More stories

Universal Music Group zet een concrete stap richting een Amerikaanse beursnotering

Universal Music Group (UMG) heeft op 21 juli 2025 vertrouwelijk een registratieverklaring (Form F‑1) ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, waarmee de weg wordt geëffend voor een secundaire notering op een Amerikaanse beurs, zoals de NYSE of Nasdaq.

Entertainment

ZEbet en Starcasino aangesproken op verplichting tot rondspelen

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft ZEbet gewaarschuwd, omdat zij spelers zouden verplichten gestort geld eerst in te zetten voor ze het weer op konden nemen (rondspelen). Dat is alleen toegestaan in combinatie met een door de aanbieder aangeboden bonus en onder voorwaarden. In andere gevallen moeten aanbieders altijd zo snel mogelijk uitbetalen.

Entertainment

Kansspelautoriteit pakt promotie illegaal aanbod via nieuwsbladen structureel aan

De Kansspelautoriteit (Ksa) zet structureel in op het tegengaan van de promotie van illegaal kansspelaanbod via (online) tijdschriften en nieuwsbladen. Eerder startte de toezichthouder al met de actieve benadering van de betreffende media, waarbij informatiebrieven werden verstuurd met adviezen om overtredingen in de toekomst te voorkomen.

Online advertising

Netflix zwijgt over reclame-omzet bij kwartaalbericht

Netflix wil dit jaar zijn nog bescheiden reclame-omzet verdubbelen. De streaminggigant heeft de beschikbare inventory voor de rest van dit jaar bijna uitverkocht in de VS. Maar om hoeveel geld dat gaat, houdt de streamers voor zich.

Entertainment

Re:publica25 over hoe AI de muziekindustrie uitdaagt, inspireert en opschudt

Een onderwerp dat steeds meer urgentie krijgt in de media- en techwereld: hoe verandert kunstmatige intelligentie (AI) de muziekwereld?

Artificial Intelligence
Premium

Belgische videomarkt: Netflix dominant, maar prijs blijft struikelblok voor groei

Belgische consumenten blijven massaal kiezen voor Netflix, dat in het eerste kwartaal van 2025 zowel marktleider is in gebruik als in klanttevredenheid. Toch blijkt uit het nieuwste Telecompaper-rapport over de videomarkt in België dat prijsperceptie een belangrijk obstakel vormt voor verschillende aanbieders, en dat er aanzienlijke regionale en demografische verschillen zijn in voorkeur en waardering. Vooral gezinnen en jongvolwassenen vormen de kern van de streamingmarkt. Alleenstaanden zijn prijsgevoeliger.

Entertainment

Azerion verkoopt gamesportefeuille aan DoubleU Games voor €55 miljoen

Azerion, een Nederlandse wereldspeler in digitaal adverteren en het ontwikkelen en uitgeven van games, verkoopt dochterbedrijf Whow Games en daarmee het leeuwendeel van zijn gameportefeuille voor 55 miljoen euro aan DoubleDown Interactive, onderdeel van het Zuid-Koreaanse DoubleUGames. Azerion kan boven het overnamebedrag nog een earn-out van maximaal 10 miljoen opstrijken, als in de twee jaren daarna bepaalde doelstellingen behaald worden.

Entertainment

Positief effect nieuwe regels spelersbescherming zet door: extreme verliezen blijven dalen

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft opnieuw onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de verschillende regels die in de tweede helft van 2024 werden ingevoerd om spelers op de online gokmarkt beter te beschermen. Uit het eerste onderzoek bleek dat de nieuwe regels effect hadden: het aantal hoge verliezen per account daalde. In de tweede meting is te zien dat dit positieve effect doorzet. Ook de kanalisatie op basis van spelers (het aandeel spelers dat bij legale aanbieders speelt ten opzicht van illegaal) is niet noemenswaardig gedaald.

Entertainment

‘Apple wil Amerikaanse uitzendrechten van Formule  1’

Apple onderhandelt over de Amerikaanse uitzendrechten van Formule 1, meldt de Financial Times. Volgens ingewijden wil Apple het contract verwerven zodra deze volgend jaar vrijkomt, waarmee het Disney’s ESPN uitdaagt—de huidige Amerikaanse uitzendrechtenhouder.

Entertainment

Sport en TVOD stuwen de Nederlandse tv/video-markt naar een recordom

De gecombineerde Nederlandse markt van televisie en video-on-demand (VOD) groeide in het eerste kwartaal tot een omvang van 753 miljoen euro. De groei zat vooral in sportpakketten en transactional video-on-demand (TVOD), waarbij gebruikers per afzonderlijk kijkmoment betalen. Dit blijkt uit het Dutch TV-Video rapport van Telecompaper.

Entertainment

Miljoenen websites krijgen een AI-botblocker

Miljoenen websites, waaronder AD, NU.nl, Tweakers, Telegraaf.nl en NPO, kunnen vanaf nu voorkomen dat AI-bots zonder toestemming toegang krijgen tot hun content.

Artificial Intelligence

Het stapelen van streamingdiensten blijft toenemen

Netflix blijft leider in de Nederlandse markt van videodiensten. De streamer heeft een marktaandeel van 51 procent, gevolgd door Videoland (24%) en Disney+ (20%). Amazon Prime Video, HBO Max en Viaplay maken de top 6 compleet. Onder gezinnen, jongvolwassenen en lagere inkomensgroepen is de penetratie van videodiensten met abonnement (SVOD) het grootst. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper.

Entertainment

AI videomodel Veo 3 nu ook beschikbaar in Nederland

Veo 3, het baanbrekende AI videomodel met ondersteuning voor audio, is vanaf deze weel ook beschikbaar in Nederland (en België). Veo 3 werd in mei al in 71 landen uitgebracht.

Artificial Intelligence

Dubbele waarschuwing Optdeck (Unibet) voor reclame en autoplay

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft Optdeck twee waarschuwingen gegeven, voor ongerichte reclame en het aanbieden van autoplay. Optdeck biedt in Nederland kansspelen aan onder de merknaam Unibet.

Entertainment

Netflix stopt met 21 indie-games op mobiel

Netflix verwijdert vanaf juli 2025 maar liefst 21 indie-games van zijn mobiele platform. Bekende titels zoals Hades, Katana ZERO, Monument Valley en Death’s Door verdwijnen uit de app. Hades verdwijnt al op 1 juli, de rest volgt op 14 juli. Alleen Carmen Sandiego heeft nog geen bevestigde verwijderdatum.

Entertainment