More stories

Premium

‘Fysieke retail maakt comeback, AI kan helpen bij shoppen’

Wereldwijd zijn online bestedingen met 5 procent gedaald van 58 procent in 2023, wat suggereert dat consumenten hun aandacht weer verleggen naar fysieke retail. Dat blijkt uit de achtste editie van het Future Shopper Report 2024 van VML. VML ondervroeg 31.500 consumenten uit 20 landen, waaronder Nederland.

E-commerce

De kansen van grensoverschrijdende e-commerce in Centraal- en Oost-Europa

Verkopen in Centraal- en Oost-Europa? Te lastig vanwege de onbekende en consumentenverwachtingen? Denk dan opnieuw, want je hoeft niet alles zelf te doen.

Cross Border
Premium

Boete dreigt voor Meta wegens machtsmisbruik Facebook Marketplace

De Europese Commissie overweegt om Meta te beboeten voor machtsmisbruik rond Facebook Marketplace. De Commissie deed in 2022 hierover al een voorlopige uitspraak en in juli gingen hierover al geruchten. Volgens The Financial Times worden de voorlopige bevindingen volgende maand gepubliceerd. Meta kan daarop nog reageren.

E-commerce

ANWB lanceert nieuwe marktplaats

De ANWB introduceert ANWB Marketplace, een nieuw online platform waar externe retailers en leveranciers hun producten en diensten kunnen aanbieden. De nieuwe Marketplace biedt klanten een uitgebreider aanbod, wat moet zorgen voor een betere winkelervaring.

E-commerce
Premium

Rabobank: ‘Verdiep je in Chinese concurrentie’

Rabobank raadt de detail- en groothandel aan zich te verdiepen in Chinese concurrenten, want die maken duidelijk wat de Nederlandse en Europese consument verlangt.

E-commerce

Amazon Prime Deal Dagen op 8 en 9 oktober

De Amazon Prime Deal Dagen zijn (wereldwijd) terug op 8 en 9 oktober en geeft Amazon Prime-leden exclusieve toegang tot tienduizenden vroege deals voor de feestdagen. De retailer belooft ‘fantastische kortingen’ op populaire merken zoals LEGO, Philips, Garmin, HP en Douwe Egberts.

E-commerce
Premium

‘E-commerce november en december groeit 7 tot 9 procent’

De jaarlijkse prognose voor de feestdagenretail van adviesbureau Deloitte geeft aan dat retailers dit jaar nog steeds een matige groei kunnen verwachten.

E-commerce

[Emerce TV] ‘Voorkom de death spiral van kortingsacties’

“Overal in je winkel korting geven is geen strategie en helemaal niet omdat de concurrent het ook doet”, Sam Panzer van Talon.One is duidelijk: ga slim om met kortingsacties.

E-commerce
Premium

Groot op TikTok Shop: Beauty, Fashion en Near Food

Tweederde van de aankopen bij TikTok Shops, in Nederland nog niet beschikbaar, speelt zich af in de categorieën Beauty, Fashion en Near Food.

E-commerce
Premium

‘Retouren bieden webwinkels veel potentie’

Webwinkels die gratis retouren aanbieden, doen dat vaak uit na-aperij. Ze hebben dan geen gecalculeerd retourenbeleid, waarmee ze zelfs winst zouden kunnen maken.

Logistics
Premium

Emerce Fashion: Shein en Temu bedreiging voor traditionele online spelers

Chinese webwinkels als Shein en Temu lijken de meer traditionele online modeverkopers in te halen. Dat bleek gisteren uit een presentatie van NIQ/GfK op Emerce Fashion in Amsterdam. Met name Zalando voelt in heel Europa de druk van nieuwe spelers.

Fashion

Foodbag lanceert herbruikbare maaltijdbox

De Belgische maaltijdboxfabrikant Foodbag komt met herbruikbare dozen ter vervanging van de bestaande kartonnen. In de toekomst wil men eenmalige verpakkingen, zoals bij pasta of rijst, zien te vervangen door herbruikbare alternatieven.

Food
Premium

Deliveroo bezorgt in Vlaanderen dierenvoeding, Thuisbezorgd in Nederland

Deliveroo gaat dierenvoeding leveren via een exclusief partnerschap met speciaalzaak Tom&Co in Vlaanderen. De bezorgdienst breidt zo zijn aanbod verder uit richting non-food.

E-commerce

Samenwerking Marktplaats en Brenger op het gebied van grote producten

Marktplaats heeft na een proef Brenger geselecteerd als nieuwe verzendpartner voor grote producten. Vanaf vandaag kunnen alle kopers op Marktplaats gemakkelijk en duurzaam grote tweedehands items, zoals meubels, laten bezorgen via Brenger.

Logistics

Online fashion- en beautymarkt EU naar 213 miljard euro

De totale online fashion-, beauty- en luxuryretailmarkt in Europa en het VK komt dit jaar uit op 213 miljard euro en groeit volgend jaar met zo’n vijf procent.

Cross Border