De kansen van grensoverschrijdende e-commerce in Centraal- en Oost-Europa
Verkopen in Centraal- en Oost-Europa? Te lastig vanwege de onbekende en consumentenverwachtingen? Denk dan opnieuw, want je hoeft niet alles zelf te doen.
Verkopen in Centraal- en Oost-Europa? Te lastig vanwege de onbekende en consumentenverwachtingen? Denk dan opnieuw, want je hoeft niet alles zelf te doen.
De Europese Commissie overweegt om Meta te beboeten voor machtsmisbruik rond Facebook Marketplace. De Commissie deed in 2022 hierover al een voorlopige uitspraak en in juli gingen hierover al geruchten. Volgens The Financial Times worden de voorlopige bevindingen volgende maand gepubliceerd. Meta kan daarop nog reageren.
De ANWB introduceert ANWB Marketplace, een nieuw online platform waar externe retailers en leveranciers hun producten en diensten kunnen aanbieden. De nieuwe Marketplace biedt klanten een uitgebreider aanbod, wat moet zorgen voor een betere winkelervaring.
Rabobank raadt de detail- en groothandel aan zich te verdiepen in Chinese concurrenten, want die maken duidelijk wat de Nederlandse en Europese consument verlangt.
De Amazon Prime Deal Dagen zijn (wereldwijd) terug op 8 en 9 oktober en geeft Amazon Prime-leden exclusieve toegang tot tienduizenden vroege deals voor de feestdagen. De retailer belooft ‘fantastische kortingen’ op populaire merken zoals LEGO, Philips, Garmin, HP en Douwe Egberts.
De jaarlijkse prognose voor de feestdagenretail van adviesbureau Deloitte geeft aan dat retailers dit jaar nog steeds een matige groei kunnen verwachten.
“Overal in je winkel korting geven is geen strategie en helemaal niet omdat de concurrent het ook doet”, Sam Panzer van Talon.One is duidelijk: ga slim om met kortingsacties.
Tweederde van de aankopen bij TikTok Shops, in Nederland nog niet beschikbaar, speelt zich af in de categorieën Beauty, Fashion en Near Food.
Webwinkels die gratis retouren aanbieden, doen dat vaak uit na-aperij. Ze hebben dan geen gecalculeerd retourenbeleid, waarmee ze zelfs winst zouden kunnen maken.
Chinese webwinkels als Shein en Temu lijken de meer traditionele online modeverkopers in te halen. Dat bleek gisteren uit een presentatie van NIQ/GfK op Emerce Fashion in Amsterdam. Met name Zalando voelt in heel Europa de druk van nieuwe spelers.
De Belgische maaltijdboxfabrikant Foodbag komt met herbruikbare dozen ter vervanging van de bestaande kartonnen. In de toekomst wil men eenmalige verpakkingen, zoals bij pasta of rijst, zien te vervangen door herbruikbare alternatieven.
Deliveroo gaat dierenvoeding leveren via een exclusief partnerschap met speciaalzaak Tom&Co in Vlaanderen. De bezorgdienst breidt zo zijn aanbod verder uit richting non-food.
Marktplaats heeft na een proef Brenger geselecteerd als nieuwe verzendpartner voor grote producten. Vanaf vandaag kunnen alle kopers op Marktplaats gemakkelijk en duurzaam grote tweedehands items, zoals meubels, laten bezorgen via Brenger.
De totale online fashion-, beauty- en luxuryretailmarkt in Europa en het VK komt dit jaar uit op 213 miljard euro en groeit volgend jaar met zo’n vijf procent.
House of Tickets (Tripper.nl en Ticketveiling.nl) neemt per 1 december de labels VakantieVeilingen en ActievandeDag van Talpa eCommerce over. Daarmee komt een einde aan de e-commerce activiteiten van het mediabedrijf.