More stories

Marktplaats bestaat 25 jaar, eerste advertentie was een modem

Marktplaats bestaat 25 jaar. Nog altijd trekt de site ruim 8 miljoen unieke bezoekers per maand en worden 350.000 nieuwe advertenties per dag geplaatst. Elke vier seconden verschijnt er een nieuwe advertentie op Marktplaats.

E-commerce

(Emerce TV): Omoda gaat hoge retourpercentages te lijf

Als omnichannel fashion retailer ervaart Omoda wereldwijd de nadelen van het gemak waarmee consumenten online kleding kunnen bestellen én retourneren. Vijftig procent van de bestellingen kwam terug. Met slim gebruik van data en  algoritmes heeft Omoda de retouren weten terug te dringen. Dat vertelde datawetenschapper Yoran van Bezooijen in de videocollectie Customer Data die straks live gaat.

Customer Experience

BuyBay met software voor recommerce distributriecentra

Distributiecentra van webwinkels kunnen deze klantengroep een nieuwe dienst gaan bieden met de recommercesoftware van BuyBay.

E-commerce

Flink opent nieuwe locaties in Amsterdam en Utrecht

Na het vertrek van Getir uit Nederland heeft rivaal Flink in Amsterdam en in Utrecht een nieuwe locatie geopend. Het gaat om een hub aan de James Wattstraat in Amsterdam-Oost en aan de Strawinskylaan in Utrecht.

Food

Emerce B2B Digital: ‘AI maakt dat we meer vrije tijd krijgen’

Picnic gebruikt AI om de vraag naar afbakbrood in te schatten, zo onthulde Maarten Sukel van Picnic Technologies gisterochtend tijdens een panel AI in B2B: van hype naar businesskans op Emerce B2B Digtal in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. “De vraag naar afbakbrood hangt nogal samen met feestdagen en is erg onvoorspelbaar. Een misser en je hebt al een schadepost van 50.000 euro.”

B2B Digital

Verzendsoftware Ingrid betreedt de Nederlandse markt

De maker van verzendsoftware Ingrid zet zijn eerste stap buiten de thuismarkt Zweden. In Nederland gaat het zijn activiteiten opbouwen met Emiel Lutz als countrymanager.

Logistics

Aandeel brievenbuspakketjes groeit

De tarieven van pakketten zijn in 2023 in veel gevallen gestegen. Consumenten en kleine bedrijven waren vorig jaar het duurste uit en betaalden voor het versturen van een pakketje gemiddeld 3,73 euro. De zogeheten business to business markt was gemiddeld 5,23 euro  kwijt aan pakketverzending. Dat blijkt uit cijfers van de ACM.

Logistics

Fysieke handel groeide eerste kwartaal iets harder dan online

In het eerste kwartaal nam de online omzet van detailhandelaren toe met 3,8 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die alleen online verkopen groeide de omzet in het eerste kwartaal van 2024 met ruim 5 procent. Bij detaillisten die hun producten zowel online verkopen als via een fysieke winkel, ook wel multichannelers genoemd, nam de online omzet ook toe: met bijna 2 procent.

E-commerce

(Emerce TV) Just Eat Takeaway investeert in nieuwe bestelmethoden

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway gaat weer experimenteren met stemtechnologie en met virtuele assistenten voor klanten om maaltijden te bestellen. Dat vertelt Yasmin Ferdousbarin, Global product director, in de videocollectie User Experience. “We hebben daar eerder mee geëxperimenteerd, maar de technologie is nu veel beter.”

Customer Experience

Omzet JD.com groeit 7 procent

Het Chinese JD.com, in Europa eigenaar van retailformule Ochama, groeide in het eerste kwartaal met zeven procent tot een omzet van 36 miljard dollar.

E-commerce
Premium

Consumentenbond met EU-klacht tegen Temu

De Consumentenbond en zestien collegebonden dienen een aanklacht in tegen het Chinese handelsplatform Temu bij de Europese Commissie.

Legal
Premium

Geplaagd Refurbished.nl wil activa bedrijf overnemen na faillissement

De geplaagde webwinkel Refurbished lijkt te hebben gekozen voor een sterfhuisconstructie na het faillissement deze week. Dat blijkt uit een verklaring op de website: ‘De beheerder van de activa die voorheen door refurbished.nl B.V. werden geëxploiteerd, erkent de impact van het recente faillissement op klanten en leveranciers en is toegewijd aan het vinden van oplossingen voor de ontstane situatie.’

E-commerce

(Emerce TV) IKEA opent eerste Plan & Order Point

In Leeuwarden opent in september het eerste IKEA Plan & Order Point. In deze kleinste IKEA vestiging van Nederland kunnen bezoekers wooninspiratie opdoen in een typische IKEA showroom. Samen met IKEA medewerkers kunnen zij vervolgens ontwerpen maken voor verschillende ruimtes in huis en complexere bestellingen plaatsen. Ook is er een selectie woonaccessoires te koop. “We willen de klant persoonlijker benaderen.”

E-commerce

(Emerce TV) BALR heeft weer trek in winkels

BALR, het luxe lifestylemerk voor iedereen die zich graag spiegelt aan het leven van topvoetballers, basketballers tot Amerikaanse honkballers, besloot diverse winkels ook na COVID gesloten te houden. “Nu winkelen weer in trek raakt, kijken we weer voorzichtig naar uitbreiding,” zegt CEO Juul Manders in de videocollectie Customer Experience die straks live gaat.

Customer Experience

‘Einde subsidieregeling voor elektrische bestelwagens volstrekt onlogisch’

Het kabinet moet ondernemers financieel blijven ondersteunen bij hun overstap naar elektrische bestelwagens. Het is onbegrijpelijk en volstrekt onlogisch dat de huidige subsidieregeling regeling eind dit jaar afloopt, terwijl begin 2025 in circa 20 gemeenten zero-emissiezones worden ingevoerd en pas een fractie van alle bestelwagens in ons land elektrisch is. Dat zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland.

Logistics