  3. De foto moet goed bij de rest van de content aansluiten.
  4. Gebruik .jpg, .png, .gif (animaties) of .webp.
  5. Vermijd keyword stuffing!
  6. Comprimeer de afbeeldingen voor het uploaden, het liefst tot onder de 100kb.
5. Hoe optimaliseer je video’s voor SEO? 

Video’s worden tegenwoordig ook vertoond in de zoekresultaten. Houd rekening met de volgende punten om je video in de zoekresultaten weer te geven:

  1. Kies het juiste video hosting platform; Youtube, Vimeo of een upload op je eigen website.
  2. Voeg een video transcript in en timestamps.
  3. Zorg ervoor dat je miniatuurafbeelding aantrekkelijk is.
  4. Voeg het belangrijkste zoekwoord toe aan de titel en beschrijving van je video.
  5. Zorg ervoor dat de rest van je pagina relevant is voor de video en geoptimaliseerd is aan de hand van de eerder gegeven tips.
  6. Gebruik structured data voor je video.

6. Hoe gebruik je interne links?

Interne links zijn verwijzingen binnen je website naar andere webpagina’s. Als een gebruiker op een interne link klikt, wordt hij via de browser doorgestuurd:

  1. Links zijn héél belangrijk voor SEO. Als een pagina veel interne links krijgt, dan wordt hij door de zoekmachine gezien als belangrijk.
  2. Zorg dat de ankertekst, dat is de tekst waar de link onder hangt, duidelijk maakt waar de link naar toe gaat. Gebruik dus geen ‘klik hier’ of ‘deze pagina’.
  3. Verwijs waar mogelijk altijd naar relevante content binnen de eigen website.
  4. Zorg dat de ankertekst van een link het hoofdonderwerp van de bestemmingspagina bevat.
  5. Maak de ankertekst niet te lang.
7. Hoe gebruik je externe links?

Externe links zien er vaak hetzelfde uit als interne links, het verschil is alleen dat deze verwijzen naar een andere (externe website).

  1. Zorg dat als je externe links gebruikt, ze relevant zijn of aanvullend zijn aan je pagina.
  2. Zorg dat een externe link altijd opent in een nieuw tabblad of venster.

Over de auteur: Jeroen van Duin is SEO Specialist bij SDIM

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

sak van den boom - svdb rp bv

compliment, helder verhaal.
To the point. Bruikbaar.
Als de taalfouten eruit gehaald worden,
wordt het nog beter

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond