More stories

TikTok in VS voorlopig op zwart, Amerikanen ontdekken RedNote

Vannacht is TikTok in de VS alsnog op zwart gegaan, zelfs uren voor de deadline en mogelijk tijdelijk omdat Donald Trump na zijn inauguratie het verbod wellicht weer ongedaan zal maken. Het verbod op TikTok heeft nu al een averechts effect: Amerikanen doen precies wat het Congres hoopte dat ze niet zouden doen: massaal overstappen naar Chinese alternatieven.

Social
Premium

Europese privacyklacht tegen zes grootste Chinese platformen

De particuliere burgerrechtenorganisatie noyb dient privacyklachten tegen TikTok, AliExpress, Shein, Temu, WeChat en Xiaomi. De ‘zaak WeChat’ wordt in Nederland onderzocht.

Media

Jongeren willen minder tijd spenderen op sociale media

Het sociale media gebruik onder Nederlanders stijgt. In 2024 gebruikten 14,3 miljoen mensen in Nederland sociale media. In 2023 waren dit er 14,1 miljoen en in 2022 nog 13,5 miljoen. Vooral jongeren onder de 40 jaar hebben fors meer tijd gespendeerd op sociale media. Maar uit een onderzoek in opdracht van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat juist die groep graag minder tijd wil spenderen op sociale media.

Social

Pinterest actiever op Nederlandse reclamemarkt

Pinterest aast op het geld van de Nederlandse adverteerder. Om zijn reclame-activiteiten hier serieuzer aan te pakken stelt het hier zijn eerste directeur Verkoop aan.

Marketing
Premium

‘Tot 20 procent retailomzet uit social commerce’

Social media krijgt een steeds steviger greep op e-commerce. Afgelopen december zagen retailers die social commerce inzetten tot twintig procent van hun omzet hier vandaan komen.

E-commerce

Eerste groeistuip Bluesky eindigt op 26 miljoen leden

Sociale berichtendienst Bluesky heeft 26,4 miljoen gebruikers, een plus van een kleine procent ten opzichte van vorige maand.

Media

Nominaties The Best Social Awards bekend

HEMA en McDonald’s maken kans op meerdere awards. De agencies met de meeste nominaties zijn GoSpooky en Truus. Dat is een eerste beeld uit de nominaties voor The Best Social Awards van dit jaar.

Campagnes

Het Jaar van TikTok: fundamenten gelegd voor Europees e-commerce

TikTok wordt in Nederland in 2025 een e-commercespeler om serieus rekening mee te houden. Afgelopen jaar legde de video-app de fundamenten voor een platform waar verkopers veel naar kunnen uitbesteden.

E-commerce

Threads naar 300 miljoen actieve gebruikers

Meta’s Threads-app is gegroeid tot 300 miljoen gebruikers, met meer dan 100 miljoen mensen die de dienst elke dag gebruiken.

Social

D66 voor minimumleeftijd van 15 jaar voor sociale media

D66 wil in navolging van Australië een wettelijke minimumleeftijd introduceren voor sociale media van 15 jaar. D66 wil dat het kabinet deze leeftijd voor sociale media zoals Instagram en TikTok in de wet vastlegt.

Social
Premium

Zalando van start op TikTok Shop

In Engeland heeft Zalando een locatie geopend op TikTok Shop. De Duitsers vinden daar, met 55 premium merken in het assortiment, extra bereik.

E-commerce
Premium

Nielsen doet crossmediale campagnemeting voor TikTok

Nielsen is van plan de prestaties van TikTok-advertenties te meten op alle soorten schermen, inclusief mobiele apparaten en lineaire tv.

Marketing

Infographic: Wie brengt de meeste tijd door op sociale media?

Nederland staat er niet bij, in deze lijst van veelgebruikers van sociale media. Het overzicht is van Visual Capitalist, gebaseerd op gegevens van We Are Social.

Social

Merken zetten achterban foodinfluencers in de keuken

Niet de online foodinfluencers zelf, maar hun publiek worden door merken ingezet bij een nieuwe propositie van influencer-agency House of Foodies.

Marketing
Premium

33 miljoen nieuwe gebruikers voor Threads alleen al in november

Berichtendienst Threads van Meta heeft sinds begin deze maand 35 miljoen nieuwe gebruikers gekregen. Net als Bluesky profiteert het platform van de versnelde leegloop bij X.

Social