More stories

De toekomst van zoeken is social: zo blijf jij als merk zichtbaar

De manier waarop mensen aan het zoeken zijn is aan het veranderen, en snel. Met name Gen Z laat een verschuiving zien waarbij hun zoekreis niet meer bij traditionele zoekmachines begint. In plaats daarvan stappen zij steeds sneller naar platformen zoals TikTok, Reddit, Pinterest en Instagram om hun antwoorden te krijgen.

Marketing

Bluesky blokkeert dienst in Mississippi vanwege leeftijdsverificatiewet

Sociaal netwerk Bluesky heeft besloten om de toegang tot haar dienst in de staat Mississippi te blokkeren, in plaats van te voldoen aan een nieuwe wet inzake leeftijdsverificatie.

Social

TikTok vervangt honderden Engelse medewerkers door AI

TikTok ontslaat een groot deel van zijn trust & safety-team in Londen en vervangt deze moderatoren en contentscanners door AI en extern ingehuurde medewerkers.

Venture

Nederlandse specialist in game-advertising verwacht doorbraak GTA 6

De Nederlandse specialist in ingame-advertising Level UP Digital anticipeert op een grote verschuiving in de digitale reclamewereld met de verwachte lancering van Grand Theft Auto 6 volgend jaar. Het bedrijf, dat naar eigen zeggen 80 procent van de Nederlandse bevolking kan bereiken via gaming-platforms, ziet de extreem gefragmenteerde gamemarkt als kans voor adverteerders om Generation Z en Generation Alpha te bereiken.

Marketing

Coosto ‘eerste Nederlandse socialmediamanagement platform met Bluesky-integratie’

Coosto breidt zijn platform uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie. Coosto is daarmee, naar eigen zeggen, het eerste Nederlandse socialmediamanagement platform dat een volledige Bluesky-integratie aanbiedt.

Social

TikTok met Fiege in e-commercefulfillment

TikTok wil logistieke oplossingen bieden aan Duitse retailers en is hiervoor een samenwerking aangegaan met logistiek dienstverlener Fiege.

E-commerce

Microdrama-format brengt ByteDance nieuwe hit

Hongguo was in juni de meest gedownloade app in China en heeft nu meer dan tweehonderd miljoen actieve gebruikers. Het geheim? Het format. De app toont ‘microdrama’s’, korte geproduceerde beeldverhaaltjes.

Media

Duitse retailers: 7% reclamebudget naar influencers

Retailbedrijven in Duitsland die met influencers werken, gebruiken gemiddeld 7 procent van hun reclamebudget voor dit doel.

Marketing

ACM met socials aan tafel over misleiding rond verkiezingen

De Nederlandse toezichthouder ACM houdt op 15 september een bijeenkomst met twaalf grote onlineplatforms, waaronder TikTok, Facebook en X, om desinformatie in de aanloop naar de verkiezingen van 29 oktober te bespreken.

Social

Australië breidt socialmediaverbod voor jongeren onder de 16 uit: YouTube valt binnen de regels

De Australische overheid heeft besloten YouTube voortaan op te nemen in het socialmediaverbod voor gebruikers onder de 16 jaar, en draait daarmee een eerdere uitzondering terug. Platform-eigenaar Alphabet wil in beroep tegen het besluit.

Social

9 miljoen Nederlanders vinden social media onvermijdelijk, digitale detox wint terrein

Bijna 9 miljoen Nederlanders beschouwen het gebruik van social media als onvermijdelijk. Ondanks de voordelen ervaren veel gebruikers – vooral jongeren – ook nadelen zoals overprikkeling, schuldgevoel en druk om actief te zijn. De roep om een ‘digitale detox’ klinkt steeds luider, vooral onder Nederlanders tot 45 jaar.

Social

Mastodon toont nu een banner bovenin om te vragen om donaties

Twitter-kloon Mastodon neemt nu bewuste stappen om duidelijk te maken dat het donaties nodig heeft om vooruit te blijven gaan. Het platform is afhankelijk van gebruikers, niet van commerciële belangen.

Social

Hoe AI social advertising transformeert zonder marketeers te vervangen

Begin juni 2025 maakte Meta bekend dat het tegen eind 2026 haar volledige advertentieproces wil automatiseren met behulp van AI. Merken hoeven enkel een productafbeelding en budget aan te leveren. Meta’s AI genereert vervolgens de complete campagne: beelden, teksten, doelgroepen en zelfs de budgetverdeling. Unieke advertenties, afgestemd op locatie en voorkeuren van gebruikers, rollen automatisch uit over Facebook en Instagram. Voor marketeers klinkt dit als een revolutie. Of als een bedreiging.

Marketing

M&A creator economy groeit met 73%

De creator economy beleeft een groeispurt in fusies en overnames, met transactievolumes die met 73 procent zijn gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit het nieuwste rapport van het Amerikaanse Quartermast Advisors.

Influencer marketing
Premium

Schermtijd blijft stijgen: jongeren zitten gemiddeld 5,1 uur per dag op hun telefoon

Uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest blijkt dat Nederlandse jongeren meer tijd op hun telefoon doorbrengen, maar minder actief zijn op social media dan vorig jaar. Tegelijkertijd staat een opvallend grote meerderheid positief tegenover het nieuwe telefoonverbod op middelbare scholen, terwijl online haat en pesten fors toenemen.

Social