Amerikaanse adverteerders: ‘Liever tv-talent dan influencers’
Adverteerders wenden zich steeds vaker tot tv-bedrijven om met hun presentatoren te werken dan met influencers. Die laatsten blijken niet altijd even professioneel.
Adverteerders wenden zich steeds vaker tot tv-bedrijven om met hun presentatoren te werken dan met influencers. Die laatsten blijken niet altijd even professioneel.
Influencermarketing op sociale media wordt steeds groter. Vooral jongeren tussen de 15 tot 21 jaar zien vaak reclame van influencers voorbijkomen. En deze vorm van adverteren blijkt ook nog eens effectief, want een derde van alle jongeren geeft aan producten te kopen door influencers. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest.
Meer focus op het merk dan op het product. Dat is de grote verandering waar Alexandra Legro, Global Marketing & Communications Director Hunkemöller, de komende tijd aan werkt. Door een platform te creëren waar ook maatschappelijk uitdagende onderwerpen bespreekbaar worden. “Het gaat niet meer om mooie plaatjes laten zien, maar het bouwen van community’s.”
Influencers moeten transparant zijn over hun commerciële samenwerkingen. Dat was al jaren zo. Maar sinds vorig jaar vallen (grote) influencers onder de Mediawet. Hiermee komen er verschillende nieuwe regels op het bordje van influencers, merken en bureaus.
Een nieuwe manier van reclame maken nestelt zich in de shopping-app van Amerikaanse klanten van Amazon. De e-commercegigant wil hen verleiden met TikTok-achtige korte video’s.
L’Oréal Groupe heeft een meerjarige samenwerking aangekondigd met Scooperz, een influencer en social media agency, om alle influencer marketingactiviteiten voor […]
Terwijl de creator economy stug doorgroeit, wordt er regelmatig geklaagd over lage verdiensten. De markt is dan ook scheef verdeeld, maar wordt ook niet altijd goed begrepen. Om eindelijk geld te gaan verdienen, zal het organisch bereik verder naar beneden geschroefd worden en moeten creators mee in paid first, terwijl adverteerders naar Amerikaans voorbeeld hogere resultaten willen zien. ‘Een ROAS van zes wordt hier ook de norm.’
Alibaba bouwt een leger van 200.000 influencers die moeten worden ingezet voor live shopping. Taobao Live, het livestreamingplatform van het bedrijf, kondigde het plan vorige week aan.
BeCommerce, de Belgische federatie voor de e-commerce, heeft een nieuw kwaliteitslabel voor onlineveiligheid gelanceerd, dat zich specifiek richt op onlinereclame door influencers.
Nederlandse eerste virtuele influencer, het karakter Esther Olofsson, is omgekat in een volledig door AI gedreven fotomodel.
Net als bij TikTok wordt het ook bij YouTube Shorts mogelijk om vanuit de stream met korte video’s aankopen te doen bij webwinkels.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 20 september 2022 een last onder dwangsom opgelegd aan een influencers omdat zij geen gehoor geeft aan informatieverzoeken van de AFM. De AFM wil onderzoeken in hoeverre de influencers de regels heeft overtreden van de Wet op het financieel toezicht (Wft). De dwangsom bedraagt 5.000 euro per dag tot een maximum van 50.000.
Infuencers verkiezen TikTok boven Facebook als platform, naast Instagram. Dat blijkt uit een analyse van Insider Intelligence (voorheen eMarketer).
Influencer marketing bureau Content Icons is vanaf vandaag onderdeel van Ace. Met de toetreding van Content Icons versterkt Ace naar eigen zeggen haar positie in het jongerendomein.
Het Amsterdamse New Kith bredt uit naar de Belgische markt. De influencer agency, die een divers portfolio aan Nederlandse influencers vertegenwoordigt, zet hiermee hun eerste stap over de grens.