More stories

Amazon sluit al zijn magazijnen in Quebec

Amazon.com sluit al zijn zeven magazijnen in de Canadese provincie Quebec en schakelt over naar kleine particuliere dienstverleners. Volgens berichten in de media gaan zeker 1.700 tot 1.800 banen verloren en duizenden andere bij bezorgdiensten die de goederen van de magazijnen naar de klanten brengen.

Fulfillment

Recordaantal online treinkaartjes verkocht

Treinreizigers kopen steeds vaker online een treinkaartje. Het afgelopen jaar verkocht NS een recordaantal online treinkaartjes via de NS app en website: zo’n 20 miljoen (in 2019: ongeveer 12 miljoen). De meeste treinkaartjes worden inmiddels online gekocht.

Travel

Hoe silo’s effectieve klantervaringsstrategieën in de weg staan

Je kunt geen verbinding maken met klanten als losgekoppelde organisatie. Klanten zien jou als één organisatie, maar door silo’s kun je klanten verliezen.

Customer Experience

Duits e-commerce: marketplaces blijven terrein winnen

Meer dan de helft van de Duitse e-commercetransacties vindt plaats op marketplaces als Amazon, Zalando en eBay.

E-commerce

Moovit voegt functionaliteit voor kopen van tickets toe in heel Europa

Mobiliteits-app Moovit werkt samen met de reismarktplaats Distribution Technologies om gebruikers langeafstandsreizen in heel Europa te laten boeken. De app bevat nu een ticketsysteem dat in 40 Europese landen werkt.

Travel

Een turbulent jaar voor supermarkten

De supermarkt rapportcijfers zijn bekend. NIQ en Circana mochten weer eenmalig de marktaandelen van een (steeds kleiner) deel van de supermarkten bekendmaken afgelopen dagen. En traditiegetrouw ontstond er ook weer wat discussie over wie van de twee gelijk heeft en wat de marktaandelen zijn van de formules welke niet door NIQ en Circana zijn gepubliceerd.

E-commerce

‘Slechts 11 procent van de Nederlandse retail scoort top op alle fronten’

De onrust in de Nederlandse winkelstraat houdt aan. Onder druk van dalende volumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staan retailers voor grote uitdagingen. Uit de Retail Ranking 2025 van Q&A Retail blijkt dat slechts 11 procent van de retailers door consumenten op alle fronten goed wordt beoordeeld. Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase, waarmee hun toekomstbestendigheid onder druk staat.

Retail

‘Omslagpunt: Meer shoppers bij Temu dan Amazon’

Volgens een bericht van vermogensbeheerder Bernstein is het punt bereikt dat Temu meer bezoekers heeft dan Amazon.

E-commerce

Cash nog steeds populair in Europa, maar gebruik neemt verder af

Digitale betalingen zijn in het eurogebied in opmars, maar contant geld is in 2024 nog steeds het meest gebruikte betaalmiddel aan de kassa. Meer dan de helft (52%) van alle betalingen werd in 2024 contant afgerekend. In Nederland ligt dat met ongeveer één op de vijf aanmerkelijk lager. Dit blijkt uit een grootschalig, tweejaarlijks onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB) naar het betaalgedrag in het eurogebied.

Payment

DHL wil aantal pakketkluizen verdubbelen

Post- en pakketbedrijf DHL wil in thuismarkt Duitsland het aantal pakketkluizen ruim verdubbelen van nu 14.200 naar dertigduizend.

Logistics

Wehkamp: Minder retourzendingen in grote steden

Hoe groter de stad, hoe kleiner de kans dat internetaankopen retour worden gestuurd. Dat wijst onderzoek van online warenhuis Wehkamp naar aankoop- en retourgedrag uit. Inwoners van de vijf grootste steden van Nederland sturen 14,6% minder artikelen retour dan het Nederlands gemiddelde. Inwoners van Amsterdam sturen gemiddeld de minste producten retour.

Logistics

PostNL: huidige bedrijfsmodel niet langer houdbaar

PostNL noemt 2024 financieel gezien een teleurstellend jaar. De genormaliseerde EBIT over 2024 komt naar verwachting uit op circa 53 miljoen euro. In december is er minder kerstpost verstuurd dan ze eerder hadden ingeschat. Een groter dan verwachte verschuiving naar niet-24-uurspost zette de marges onder druk, terwijl de loonkosten stegen door personeelstekorten en hoger dan verwacht ziekteverzuim.

Logistics
Premium

ING: omzet e-commerce stijgt dit jaar met 8 procent

De omzet in e-commerce groeit dit jaar naar verwachting opnieuw met 8 procent. Daarbij blijven pure online spelers het beter doen dan multichannel retailers, die naast een fysieke winkel ook online verkopen. Dit staat in het nieuwe vooruitzicht retail van ING Research.

E-commerce
Premium

Omzetaandeel online bestelde boodschappen bij Jumbo licht gestegen

Het omzetaandeel van online bestelde boodschappen bij Jumbo is in 2024 licht gestegen naar meer dan 7 procent. Met haar dekking voor thuisbezorging bereikt Jumbo inmiddels nagenoeg 100 procent van de huishoudens in Nederland, zo stelt het bedrijf.

Food
Premium

TikTok-verkopers wijken alvast uit naar Amazon en Shein

Chinese handelaren op TikTok nemen voorzorgsmaatregelen om zich voor te bereiden op een dreigend verbod van de video-app in de Verenigde Staten. Sommigen wijken uit naar Amazon of Shein.

E-commerce