Thuiswinkel.org royeert 36 webwinkels
Thuiswinkel.org heeft 36 leden de deur uitgezet omdat ze niet aan de wet- en regelgeving voldoen.
Thuiswinkel.org heeft 36 leden de deur uitgezet omdat ze niet aan de wet- en regelgeving voldoen.
Europese overheden moeten vaart gaan maken met het publiceren van de enorme hoeveelheden data die ze afgelopen decennia vergaarden. Dat is de verwachting van een bekendmaking althans door de Europese Commissie vandaag.
De Europese Commissie opent met prioriteit een formeel onderzoek naar vijf internationale boekenuitgevers en Apple. Een mogelijk kartel zou concurrentie op de interne markt belemmeren en nieuwe toetreders hinderen.
Onlangs deed het Hof van Justitie van de Europese Unie (‘HvJ’) een zeer principiële uitspraak in de beruchte Scarlet/SABAM zaak. ISP’s kunnen niet zomaar verplicht worden het internetverkeer van hun abonnees te filteren. Een vergaande filterverplichting is in strijd met de fundamentele rechten van zowel de ISP als haar abonnees.
De kans dat een concurrent aan de haal gaat met een zorgvuldig opgebouwde webreputatie wordt steeds groter, want er zijn steeds minder goede domeinnamen beschikbaar op het web. Daarom is het belangrijk de spelregels voor het rechtmatig voeren van een handels- en domeinnaam te kennen.
Recent verscheen er berichtgeving in de media dat verzekeraars steeds meer werk maken van fraudebestrijding en daarbij feiten checken op sociale media sites als Twitter, Facebook en Hyves. Op diverse (sociale media) sites leidde de berichtgeving tot een golf van verontwaardiging. Is die verontwaardiging terecht?
Het W3C-consortium ontwikkelt technische eisen om de privacy van de online consument te beschermen. Webbrowsers moeten de verzamelwoede rondom persoonsgegevens gaan indammen. Uitgevers wereldwijd moeten hun sites daarop inrichten. Een Nederlander is direct betrokken bij de W3C-gesprekken.
Het uitgangspunt van de reclameregelgeving is bescherming van de consument. Wat mag wel en niet bij reclame en marketing in social media? Een paar juridische do’s en don’ts op een rij.
Niet iedere samenwerking verloopt zoals partijen in eerste instantie voor ogen hebben. Maar het is niet altijd verstandig om zomaar iemand aansprakelijk te stellen.
Iedereen heeft het recht om te weten welke persoonlijke gegevens organisaties van hem of haar hebben. Dat is geregeld via het inzagerecht in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Recent stond dit recht extra in de belangstelling vanwege het beleid van sociale netwerken rond persoonsgegevens.
Dit voorjaar werd duidelijk dat de initiatieven vanuit de internetvakorganisaties om de voorgestelde wetswijziging over het gebruik van cookies op internet te beïnvloeden, niet het gewenste effect hadden gesorteerd. Er is nog gelegenheid voor een reactie van de branche, maar de tijd dringt.
Er bestaat nog altijd veel onduidelijkheid over wat auteursrechtelijk gezien van anderen mag worden overgenomen. Wat mag er nu echt en onder welke voorwaarden?
Valt het aanbieden van een dienst als die van eBay onder de definitie van opslagdiensten in artikel 14 van de Europese E-commerce richtlijn? Artikel 14 bevat een vrijwaring voor internettussenpersonen die op verzoek van gebruikers van hun dienst informatie opslaan (hosting).
De Duitse minister van consumentenbescherming roept haar collega’s en hun ministeries op om af te zien van Facebook. Like-knoppen en Fanpagina’s moeten in de ban tot duidelijk is of en hoe ze inbreuk maken op de lokale privacyregels.
Het voorstel voor de nieuwe Richtlijn betreffende Consumentenrechten is goedgekeurd door het Europees Parlement. Alleen de Raad van de Europese Unie moet het nu nog goedkeuren, wat elk moment kan gebeuren. Wat betekent dit voor retailer en consument?