More stories

Streamingdiensten vrezen gevolgen van invoertarief Amerikaanse films

Het door Donald Trump voorgestelde plan om een invoertarief van 100% te heffen op Amerikaanse films die buiten de Verenigde Staten zijn gemaakt, roept vragen op bij analisten. Hoewel het voorstel weinig details bevat, zou het volgens hen ingrijpende en negatieve gevolgen kunnen hebben voor de sector – met name voor streamingplatforms.

Entertainment
Premium

Netflix test TikTok-achtige videofeed om mobiel publiek vast te houden

Netflix test een nieuwe functie test met korte video’s, waarmee het inspeelt op de toenemende concurrentie van platforms als TikTok, YouTube Shorts en Instagram Reels. Ondanks meer dan 300 miljoen abonnees voelt ook de streaminggigant de druk om mobiele gebruikers aan zich te binden.

Entertainment

Google lanceert nieuwe film- en tv-productietak

Google is een meerjarige samenwerking aangegaan met Range Media Partners voor een nieuwe film- en tv-productieafdeling onder de naam 100 Zeros. Volgens Business Insider is het doel van dit initiatief om projecten te identificeren die Google kan helpen financieren of produceren.

Entertainment
Premium

Merken autoriseerden 85.000 TikTok Shops

Een kleine 85.000 commerciële gebruikers van TikTok kregen van geregistreerde merken toestemming om hun spullen te verkopen via de Shop-sectie van de video-app.

E-commerce

BBC Studios lanceert BBC NL+: nieuwe streamingdienst voor Nederlandse kijkers

BBC Studios breidt zijn aanwezigheid in Nederland verder uit met de lancering van BBC NL+, een gloednieuwe Video-On-Demand- en streamingdienst. De dienst gaat deze zomer van start en is dan standaard inbegrepen bij een KPN TV+ abonnement.

Entertainment

Flappy Bird keert na tien jaar terug op Android, nu via Epic Games Store

Het populaire arcadespel Flappy Bird is na een decennium eindelijk teruggekeerd voor Android-gebruikers. De game is gratis te downloaden, maar voorlopig exclusief beschikbaar via de Epic Games Store.

Entertainment

Europese boete TikTok (530 miljoen) om privacyschending

TikTok heeft een Euroese boete gekregen van 530 miljoen euro omdat het zonder toestemming gegevens van Europese gebruikers doorstuurt naar China.

Media
Premium

Roblox groeit sterk in eerste kwartaal van 2025: omzet stijgt met 29 procent

Het virtuele platform Roblox rapporteert een forse omzetgroei en sterke gebruikerscijfers, en verhoogt zijn verwachtingen voor de rest van het jaar.

Entertainment

Last onder dwangsom voor Chestoption Sociedad de Responsibilidad Limitada voor illegaal aanbod

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt Chestoption Sociedad de Responsibilidad Limitada een last onder dwangsom op voor het aanbieden van illegale kansspelen aan Nederlandse spelers via de websites vave.com, vave-luck.com en 65avev55.com.

Entertainment

SXSW met Nina Jankowicz: ‘The best antidote to hate is joy’

CreativeNL op SXSW. Waar liggen de creatieve en economische kansen, en waar de gevaren? In dit laatste deel een gesprek met Nina Jankowicz.

Media

GenAI is de toekomst, maar bedrijven missen vaak een strategie

Generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) gaat hoe en waaraan we werken de komende jaren drastisch veranderen. Voor organisaties die de potentie […]

Marketing

Spotify naar 700 miljoen gebruikers

Spotify gaat dit jaar over de grens van de 700 miljoen gebruikers, luisteraars die elk goed zijn voor een omzet van twee dollar per maand.

Entertainment

Infographic: Twitch domineert livestreammarkt

Twitch, de interactieve livestreamingdienst, claimt een aandeel van meer dan 60% van de online bekeken gaming-content wereldwijd. In 2024 keken meer dan 105 miljoen maandelijkse bezoekers naar ruim 15,6 miljard uur gaming-content.

Entertainment

Starscream Limited krijgt last onder dwangsom voor illegaal aanbod

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt Starscream Limited een last onder dwangsom op voor het aanbieden van illegale kansspelen aan Nederlandse spelers via de websites rantcasino.com, sugarcasino.com en allstarzcasino.com.

Entertainment

SXSW: ‘We think freedom is the standard, but it isn’t’

CreativeNL sprak op SXSW met makers van ‘immersive experiences’ en andere betrokkenen. Gesprekken met Sarah Ticho, Justin Karten en Tamara Shogaolu.

SxSW