More stories

Premium

‘Online shoppen vaak duurzamer dan fysiek winkelen’

Slechts zeventien procent van de consumenten denkt dat een webwinkel duurzamer is dan een fysieke winkel. Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, vindt dat een misvatting.

Sustainability

Game Mania vraagt faillissement aan

Game Mania heeft maandag faillissement aangevraagd. Er is geen partij gevonden om het bedrijf over te nemen. De fysieke winkels zijn vanaf dinsdag gesloten, de webshop blijft nog wel open.

Retail

Blokker en Amazon.nl gaan samenwerken

Amazon.nl en Blokker gaan nauw samenwerken. Voortaan wordt het mogelijk om hun pakketjes af te halen in een van de 50 geselecteerde Blokker-winkels. Bovendien is ook het eigen assortiment van Blokker op Amazon.nl te vinden.

E-commerce
Premium

Webshopopkoper SellerX onder de veilinghamer

De Duitse opkoper van Amazon-shops SellerX gaat op 17 september onder de veilinghamer. Het kan de schulden aan zijn investeerders niet meer terugbetalen.

Marketplaces

bpost plaatst grootste Pakjesautomaat van het land in Leuven

Na PostNL heeft ook Bpost een extra grote pakjesautomaat geïnstalleerd, in Leuven. Intussen is ook de kaap van de duizendste Pakjesautomaat van bpost gerond.

Logistics
Premium

Online 10,8 procent meer omgezet in juli

De onlineomzet was in juli 10,8 procent hoger dan in juli 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 13,6 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 6,9 procent hoger.

Retail
Premium

Yelp daagt Google voor de rechter vanwege zoekmonopolie

De Amerikaanse recensiesite Yelp heeft een antitrustzaak aangespannen tegen Google. Het verwijt luidt dat Google zijn controle over online zoeken heeft misbruikt en prioriteit te geven aan zijn eigen beoordelingen.

E-commerce
Premium

Coolblue opent 36 nieuwe winkels in Duitsland

Coolblue investeert komende jaren 150 miljoen euro in versnelde expansie in Duitsland. Het wil 36 winkels en 9 depots openen. Aandeelhouder HAL breidt zijn belang uit naar een meerderheid.

E-commerce
Premium

‘Webshops trekken frequentere kledingkopers dan winkels’

De koopfrequentie van kleding is hoger bij webshops (2,8) dan bij kledingwinkels met fysieke vestigingen (2,2). Bol heeft de meest loyale klanten met de hoogste koopfrequentie (3,6). SHEIN scoort laag op koopintentie (78%), maar heeft een bovengemiddelde frequentie (3,4). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.

E-commerce
Premium

Bol.com gaat verzendkosten rekenen voor bestedingen tot 25 euro

Klanten van de Nederlandse webwinkel Bol moeten voortaan voor minstens 25 euro bestellen als ze geen verzendkosten willen betalen. Dat meldt de Belgische VRT, die er als eerste achterkwam. Bol bevestigt tegenover Emerce dat de limiet ook voor Nederland gaat gelden. ‘We hebben dat al aan onze verkooppartners gecommuniceerd.’

E-commerce
Premium

Bedrijf achter OK shopping app failliet

Het Amsterdamse bedrijf achter de OK app is failliet. Volgens het insolventieregister zijn alle bij het bedrijf betrokken vennootschappen bij het faillissement betrokken.

E-commerce
Premium

Consumentenbond: Dropshippers maken er een puinhoop van

Dropshippers maken er een puinhoop van, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De winkels houden zich vaak niet aan de wettelijke regels voor online verkoop. En consumenten zijn ontevreden over de verkopers vanwege lange levertijden, tegenvallende kwaliteit, hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid.

E-commerce

Amazon opent zesde DC in Noordrijn-Westfalen

In Noordrijn-Westfalen wordt een wederom een nieuw logistiek centrum van Amazon geopend, de zesde in de Duitse deelstaat.

Fulfillment
Premium

IKEA test online marktplaats voor tweedehands huisraad, Bol zoekt samenwerking met kringloopwinkels

IKEA gaat concurreren met Marktplaats, Nextdoor- en Facebook-groepen en andere bestemmingen waar online tweedehands huisraad wordt aangeboden.

Retail

Moederbedrijf Temu verdubbelt winst naar 4,4 miljard

Het Chinese Pinduoduo, moederbedrijf van Temu, heeft de nettowinst afgelopen jaar zien verdubbelen naar 4,4 miljard dollar.

E-commerce