More stories

Premium

Bijna 200 overtredingen flitsbezorgers

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft in anderhalve maand tijd meer dan 180 overtredingen geconstateerd bij bedrijven in de flitsbezorging en een platform waarvan zij gebruik maakten. In bijna alle gevallen was er sprake van illegale arbeid. De twee betrokken flitsbezorgbedrijven en het platform hebben hiervoor een boeterapport gekregen.

Food

Uber Eats gaat samenwerken met Amazing Oriental

Uber Eats en supermarktketen Amazing Oriental kondigen een samenwerking aan. Amazing Oriental, de grootste Aziatische supermarktketen van Nederland, biedt vanaf vandaag klanten de mogelijkheid om via de Uber Eats-app authentieke Aziatische producten te bestellen. Bestellingen worden direct bezorgd door Uber Eats-bezorgers.

Food
Premium

EU start mededingingsonderzoek naar Delivery Hero

De Europese Commissie is een mededingingsonderzoek gestart om te bepalen of Delivery Hero en zijn Spaanse dochter Glovo de Europese regels hebben overtreden. Zij zouden hebben deelgenomen aan een kartel van het online leveren van boodschappen in de Europese Economische Ruimte.

Food

Online omzet Jumbo gelijk gebleven

De online omzet van Jumbo is gelijk gebleven aan de omzet in de eerste helft van 2023. Het bedrijf claimt 99 procent landelijke dekking in thuisbezorging in Nederland.

Food

‘Investeerder Mubadala zoekt kopers voor Getir’

Abu Dhabi’s Mubadala Investment Company overweegt naar verluidt de verkoop van zijn belang in de Turkse flitbezorger Getir. Aanvankelijk wilde Mubadala 250 miljoen dollar investeren in het bedrijf en het opsplitsen in twee op zichzelf staande eenheden.

Food

Rewe opent grootste kassaloze winkel van Europa

De Duitse supermarktketen Rewe heeft na een testfase zijn grootste kassavrije winkel geopend in Hamburg. De nieuwe Pick&Go-testmarkt in de wijk Hoheluft West in het district Eimsbüttel zet volgens Rewe ‘nieuwe normen’ op het gebied van technologische complexiteit en klantenservice.

Food

Nieuw gemechaniseerd Home Shop Center van Albert Heijn in Zwolle

Albert Heijn opent vandaag een tweede gemechaniseerd Home Shop Center (HSC), ditmaal in Zwolle. Hiermee staat de teller op negen HSC’s in totaal en wordt de capaciteit voor online bestellingen in Noordoost Nederland aanzienlijk vergroot.

E-commerce

Nieuwe CEO voor Marley Spoon

Oprichter Fabian Siegel verlaat maaltijdboxbezorger Marley Spoon. De nieuwe COO Daniel Raab neemt de functie van algemeen directeur over.

E-commerce

HelloSparkle start label voor foodmerken

Influencer bureau HelloSparkle start het nieuwe label House of Foodies, gericht op foodinfluencers en -merken.

Influencer marketing
Premium

Albert Heijn zet volgende stappen in Generative AI

Albert Heijn introduceert tijdens de Food & Tech week de AH-app: Scan & Kook. Door een foto te maken van ingrediënten krijgen klanten gepersonaliseerde recepten die ze eenvoudig op hun boodschappenlijst kunnen zetten. Dit is een van toepassingen van Generative AI (Gen AI) die Albert Heijn zelf heeft gebouwd.

Food

Picnic schrijft zwarte cijfers in Nederland

Picnic is voor het eerst sinds de start winstgevend in heel Nederland, zegt medeoprichter Michiel Muller in gesprek met Distrifood. Het betreft niet de nettowinst, maar EBITDA, dus zaken als afschrijvingen en belastingen zijn niet meegewogen.

Food

Onderzoek Online Foodretail: merktrouwe klanten, ruimte voor lokale groei en meer

Merktrouwe consumenten, één duidelijke marktleider per segment en provinciale verschillende die ruimte voor groei tonen. Vandaag heeft Emerce een nieuw rapport over de Nederlandse Online Foodretail gepubliceerd.

E-commerce

Emerce Online Foodretail-rapport

Het Nederlandse landschap van online foodretail verandert voortdurend. Reden voor Emerce en data & insightsbedrijf Hiiper (dat dagelijks inzicht heeft […]

Emerce Research

Infographic: shoppers staan open voor next-gen tech in de supermarkt

Sommige consumenten weigerden gebruik te maken van de self-checkout in de supermarkt toen deze concepten voor het eerst werden geïntroduceerd. Maar, grotendeels dankzij de coronapandemie, zijn deze ervaringen nu geaccepteerd. Enkele van de next-gen technologie waar shoppers open voor staan: gepersonaliseerde digitale kortingsbonnen, slimme winkelwagentjes en digitale schermen in schappen met advertenties, voedingsinformatie, prijzen en promoties.

Food

Belgische supermarkten zien thuisleveringen fors groeien

Bij de Belgische supermarkt Colruyt is het aantal leveringen met 100 procent gestegen, ook bij andere Belgische supermarkten is er een forse stijging, meldt Gondola.

Food