More stories

Privacytoezichthouders doen onderzoek naar Windows 10

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) doet onderzoek naar de verwerking van persoonsgegevens via Windows 10 door Microsoft. Daartoe werkt de toezichthouder samen met privacytoezichthouders uit Beieren, Frankrijk, Hongarije, Slovenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De toezichthouders zijn bezorgd dat Microsoft fundamentele privacyregels niet naleeft.

Privacy

Dutch Datacenter Association lanceert factsheet over Nederlandse en Europese privacywetgeving

De Dutch Datacenter Association (DDA) heeft een Engelstalige factsheet gepubliceerd over huidige en toekomstige data- en privacy wet- en regelgeving in Nederland en de EU. De factsheet is in nauwe samenwerking met DDA partner ICTRecht tot stand gekomen.

Privacy

Autoriteit Persoonsgegevens treedt op tegen onveilige stemhulpen

Vier online stemhulpen zijn direct verwijderd nadat ze een waarschuwing van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hadden gekregen. Die heeft de beveiliging van 24 stemhulpen voor de verkiezingen van 15 maart onderzocht.

Security

Beacons en privacy: wat mag wel en niet?

Beacons leggen de locatie van personen vast in een openbare ruimte. Doordat je weet dat iemand op een bepaalde plaats is (geweest), kun je bestaande informatie over die persoon verrijken. Dit levert nieuwe kansen op voor de marketeer. Maar het brengt ook risico’s met zich mee op het gebied van privacy. Net als veel andere marketingtechnologieën loopt ook deze technologie voor op de wetgeving. Hoe hoort het nou eigenlijk? Wij zetten het voor je op een rij.

Privacy

ACM en AP treden op tegen StemWijzer.nl

Toezichthouders Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hebben de beheerder van StemWijzer.nl aangesproken op het gebruik van advertentiecookies en de beveiliging van deze site. Stemwijzer.nl heeft daarop de advertentiecookies direct verwijderd.

Privacy

Legt Trump de privacy-afspraken met Europa aan banden?

Vorige week heeft de Amerikaanse president Trump een executive order ondertekend die mogelijk de privacy-afspraken tussen Europa en de VS ondermijnt. Door het ondertekenen van de executive order kan de privacy van Europese burgers bij doorgifte van gegevens naar de VS niet meer worden verzekerd, zo meldden diverse media. Trump heeft al meer rigoureuze beslissingen op zijn naam staan, maar kloppen de berichten in de media wel?

Privacy

Data Privacy Day: 2017, het jaar van de stilte voor de storm

Data Privacy Day? Ja zeker, sinds 1981 staan we op 28 januari stil bij het onderwerp privacy. Toen werd het eerste verdrag met betrekking tot regelgeving rondom privacy in Europa ondertekend. Voor het 36e jaar op rij wordt met Data Privacy Day extra aandacht gevraagd voor privacy en de bescherming van persoonsgegevens. Hoe gaat het privacylandschap er komend jaar uitzien?

Privacy

12 procent van de Nederlanders bereid om persoonlijke gegevens te delen

Slechts 12 procent van de Nederlanders is bereid om persoonlijke gegevens over hun gezondheid, financiën en energieverbruik te delen in ruil voor een beloning of lagere kosten. Dertig procent van de Nederlanders wil dat absoluut niet. Wereldwijd gezien zijn er veel meer mensen die persoonlijke gegevens willen delen (27 procent), zo blijkt uit GfK onderzoek.

Privacy

Naarmate techniek voortschrijdt, wint ethiek aan belang

Mag iemand zijn arm inruilen voor een robotarm? Mag je het gen van dieren gebruiken bij mensen? Met het voortschrijden van de techniek, komen er meer dilemma’s op tafel en wint transparantie en ethisch handelen aan gewicht.

Singularity

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt fabrikant Philips tv’s

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft TP Vision, bekend van Philips-toestellen, aangesproken op het plan om persoonlijke reclames te tonen op smart tv’s. TP Vision mag alleen gegevens over het kijkgedrag van mensen verwerken en gebruiken voor persoonlijke advertenties als consumenten daar helder en volledig over zijn geïnformeerd en toestemming voor hebben gegeven.

Privacy

Hans de Zwart (Bits of Freedom): ‘Haal het sleepnet uit de nieuwe wet’

Geheime diensten die ongericht en massaal burgers mogen aftappen. Het is een scenario dat we kennen uit het buitenland, maar als we niet oppassen zal de Tweede kamer over afzienbare tijd een wet aannemen die het ook in Nederland mogelijk maakt. Met het zogenoemde sleepnet wordt het mogelijk om onder het mom van een passend antwoord op dreigende terreur bijvoorbeeld al het dataverkeer tussen Nederland en een ander land te onderscheppen, analyseren en te zoeken naar patronen.

Privacy

Hoe veilig is de S in HTTPS://?

We zien het overal, een groen (of geel) hangslotje naast de URL van een door jou bezochte website. Sinds Google HTTPS laat meewegen in de rangschikking van Google-zoekresultaten, is iedereen HTTPS-gek geworden. Leuk en aardig zo’n protocol, maar waar staat het eigenlijk voor en hoe veilig is het?  

Security

Digital Single Market: de nieuwe cookieregels onder de loep

Vorige week heeft de Europese Commissie haar volgende grote initiatief geopenbaard met betrekking tot de Digital Single Market: een nieuwe verordening over vertrouwelijkheid van elektronische communicatie. Het voorstel voor de verordening Privacy en Elektronische Communicatie geeft een update aan de bestaande regels naar de huidige stand van de technologie. In deze blog ga ik iets dieper in op een onderdeel van de ePrivacyverordening: de aanpassing van de regels met betrekking tot cookies en device fingerprinting.

Privacy

DDMA gaat leden klaarstomen voor de komende Europese regelgeving

Brancheorganisatie DDMA gaat haar 275 leden met een voorlichtingsprogramma klaarstomen voor de komende Europese regelgeving. Het DDMA Privacy Waarborg dient daarbij als een finale toets.

Privacy

Wat zegt het nieuwe wetsvoorstel ePrivacy over marketing?

De Europese Commissie (EC) publiceerde vorige week het wetsvoorstel voor een nieuwe ePrivacy Verordening. Deze Verordening regelt (onder andere) de inzet van verschillende marketingkanalen zoals e-mail, cookies en telemarketing. De EC lijkt behoorlijk wat veranderingen teweeg te willen brengen. Duidelijk is dat alle marketing kanalen opt-in worden. Maar wat staat er nog meer op de planning?

Privacy