-

De vijf belangrijkste influencertrends voor 2022

Influencermarketing is volwassen geworden. Een vijftal trends zijn ingezet die zich dit jaar verder gaan ontwikkelen: influencers gaan naar eigen platformen, de combinatie met live commerce zet door, influencers gebruiken in de hele funnel, meer augmented reality en de neiging naar kortere videocontent.

2022 is alweer een eindje op weg, maar het is nog niet te laat om de balans op te maken over 2021 en vooruit te kijken. Vorig jaar heb ik hier ook een artikel geschreven over de influencertrends. Nu is het tijd om te kijken naar de trends voor 2022. Het is echter ook leerzaam om eerst nog even terug te kijken hoe het met de voorspellingen voor 2021 is verlopen.

Eigenlijk zien we dat alle trends die ik heb genoemd in het blog van 2021 dit jaar hebben doorgezet. Zo heeft TikTok weer een enorme groei doorgemaakt. Er zijn nu 689 miljoen maandelijkse gebruikers. TikTok is zelfs zo populair geworden dat 35% van de gebruikers aangeeft minder TV en zelfs minder streaming services te gebruiken na het downloaden van de populaire app.

Ook blijkt uit onderzoek van MediaKix dat de markt voor virtual reality is gegroeid van $8 miljard naar $15 miljard. Ook is bekend geworden dat grote bedrijven zoals Facebook en Disney vol op de metaverse gaan inzetten. Mijn voorspelling is dan ook dat de komende jaren gaat veranderen van een trend naar iets waar de hele wereld in meegaat.

Als laatste grote trend zagen we ook dat er in 2021 steeds meer audio/podcast-influencers bij zijn gekomen. Dit jaar hebben we daarnaast gezien dat Spotify zichzelf ook heeft ontwikkeld op het gebied van video. De eerste podcast-apps met video zijn al gesignaleerd (waaronder de populaire podcast van Joe Rogan).

En dan gaan we nu naar de 5 trends die we voorspellen voor 2022.

1. De verschuiving van sociale netwerken naar eigen platformen

Influencermarketing blijft groeien. Dit betekent een stabieler inkomen voor influencers en ook een stijging van de budgetten van merken en bedrijven voor influencermarketing. Volgens eMarketer stijgen de uitgaven aan influencermarketing de komende jaren naar $4,6 miljard.

 

 

Terwijl sociale netwerken hun best doen om influencers op hun platform te houden, zoeken influencers zelf nu naar manieren om minder afhankelijk te worden van de mediagiganten. Steeds meer mensen vinden nu manieren om geld te verdienen met content via eigen sites, platforms zoals Patreon, social tokens en apps.

Komend jaar zullen we influencers dus steeds meer zien evolueren naar onafhankelijke merken met hun eigen tools voor het genereren van inkomsten.

2. Combinatie met live commerce

Influencermarketing en live commerce zullen gaan mixen, mede door nieuwe socialemediamogelijkheden en -functies. Hierdoor kunnen influencers hun inkomsten verhogen en nieuwe inkomstenstromen genereren. Ook bedrijven profiteren van deze trend:  ze kunnen nog makkelijker dingen online kunnen verkopen doordat er minder frictie zit in het aankoopproces. De cijfers spreken ook boekdelen: tijdens de coronapandemie is live commerce in Europa gegroeid met 76%

In China is de trend al een tijdje gaande en daar zie je dat er influencers zijn die miljarden ophalen. Een goed voorbeeld hiervan  is de Chinese influencer Austin Li Jianqui, die met één enkele actie $1,7 miljard aan producten verkocht. Dit gebeurt via app Taobao app. Li Jianqui verkocht, naar eigen zeggen, 15 duizend lippenstifts in 5 minuten.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De grote socialemediakanalen doen er dan ook alles aan om in te spelen op deze trend of het juist nog meer mogelijk te maken. Zo hebben Twitter, Amazon en Pinterest allemaal nieuwe functies uitgebracht waardoor het mogelijk wordt om te verkopen via livestreams of merken met influencers een livestream kunnen hosten.

3. Door de hele funnel heen

Nu online marketing steeds meer volwassen wordt zie je ook de strategie veranderen. De meeste merken lanceren een omnichannel-marketingstrategie voor de merken en campagnes. In de strategie zien we steeds meer dat de influencers ook mee worden genomen. Influencers worden dan voor de verschillende touchpoints ingezet en tijdens verschillende fases van de inbound marketing funnel. Je kunt denken aan unboxing-video’s in de awareness-fase, uitlegvideo’s in decision-fase en coupons in de action-fase. Zie bijvoorbeeld Deliveroo en influencer Isis Cyril van Benthem op Instagram.

Ook voor 2022 voorspellen we dat deze trend doorzet. Want zoals bekend kopen klanten meestal niet meteen bij je. Ze moeten echt soepel door de funnel heen worden getrokken. Het kan dus een idee zijn om dezelfde influencer te gebruiken voor de verschillende fases van de online funnel.

4. Augmented reality in influencermarketingcampagnes

Augmented reality is een enorme hit op sociale media. Eerst zagen we de filters op Snapchat. We hebben lenzen gezien waarmee je kunt zien hoe meubels er in je appartement uitzien of waarmee je de kleur van je tapijt kunt veranderen. Grote techbedrijven zoals Snapchat en TikTok investeren flink in augmented reality en binnen een paar jaar zal dit zeker deel gaan uitmaken van ons dagelijks leven.

Hoewel veel socialemediaplatforms en merken al jaren bezig zijn met opkomende technologieën, kwam de echte doorbraak van augmented reality tijdens de coronapandemie. Vanwege de beperkingen hebben consumenten online winkelen omarmd en werden merken gedwongen om creatiever te zijn en meer op digitale tools te leunen.

Ook influencers hebben zich verdiept in de mogelijkheden van augmented reality. Ze zien het als een nog persoonlijkere manier om met hun fans en volgers om te gaan, veel meer dan persoonlijke, vlog-achtige verhalen op Instagram en Snapchat. Zoals altijd zijn de modemerken er weer als eerste bij. Zie deze twee voorbeelden van Adidas en de fashion week:

5. Short Video Content

Dat we niet meer om video heen kunnen is duidelijk. Videomarketing en influencermarketing hebben elkaar al helemaal gevonden. Je ziet wel dat de video’s steeds korter en vluchtiger worden. Dit komt mede door het succes van TikTok en voorheen ook Vine, waar korte videos de norm zijn. Volgens Nielsen-onderzoek leidden de corona-lockdowns tot een stijging van 60% van de consumptie van videocontent.

Door het succes van TikTok worden andere platforms ook aangemoedigd aan om hun ontwikkelingen af ​​te stemmen op de behoeften van de nieuwe jonge consumenten die vooral een korte aandachtsspanne hebben. Reels van Instagram is hier een goed voorbeeld van. Instagram-CEO Adam Mosseri heeft zelfs Reels tot een van de speerpunten voor 2022 benoemd. Voor merken is het ook interessant om te weten dat korte video’s een beter bereik en zichtbaarheid kennen, dankzij de algoritmen van de toonaangevende sociale platforms van vandaag. Het is dus zeker aan te raden als merk om mee te gaan met deze trend.

Meer cijfers, trends en inzichten vind je ook in deze presentatie. Wat zal dit jaar ons allemaal nog meer brengen? Laat het weten in de reacties. Blijft natuurlijk dat sommige dingen nooit te voorspellen zijn, zoals dat TikTok dark kitchens opent op basis van trending voedsel.

Over de auteur: Klaas Joosten is CEO van LinkPizza.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond