More stories

NPO topscorer bij niet-live televisie

Zestien van de vijfentwintig online meestbekeken programma’s komen van de NPO. SBS levert er twee, RTL zeven. Jongeren kijken iets meer on demand dan de totale kijkerspopulatie.

Video

Triple technisch partner van edivisie

Technisch digitaal bureau Triple uit Alkmaar is dit jaar technisch partner van de edivisie, de digitale tegenhanger van de Eredivisie voetbal. De competitie in FIFA 19 is deze week van start gegaan met een vertegenwoordiger van ieder team uit de Eredivisie op het digitale grasveld.

Entertainment

Sportstreamer DAZN breidt uit naar Spanje

Het Engelse DAZN heeft de online uitzendrechten gekregen voor MotoGP en de Premier League voor Spanje. Daar lanceert het sportstreamingplatform in de loop van 2019 als onderdeel van zijn internationale uitrol.

Video

Videodienst Hulu overweegt internationale uitbreiding

Videodienst Hulu wordt internationaal uitgerold. Dat vertelde Bob Iger van aandeelhouder Disney vorige week in een toelichting op de kwartaalcijfers. Welke landen hij daarbij op het oog heeft is niet duidelijk.

Media

Hans Ober (TicketSwap): ‘Het uitbuiten van fans is niet oké’

Een concertkaartje of festivalticket verkopen was altijd ontzettend lastig, totdat TicketSwap in ons leven kwam. In twintig landen verkopen 3 miljoen mensen inmiddels tweedehands kaartjes voor evenementen via de onderneming van Hans Ober, Ruud Kamphuis en Frank Roor. Het bedrijf is vijf jaar geleden ontstaan uit Obers eigen frustratie over de onbetrouwbare wereld van tweedehandskaarten. ‘TicketSwap is een platform waar je veilig en eerlijk tweedehands kaartjes aan elkaar kunt verkopen: fan2fan. Wij kopen geen kaartjes en we hanteren een eerlijke prijs: de maximale prijs hebben we op 20 procent bovenop de oorspronkelijke prijs vastgesteld.’

Customer Engagement

Online tv verslaat livetv bij kijken favorietes series

Netflix heeft livetelevisie verslagen als het gaat om het kijken van favoriete series. Dat blijkt uit het rapport Conquering Content van Hub Research, dat eens in de vijf jaar een marktverkenning uitgeeft.

Entertainment

Beleggers straffen Activision Blizzard voor tegenvallende vooruitzichten

King, de mobiele divisie van gamingbedrijf Activision Blizzard, heeft 262 miljoen maandelijkse gebruikers. Mede dankzij de nieuwe game Candy Crush Saga Friends, die in 93 landen in de top 10 staat.

Entertainment

KINK al begonnen met ‘uitzenden’

KINK, het alternatieve radiostation dat volgend jaar weer start, is op internet al begonnen met uitzenden. De makers nemen een voorschot op hun radiowerk met achttien afspeellijsten op Spotify.

Media

Pokémon Go: 73 miljoen dollar in oktober

Pokémon Go genereert nog altijd flink veel omzet. In oktober ging het alleen al om 73 miljoen dollar, volgens de cijferaars van Sensor Tower.

Entertainment

Thomas Steffens (Primephonic): ‘Wij willen de Spotify voor klassieke muziek worden’

Zeg Spotify en je zegt muziek. Maar volgens de liefhebbers komt klassieke muziek er bekaaid vanaf. “Ze doen klassieke muziek erbij en dat werkt niet goed omdat klassieke muziek en haar liefhebbers echt fundamenteel andere behoeftes en structuren nodig hebben dan andere muziekliefhebbers. Het zit op vier gebieden: je kunt op Spotify niet precies vinden wat je zoekt, de geluidskwaliteit is onvoldoende, de aanbevelingen zijn niet zo relevant en er mist achtergrondinformatie”, aldus Thomas Steffens CEO van Primephonic, tegen Top Names.

Strategy

Boom Chicago bouwt AI-bot met humor

Op 15 april 2019 gaat een nieuwe show in première bij comedyclub Boom Chicago. Voor het eerst staat er ook een humoristische robot op het podium.

Artificial Intelligence

Hoe houd je een mediaplatform op piekmomenten in de lucht?

Voor mediabedrijven zijn twee zaken essentieel: het voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken van hun content op verschillende apparaten en kanalen. En ten tweede moet dit veilig verlopen. Zo combineer je deze zaken. 

Service Design

Google Home helpt Gouden Boekjes voorlezen

Google breidt zijn samenwerking met Disney in het voicedomein uit naar voorleesboeken voor kinderen. De Home-smartspeakers gaan achtergeluid geven bij relevante passages uit de Gouden Boekjes-reeks in Amerika.

Voice

Videoapps brengen veel geld op

Videoapps brengen al enige tijd enorm veel geld op, zo blijkt uit de jongste cijfers van Sensor Tower. De belangrijkste video apps als Netflix en Hulu wisten vorig jaar samen 781 miljoen binnen te slepen.

Media

Weer forse boete voor illegale gokaanbieders

Opnieuw is een forse boete van 300.000 euro uitgedeeld aan illegale aanbieders van online gokken. Het gaat om CyberRock Entertainment en Honeydew Trading Limited. CyberRock is gevestigd op Curaҫao, Honeydew op Cyprus.

Entertainment