More stories

DHL officieel van start met post voor zakelijke markt

Nadat DHL eerder dit voorjaar zijn consumententarieven voor het versturen van post bekendmaakte, gaat het nu officieel van start met postzendingen voor de zakelijke markt. Inmiddels verwerkt DHL een groeiend volume enveloppen en buspakjes van consumenten. Daar komen nu de enveloppen van webshops en andere zakelijke verzenders bij, waarbij de aantallen in de miljoenen gaan lopen.

Logistics

Amerikaanse luchtvaartautoriteit wil uniforme regels bezorgdrones

Amazon blijft sterk achter met bezorgingen per drone. De drones hebben slechts 100 keer gevlogen. Bij Walmart warenhuis zijn het er meer dan 100.000, bij Alphabet en Zipline nog meer.

E-commerce

Thuisbezorging boodschappen en bevoorrading winkels AH in centrum Rotterdam 100% elektrisch

Vanaf vandaag is de thuisbezorging van boodschappen en de bevoorrading van Albert Heijn-winkels in het centrum van Rotterdam 100% elektrisch. De steden Utrecht en Amsterdam volgen in de tweede helft van dit jaar.

Logistics

Lieferando gaat bestellingen Mediamarkt bezorgen

De bezorgdienst Lieferando en Mediamarkt testen in Berlijn een samenwerking voor de snelle levering van elektronische producten.

Logistics

Kwartaalresultaten PostNL boven eigen verwachting

PostNL ziet een verbetering in de volumeontwikkeling bij Pakketten, al loopt dat volume nog steeds terug, zelfs met 6,5 procent. Normale post daalde ook weer, met 10,8 procent (pdf).

Logistics

Prestaties bpost ‘iets boven plan’

De prestaties van Bpost lagen het afgelopen kwartaal iets boven plan. Uitdagende macro-economische omstandigheden werden verzacht door een sterke pakjesvolumes, prijsstijgingen en aanhoudende focus op productiviteit en kostenbeheersing.

Logistics

Teleurstellende resultaten voor DHL

Pakketbezorger DHL heeft in het eerste kwartaal aanzienlijk minder omzet gedraaid dan een jaar terug: zo’n 20,9 miljard euro tegen 22,6 miljard vorig jaar. Ook het handelsresultaat lag met 1,6 miljard euro 24,1 procent onder het resultaat van 2022. Het Duitse bedrijf spreekt van een uitdagende markt.

Logistics

Veel klachten over pakketbezorger GLS

Pakketbezorgers gaan nog altijd veelvuldig in de fout. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bij een op de drie consumenten ging het afgelopen jaar iets mis. Vooral bij de kleinere pakketbezorgers is een flinke stijging van het aantal klachten te zien.

Logistics

Creëer eindeloze mogelijkheden door middel van slim voorraadbeheer

Je voorraad kan een verliespost zijn als die niet goed verdeeld wordt. Met een ordermanagementsysteem krijg je vele opties en verbeter je de verdienkracht.

Logistics

DHL opent klimaatneutrale CityHub in Groningen

DHL Parcel opende deze week officieel de nieuwe CityHub in Groningen. Dit in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Philip Broeksma.

E-commerce

Wehkamp stopt deze maand gratis retouren

Het is gedaan met het gratis terugzenden van online aankopen bij Wehkamp. Vanaf 24 april betalen klanten vijftig cent per geretourneerd item. Andere webwinkels volgen.

E-commerce

Bezorgdienst Hurby failliet

Bezorgbedrijf Hurby is niet meer. Het bedrijf beleefde hoogtijdagen in de coronatijd, toen vooral kleine winkeliers het bedrijf gebruikten als bezorgdienst. Met het opheffen van de lockdowns verdween de winstgevendheid.

Logistics

[Emerce TV] ‘Hoog tijd voor een gezamenlijk bezorgnetwerk’

Busjes van pakketbezorgers die achter elkaar dezelfde wijk inrijden. Hidde Stokvis, CTO en medeoprichter van pakketbezorger Trunkrs, vindt dat het anders moet. “Laten we met zijn allen een gezamenlijk duurzaam bezorgnetwerk opzetten,” vertelt hij in de videocollectie Sustainable Commerce.

Logistics

De businesscase van ‘tweedekansjes’

Of ze nu tweedekansje, retour deal of anders heten: een groeiende hoeveelheid retourgoederen vindt zijn weg weer naar de markt. Niet als partij, maar als individuele producten. Via een arbeidsintensief proces dat vragen oproept over de rendabiliteit. “Het gaat niet alleen om financiën, ook om duurzaamheid.” Toch lijken financiële opbrengsten leidend. Een blik op de kansen, knelpunten én verdiensten.

E-commerce

Dossier retouren in e-commerce: betaald, doosloos en tweedekans

Zonder ruime retour-policies zou e-commerce niet zijn wat het nu is. Mede daardoor zijn Retouren een van de grootste hoofdpijndossiers van de branche en oplossingen zijn hard nodig. Daarom duiken we in dit dossier in de belangrijkste trends en oplossingen.

E-commerce