More stories

Consumentenbond waarschuwt opnieuw voor Woneninterieur.nl

De Consumentenbond waarschuwt om voorzichtig te zijn met bestellen bij Woneninterieur.nl. De webwinkel zorgt al langere tijd voor veel klachten.

E-commerce
Premium

Picnic gaat in Duitsland het gevecht aan met HelloFresh

Picnic gaat in Duitsland de concurrentie aan met HelloFresh. Mede-oprichter van Picnic, Frederic Knaudt, heeft persoonlijke ervaring op dit gebied. In 2012 richtte hij de start-up Kochzauber op, het eerste bedrijf in Duitsland dat vers voedsel per post verstuurde.

Food

(Emerce TV): Prins Petfoods stelt dierenprofielen centraal

Binnen de wereld van diervoeding is een omnichannellandschap niet meer weg te denken. De consument switcht steeds vaker tussen kanalen om niet alleen een product voor hun geliefde huisdier te kopen, maar ook om informatie voor en over hun huisdier te weten te komen.

Analytics

In plaats van Google Analytics: ‘full-suite’ of ‘best-of-breed’?

Een alternatief voor Google Analytics: ga je voor een best-of-breed– of een full-suite-strategie en wat zijn daarvoor de afwegingen?

Analytics

Marktplaats bestaat 25 jaar, eerste advertentie was een modem

Marktplaats bestaat 25 jaar. Nog altijd trekt de site ruim 8 miljoen unieke bezoekers per maand en worden 350.000 nieuwe advertenties per dag geplaatst. Elke vier seconden verschijnt er een nieuwe advertentie op Marktplaats.

E-commerce

(Emerce TV): Omoda gaat hoge retourpercentages te lijf

Als omnichannel fashion retailer ervaart Omoda wereldwijd de nadelen van het gemak waarmee consumenten online kleding kunnen bestellen én retourneren. Vijftig procent van de bestellingen kwam terug. Met slim gebruik van data en  algoritmes heeft Omoda de retouren weten terug te dringen. Dat vertelde datawetenschapper Yoran van Bezooijen in de videocollectie Customer Data die straks live gaat.

Customer Experience

BuyBay met software voor recommerce distributriecentra

Distributiecentra van webwinkels kunnen deze klantengroep een nieuwe dienst gaan bieden met de recommercesoftware van BuyBay.

E-commerce

Flink opent nieuwe locaties in Amsterdam en Utrecht

Na het vertrek van Getir uit Nederland heeft rivaal Flink in Amsterdam en in Utrecht een nieuwe locatie geopend. Het gaat om een hub aan de James Wattstraat in Amsterdam-Oost en aan de Strawinskylaan in Utrecht.

Food

Emerce B2B Digital: ‘AI maakt dat we meer vrije tijd krijgen’

Picnic gebruikt AI om de vraag naar afbakbrood in te schatten, zo onthulde Maarten Sukel van Picnic Technologies gisterochtend tijdens een panel AI in B2B: van hype naar businesskans op Emerce B2B Digtal in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. “De vraag naar afbakbrood hangt nogal samen met feestdagen en is erg onvoorspelbaar. Een misser en je hebt al een schadepost van 50.000 euro.”

B2B Digital

Verzendsoftware Ingrid betreedt de Nederlandse markt

De maker van verzendsoftware Ingrid zet zijn eerste stap buiten de thuismarkt Zweden. In Nederland gaat het zijn activiteiten opbouwen met Emiel Lutz als countrymanager.

Logistics

Aandeel brievenbuspakketjes groeit

De tarieven van pakketten zijn in 2023 in veel gevallen gestegen. Consumenten en kleine bedrijven waren vorig jaar het duurste uit en betaalden voor het versturen van een pakketje gemiddeld 3,73 euro. De zogeheten business to business markt was gemiddeld 5,23 euro  kwijt aan pakketverzending. Dat blijkt uit cijfers van de ACM.

Logistics

Fysieke handel groeide eerste kwartaal iets harder dan online

In het eerste kwartaal nam de online omzet van detailhandelaren toe met 3,8 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die alleen online verkopen groeide de omzet in het eerste kwartaal van 2024 met ruim 5 procent. Bij detaillisten die hun producten zowel online verkopen als via een fysieke winkel, ook wel multichannelers genoemd, nam de online omzet ook toe: met bijna 2 procent.

E-commerce

(Emerce TV) Just Eat Takeaway investeert in nieuwe bestelmethoden

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway gaat weer experimenteren met stemtechnologie en met virtuele assistenten voor klanten om maaltijden te bestellen. Dat vertelt Yasmin Ferdousbarin, Global product director, in de videocollectie User Experience. “We hebben daar eerder mee geëxperimenteerd, maar de technologie is nu veel beter.”

Customer Experience

Omzet JD.com groeit 7 procent

Het Chinese JD.com, in Europa eigenaar van retailformule Ochama, groeide in het eerste kwartaal met zeven procent tot een omzet van 36 miljard dollar.

E-commerce
Premium

Consumentenbond met EU-klacht tegen Temu

De Consumentenbond en zestien collegebonden dienen een aanklacht in tegen het Chinese handelsplatform Temu bij de Europese Commissie.

Legal