[Podcast] Doorzetters met Ronald Molendijk: muziek, miljoenen en ‘mindset’
“DJ zijn is alleen maar plezier brengen. Binnenkomen, mensen blij maken, volledig openstaan met je gevoel,” vertelt Ronald Molendijk. Maar dat veranderde.
“DJ zijn is alleen maar plezier brengen. Binnenkomen, mensen blij maken, volledig openstaan met je gevoel,” vertelt Ronald Molendijk. Maar dat veranderde.
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft het eerder aangekondigde onderzoek naar wedtipplatform Analyse Master afgerond. Er zijn geen overtredingen geconstateerd. Wel maakt de toezichthouder zich zorgen over de aard en het succes van het platform, omdat veel jongvolwassenen er gebruik van maken en zij vatbaarder zijn voor een kansspelverslaving.
Ongeveer acht op de tien Nederlandse huishoudens heeft een smart-tv, en deze wordt steeds vaker gebruikt voor live tv-diensten via apps van de providers, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Netflix is de meest gebruikte app op smart-tv’s en wordt op meer dan de helft van de smart-tv’s in Nederland gebruikt.
Dit weekend zitten racefanaten aan de buis gekluisterd. De Grand Prix van Australië wordt vrijdag 14 maart afgetrapt en zondag 16 maart zal Max Verstappen diep in de nacht weer zijn beste beentje voor zetten. Prijsvergelijker Pricewise kwam tot de ontdekking dat Formule 1 op tv vandaag de dag tot wel twee en half keer duurder is dan drie jaar geleden.
In 2024 genereerden bijna 1500 artiesten elk meer dan 1 miljoen dollar aan royalty’s via Spotify alleen – en waarschijnlijk meer dan 4 miljoen via alle inkomstenbronnen samen. Dit gaat niet alleen over bekende namen: 80 procent van deze artiesten had in 2024 geen nummer in de Spotify Global Daily Top 50. Dat schrijft Spotify in het jaarlijkse rapport Spotify Loud & Clear 2025.
Mike Verdu heeft Netflix verlaten. De voormalige Oculus- en EA manager moest de gamingdivisie van de streamingdienst opzetten. Hij bracht een groot aantal titels uit en huurde onder meer Alain Tascan van Epic Games in, maar het lijkt erop dat de gamingactiviteiten van Netflix op een laag pitje zijn komen te staan.
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft een online kansspelaanbieder aangesproken op het gebruik van spelsoftware met een mogelijkheid tot autoplay. Het aanbieden van autoplay is niet toegestaan. Bij autoplay kan een speler, zonder zelf iets te hoeven doen, automatisch doorspelen na iedere weddenschap.
Meer dan vijftig procent van de mediaconsumenten heeft drie of meer streamingdiensten. Daarnaast heeft tien procent helemaal geen tv-abonnement meer. De favorietste digitale bezigheid is app’en en social media scrollen.
De al 45 jaar bestaande vaktitel Entertainment Business (en voorganger Muziek & Beeld) voor professionals in de entertainmentindustrie gaat zich volledig richten op muziek.
Een gemiddelde gebruiker besteedt maandelijks 35 uur op TikTok, aldus nieuw onderzoek. Adverteerders volgen braaf met hun portemonnee en besteden dit jaar 32 miljard op het platform.
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft Sarah Eternal S.R.L. een boete opgelegd van 900.000 euro voor het illegaal aanbieden van online kansspelen aan spelers in Nederland op de website Casinosky. Dat is verboden.
Uit recent onderzoek van VPN Nederland naar Europese streamingprijzen blijkt dat Denemarken het duurste land is om F1 te kijken. Een Viaplay-abonnement kost daar maar liefst 60 euro per maand. In Nederland betalen fans aanzienlijk minder, namelijk 21,99 euro per maand. Terwijl Luxemburgse kijkers geluk hebben, daar kijk je een beperkt aantal races van de F1 via RTL Sport helemaal gratis.
De omzet van de Nederlandse muziekindustrie kwam in 2024 uit op 334 miljoen euro. Daarmee groeide de industrie met 12 procent ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit cijfers van NVPI Muziek over de opbrengsten van streaming en verkoop van muziek op cd’s, lp’s en dvd’s in Nederland, van zowel binnen- als buitenlandse artiesten.
De meeste podcasts die eerder als radioprogramma werden uitgezonden halen hooguit enkele duizenden luisteraars. ‘Originele’ podcasts, zonder FM-connectie, hebben makkelijk vijf tot tien keer meer publiek.
De zeven grootste streamingvideodiensten in Nederland zijn de afgelopen drie jaar gemiddeld 36 procent duurder geworden. In februari 2022 lag de gemiddelde prijs op 8,30 euro, in februari 2025 op 11,30 euro per maand. Dit komt door prijsverhogingen en aanpassingen van de portfolio’s.Dat blijkt uit een analyse van Telecompaper.