More stories

12 procent van de Nederlanders bereid om persoonlijke gegevens te delen

Slechts 12 procent van de Nederlanders is bereid om persoonlijke gegevens over hun gezondheid, financiën en energieverbruik te delen in ruil voor een beloning of lagere kosten. Dertig procent van de Nederlanders wil dat absoluut niet. Wereldwijd gezien zijn er veel meer mensen die persoonlijke gegevens willen delen (27 procent), zo blijkt uit GfK onderzoek.

Privacy

Naarmate techniek voortschrijdt, wint ethiek aan belang

Mag iemand zijn arm inruilen voor een robotarm? Mag je het gen van dieren gebruiken bij mensen? Met het voortschrijden van de techniek, komen er meer dilemma’s op tafel en wint transparantie en ethisch handelen aan gewicht.

Singularity

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt fabrikant Philips tv’s

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft TP Vision, bekend van Philips-toestellen, aangesproken op het plan om persoonlijke reclames te tonen op smart tv’s. TP Vision mag alleen gegevens over het kijkgedrag van mensen verwerken en gebruiken voor persoonlijke advertenties als consumenten daar helder en volledig over zijn geïnformeerd en toestemming voor hebben gegeven.

Privacy

Hans de Zwart (Bits of Freedom): ‘Haal het sleepnet uit de nieuwe wet’

Geheime diensten die ongericht en massaal burgers mogen aftappen. Het is een scenario dat we kennen uit het buitenland, maar als we niet oppassen zal de Tweede kamer over afzienbare tijd een wet aannemen die het ook in Nederland mogelijk maakt. Met het zogenoemde sleepnet wordt het mogelijk om onder het mom van een passend antwoord op dreigende terreur bijvoorbeeld al het dataverkeer tussen Nederland en een ander land te onderscheppen, analyseren en te zoeken naar patronen.

Privacy

Hoe veilig is de S in HTTPS://?

We zien het overal, een groen (of geel) hangslotje naast de URL van een door jou bezochte website. Sinds Google HTTPS laat meewegen in de rangschikking van Google-zoekresultaten, is iedereen HTTPS-gek geworden. Leuk en aardig zo’n protocol, maar waar staat het eigenlijk voor en hoe veilig is het?  

Security

Digital Single Market: de nieuwe cookieregels onder de loep

Vorige week heeft de Europese Commissie haar volgende grote initiatief geopenbaard met betrekking tot de Digital Single Market: een nieuwe verordening over vertrouwelijkheid van elektronische communicatie. Het voorstel voor de verordening Privacy en Elektronische Communicatie geeft een update aan de bestaande regels naar de huidige stand van de technologie. In deze blog ga ik iets dieper in op een onderdeel van de ePrivacyverordening: de aanpassing van de regels met betrekking tot cookies en device fingerprinting.

Privacy

DDMA gaat leden klaarstomen voor de komende Europese regelgeving

Brancheorganisatie DDMA gaat haar 275 leden met een voorlichtingsprogramma klaarstomen voor de komende Europese regelgeving. Het DDMA Privacy Waarborg dient daarbij als een finale toets.

Privacy

Wat zegt het nieuwe wetsvoorstel ePrivacy over marketing?

De Europese Commissie (EC) publiceerde vorige week het wetsvoorstel voor een nieuwe ePrivacy Verordening. Deze Verordening regelt (onder andere) de inzet van verschillende marketingkanalen zoals e-mail, cookies en telemarketing. De EC lijkt behoorlijk wat veranderingen teweeg te willen brengen. Duidelijk is dat alle marketing kanalen opt-in worden. Maar wat staat er nog meer op de planning?

Privacy

Vastgoedbroers vangen bot in privacyzaak Google

Vastgoedbroers Franklin en Fred Lugo hebben Google niet kunnen overhalen om verwijzingen in de zoekmachine naar krantenartikelen te wissen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Ook de rechtbank Rotterdam vindt het publieke belang van de vindbaarheid van de webpagina’s groter, zo blijkt uit een afgelopen week gepubliceerd vonnis.

Legal

WBP, TW, AVG: hoe zit privacywetgeving in elkaar?

Waarschijnlijk heb je het al gehoord: vanaf 25 mei 2018 moeten we ons houden aan nieuwe Europese privacywetgeving. Daarnaast komen er in de toekomst nieuwe Europese telecomregels. Wat is het verschil? En waarom is het relevant voor marketeers?

Privacy

Europees voorstel verwijdert irritante cookieschermen

De Europese Commissie doet een voorstel om de opt-in voor de reclame- en trackingcookies niet meer met een pop-up te regelen maar via de browserinstellingen. Dat zou opt-in moeten worden, dus standaard geeft de browser dan geen gebruikersgegevens door.

Online advertising

‘Reisboekingen zijn veel te makkelijk te hacken’

Reserveringssystemen waarin vliegtickets worden geboekt, zoals Travelport, Sabre en Amadeus, moeten hun beveiliging flink opschroeven. Dat is de conclusie van het Duitse hackerscollectief Security Research Labs.

Travel

Apps willen teveel weten

Wanneer is digitale dienstverlening prettig en wanneer wordt het griezelig? KPMG onderzocht het aan de hand van voorbeeldsituaties. Zo blijkt ongeveer de helft van de consumenten (45 procent) het geen probleem te vinden als een gratis fitnesstracker hen én hun werkgever maandelijks rapporteert over hun gezondheid.

Analytics

Autoriteit Persoonsgegevens kreeg dit jaar 5500 meldingen van datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft sinds 1 januari bijna 5500 meldingen ontvangen van datalekken. De toezichthouder is inmiddels met tientallen onderzoeken bezig.

Privacy

Overheid en zorg starten in 2017 met nieuwe manieren van inloggen

Vanaf 2017 kan men bij de Belastingdienst en enkele zorgorganisaties inloggen met een app, een identiteitsbewijs, of via de bank. Deze nieuwe inlogmethoden worden later ook mogelijk voor alle andere diensten van overheidsinstellingen. Dat wordt geregeld in de Wet generieke digitale infrastructuur (GDI). De wet is vandaag in consultatie gegaan.

Privacy