More stories

Google Backstage blijft langer open

Googles fysieke game in Amsterdam, Google Backstage, blijft langer open dan gepland. Nog tot Safer Internet Day, op 6 februari 2018, kunnen spelers naar Amsterdam komen om spelenderwijs meer te leren over Google, data en privacy.

Privacy

Privacy: consument is vooral bang voor meer reclame

Het grootste deel van de consumenten (75%) is bekend met de aanstaande strengere wetgeving (AVG/GDPR) en heeft daar hoge verwachtingen van. Ze verwachten dat dit niet alleen leidt tot een betere bescherming van de eigen persoonsgegevens, maar ook tot het ontvangen van minder reclame. Maar verwachting en werkelijkheid stroken niet altijd met elkaar. 

Privacy

Airbnb staakt verwerking burgerservicenummer

Airbnb heeft het verwerken van burgerservicenummers (BSN) gestaakt op aandringen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook zijn de nummers geschrapt uit alle digitale kopieën van identiteitsbewijzen en heeft het bedrijf alle burgerservicenummers van eerder verzamelde identiteitsbewijzen ook vernietigd.

Privacy

De gevolgen van PSD2 voor online marktplaatsen in Europa

Platforms of marktplaatsen transformeren de wijze waarop we producten en diensten kopen en verkopen. Tal van innovatieve Europese ondernemingen – van veilingsites zoals Catawiki tot maaltijdbezorgers als Deliveroo – bieden consumenten meer keuze en creëren totaal nieuwe markten. Zo ontstaan nieuwe zakelijke relaties tussen aanbieders en afnemers, die voorheen niet mogelijk waren. Hoe past PSD2 in deze markt?

Privacy

Kabinet wint publieksprijs van de Big Brother Awards 2017

Het kabinet wint de publieksprijs van de Big Brother Awards 2017. Het kabinet wint de prijs voor het doordrukken van de inwerkingtreding van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten – door het publiek vaak ook wel de sleepnetwet genoemd. Focum wint de prijs voor het profileren en beïnvloeden van levenskansen, zonder daar de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor te nemen.

Privacy

Uitstel voor ePrivacy Verordening

De zogeheten ePrivacy Verordening, niet te verwarren met de Algemene verordening gegevensbescherming, treedt naar alle waarschijnlijkheid nog niet in 2018 in werking. Dat meldt Thuiswinkel.org.

Privacy

Beveiligingexpert waarschuwt voor datalek bij betaaldienst Mollie

Een onderzoeker van TUNIX Digitale Security claimt dat hij een enorm datalek bij de Nederlandse betaaldienst Mollie ontdekt heeft.

Payment

Google verscherpt privacyregels Android apps

Google gaat nieuwe privacyeisen stellen aan makers van Android apps. Apps die gebruikmaken van telefoonnummers, e-mails en andere persoonlijke data moeten dat vooraf duidelijk maken aan gebruikers.

Privacy

Veel verborgen trackers in populaire Android-apps

In meer dan 300 Android-apps in de Google Play Store zitten trackers die de privacy ernstig aantasten. Dat zeggen onderzoekers van het Privacy Lab van de Yale University en de Franse organisatie Exodus Privacy.

Privacy

Column: Seamless tech

Het is alweer enige tijd geleden dat ik iemand het woord ‘digibeet’ hoorde gebruiken. Uitzonderingen daargelaten, hoor ik sowieso minder vaak dat er rekening moet worden gehouden met mensen die minder tech-savvy zijn dan de doorsnee millennial.

Social

Duitse toezichthouder verbiedt smartwatches kinderen

De Duitse toezichthouder Bundesnetzagentur verbiedt een bepaald type smartwatches voor kinderen en vraagt ouders om foto’s van vernietigde uurwerkjes op te sturen.

Duitsland

Kabinet, GGZ Nederland en Sybrand Buma kanshebbers Big Brother Awards 2017

Het kabinet, GGZ Nederland en Sybrand Buma zijn genomineerd voor de Big Brother Awards Publieksprijs. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de grootste privacyschender van het jaar.

Privacy

IAB: ‘Sector moet snel en adequaat reageren op GDPR Profiling Guidelines’

Branche-organisatie IAB Nederland vindt dat de uitleg over de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) door de Artikel 29 Werkgroep, het samenwerkingsverband van alle EU-toezichthouders, duidelijker kan.

Privacy

DDMA begint promotiecampagne

De brancheorganisatie voor marketing en data DDMA begint rond deze tijd een promotiecampagne. Ze wil de ledenaanwas stimuleren en ook nadrukkelijker aanwezig zijn in Den Haag en Brussel.

Dialogue Marketing

Emerce Performance: ‘Privacywetgeving enorme uitdaging voor uitgevers’

Op Emerce Performance, komende donderdag in Amsterdam, kan het onderwerp GDPR moeilijk ontbreken. Tim Geenen, de CEO en oprichter van Faktor lanceert volgend jaar een op blockchain gebaseerd Identity Management Platform voor uitgevers die veel van de gevreesde rompslomp zou kunnen voorkomen. Greenen vervulde rollen bij Bannerconnect (GroupM) en Improve Digital en is mede-oprichter en voorzitter van de eerste IAB Programmatic taskforce in Europa.

Privacy