-

Workshop: effectiever adverteren op TikTok

TikTok is als kanaal een vaste waarde geworden en voegt steeds meer manieren toe om te adverteren. Hoe je die benut? Deze aflevering van de workshop helpt je op weg.

Ben je bekend met de cijfers van TikTok?

Ja > Als je trapliften verkoopt kun je nog wel even wachten… maar niet al te lang, want in alle doelgroepen neem het gebruik van TikTok toe.

Nee > Volgens Influencer Marketing Hub had het platform in januari een miljard gebruikers in de hele wereld. Gemiddeld spenderen mensen 850 minuten per maand op de app. In Nederland waren er in 2022 ongeveer 3 miljoen gebruikers, waarbij de doelgroep van 15 tot 19 het grootste is, maar ook ouderen er steeds meer te vinden zijn. De doelgroep boven de 35 is bijvoorbeeld de snelst groeiende op het platform.

Weet je wat het kost om te adverteren?

Ja > Los van de kosten is het verstandig om gewoon te experimenteren. Vroeg of laat zal jouw publiek er ook zitten.

Nee > Vorig jaar werd er volgens de kenners vooral geld gebruikt uit de experimentele potjes, maar nu is het een serieus onderdeel van de marketingmix aan het worden. Gemiddeld betaal je er tussen de €0,50 en €1,50 om duizend mensen te bereiken. Dat kan op allerlei manieren, maar het meest gebruikte format zijn de in-feed video’s: dat zijn eigenlijk normale TikToks-video’s, maar met de mogelijkheid om links te plaatsen.

Weet je hoe je effectief adverteert op TikTok?

Ja > Dan weet je dat je het niet te moeilijk moet maken: gewoon proberen wat werkt en wat kenners raadplegen wil nog wel eens helpen.

Nee > Om het geld goed te besteden, moet je het platform wel begrijpen en de kernvraag is: hoe kun je er als merk waarde toevoegen? Je moet immers snappen dat jouw advertenties tussen de content staan van de ‘normale’ TikTokkers en je komt dus niet weg met een boomer-commercial waarin je alleen over jezelf praat. Balanceren dus tussen ‘een leuke TikTok’ en het verhaal van je merk. Dat blijft een beetje zoeken.

Weet je hoe adverteren op TikTok verschilt van andere platformen?

Ja > De basis is natuurlijk dat je reclame maakt voor je spullen, maar je komt er simpelweg iets moeilijker mee weg op TikTok.

Nee > Het gaat op TikTok vooral om de creators en om communities, terwijl Facebook en Instagram wat meer echte advertentieplatforms zijn geworden. Als merk moet je dus nadenken bij welke community je wilt horen en welke creators daarin leidend zijn. Het tweede aspect is dat je moet beseffen dat het merendeel van de content wordt gemaakt met een mobiele telefoon. Het maken doe je dus met een soort ‘Hollywoodstudio in je broekzak’.

Ken je het belang van iets van waarde toevoegen?

Ja >Het komt er dus eigenlijk op neer dat je wat meer als een ‘creatieve maker’ moet denken dan als een bedrijf.

Nee > Er is bijvoorbeeld op TikTok een sterke finance community. Je moet dan op het gebied van finance iets toevoegen dat er nog niet was: misschien een leuke budgetcoach die elke dag kort uitlegt hoe je je financiën goed kunt bijhouden. Je hebt daar geen complete studio voor nodig als adverteerder. Denk dus niet aan dure sessies met acteurs/actrices en stuntmannen en -vrouwen, maar: hoe helpt de content bij het nadenken over de doelstelling?

Weet je hoe je het beste met creators samenwerkt?

Ja > Mooi, dan weet je dat het helpt als je samenwerkt met mensen die het platform snappen.

Nee > Het is sowieso slim om intern altijd iemand te hebben die het platform goed snapt, zodat je in dezelfde wereld rondwandelt. Ook als je gaat samenwerken met een creator die een grote achterban heeft, is het handig om te snappen waar hij of zij mee bezig is. Op die manier ben je als merk niet afhankelijk van wat de creator voor jou bedenkt, maar ga je echt samenwerken waardoor je het optimale uit de samenwerking haalt. Daarover lees je hier meer.

Weet je wat goede voorbeelden van merken zijn?

Ja > Je weet dan ook dat je altijd wordt afgestraft als je je niet in de community verdiept.

Nee > Duolingo is een goed voorbeeld: het bedrijf heeft een groot kuiken als een soort icoon dat altijd terugkomt in de video’s. Ze leggen als aanbieder van taallessen goed uit wanneer het handig is om met hen samen te werken en bouwden daarmee hun eigen community. Dat zit in de humor en authenticiteit. Ryanair doet dat bijvoorbeeld ook goed. Zij hebben een ‘pratend’ vliegtuig en dat creëert herkenbaarheid. Grote adverteerders zijn bijvoorbeeld Nike, McDonalds en Netflix.

Weet je voldoende om aan de slag te gaan?

Ja > Als er meer content bijkomt dan wordt het lastig om mensen te bereiken. Dan moet je eigen content echt perfect zijn.

Nee > Als eerste moet je met een vast gezicht of een icoon werken, want zo maak je een merk persoonlijk. Het tweede onderdeel dat je moet beheersen is het inspelen op de TikTok-trends zodat je niet achterloopt en als derde moet je dus snappen dat je met een smartphone filmt. Het wordt wel lastiger om organisch bereik te genereren; er komen steeds meer merken en creators bij, dus het helpt als je een beetje advertentiegeld er tegenaan gooit om het bereik te vergroten.

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#190).

Over de auteur: Bas Hakker is redacteur bij Emerce. Geschreven met input van Tim van der Wiel van GoSpooky.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond