-

Zo zet je Google Ads-scripts optimaal in

De variaties in de Google Ads-scripts worden talrijker en de toepassingen veelzijdiger. Echt betere resultaten in minder tijd realiseren vraagt om het creëren van de juiste randvoorwaarden. Hoe gebruik je scripts optimaal?

Iedere adverteerder wil zijn campagnes controleren en de efficiency verhogen. Google Ads-scripts spelen dan in veel gevallen een belangrijke rol. Deze scripts worden gebruikt voor eenvoudige, maar ook voor complexere analyses, met integratie van externe databronnen. Als een taak terugkerend en datagedreven is, dan is er een Google Ads-script beschikbaar of te ontwikkelen.

1. Flexibiliteit en afstemming

Flexibiliteit is één van de grote voordelen van scripts. Of het nu gaat om kleine of zeer uitgebreide Google Ads-accounts, scripts helpen je de campagnes vele malen efficiënter te managen. Het is belangrijk om deze scripts goed af te stemmen op de doelstellingen en processen van je accounts. Een script dat irrelevante alerts verstuurt, verliest snel zijn waarde als de e-mails genegeerd worden of, erger nog, automatisch in een map belanden die nooit bekeken wordt. Het is belangrijk bij de creatie en instellingen van Google Ads-scripts rekening te houden met de verschillen tussen campagnes en accounts. Door de flexibiliteit van scripts kunnen deze aangepast worden aan elke werkwijze en elke doelstelling, zodat ze je daadwerkelijk helpen om de campagnes effectief te managen.

2. Updates & errors

Elk script, zelf ontwikkeld of via een derde partij, kan op een bepaald moment niet naar behoren werken. Soms wordt dit veroorzaakt door een tijdelijk probleem, bijvoorbeeld doordat een gebruikte service even niet beschikbaar is. Vaak duren deze problemen niet lang en is er voor een goed geschreven script geen actie vereist. De problemen kunnen ook komen door een aanpassing in een campagne, het Google Ads-systeem, Google Ads-scripts of één van de gebruikte api’s. Hierdoor kunnen errors ontstaan die de werking van het scripts beïnvloeden en dit blijven doen totdat er een oplossing is doorgevoerd.

Google Ads-scripts zijn ideaal om meer controle te krijgen en repeterende processen te automatiseren. Het is wel belangrijk om de werking van de scripts te blijven controleren. Natuurlijk het liefst automatisch. Zo voorkom je dat je er juist een nieuwe repeterende taak bij krijgt. Voor een succesvolle inzet van scripts is controle en onderhoud belangrijk om de continuïteit te kunnen borgen.

3. Grote accounts en schaalbaarheid

Google Ads-scripts zijn geschikt voor kleine tot hele grote accounts. Dat wil niet zeggen dat alle scripts die (gratis) beschikbaar zijn, geschikt zijn om grote accounts te kunnen verwerken. Het is belangrijk om je te realiseren dat er limieten van toepassing zijn. Zo heeft ieder Google Ads-script een maximale uitvoertijd van 30 minuten en is het aantal entiteiten – onder andere keywords, ads, ad groups, of campaigns – dat per keer verwerkt kan worden, begrensd. Naast de grootte van het account heeft ook de complexiteit van het script en het aantal accounts dat parallel verwerkt wordt invloed op de snelheid van het script.

Gelukkig zijn er methoden en technieken beschikbaar om Google Ads-scripts ook voor hele grote accounts in te kunnen zetten. Door bij de ontwikkeling van scripts rekening te houden met de limieten kunnen scripts ontwikkeld worden die de verwerkte informatie opslaan voordat een limiet bereikt is. Wanneer het script een uur later weer wordt uitgevoerd, kan het script verder gaan waar het gebleven was. Daarnaast zijn er ook methoden om te zorgen dat scripts data sneller kunnen ophalen en verwerken.

4. Interne organisatie

Een belangrijk aandachtspunt bij het implementeren van scripts is de manier hoe online marketing intern georganiseerd is. Bij grotere adverteerders en bureaus start dit met het aanwijzen van een overall verantwoordelijke voor Google Ads-scripts. Deze houdt centraal controle, met bijvoorbeeld een overzicht met alle actieve scripts, in welke accounts deze gebruikt worden en wie verantwoordelijk is voor het account. Andere belangrijke vragen zijn: Wie houdt er bij of alle scripts nog werken? Naar wie wordt er gemaild bij errors en wie zorgt er voor een oplossing? Een goede organisatie borgt de toegevoegde waarde en continuïteit van de scripts.

De inzet van Google Ads-scripts zorgt niet alleen voor beter resultaten, maar ook voor meer tijd voor de SEA-specialisten. Deze tijd kan nu geïnvesteerd worden in strategie en creativiteit. Uiteindelijk kun je een mooie balans tussen mens en machine realiseren, waardoor zowel het resultaat als het werk van SEA-specialist een flinke stap voorwaarts maakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond