More stories

M&A creator economy groeit met 73%

De creator economy beleeft een groeispurt in fusies en overnames, met transactievolumes die met 73 procent zijn gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit het nieuwste rapport van het Amerikaanse Quartermast Advisors.

Influencer marketing
Premium

Schermtijd blijft stijgen: jongeren zitten gemiddeld 5,1 uur per dag op hun telefoon

Uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest blijkt dat Nederlandse jongeren meer tijd op hun telefoon doorbrengen, maar minder actief zijn op social media dan vorig jaar. Tegelijkertijd staat een opvallend grote meerderheid positief tegenover het nieuwe telefoonverbod op middelbare scholen, terwijl online haat en pesten fors toenemen.

Social

TikTok houdt tweede lokale editie van Ad Awards

TikTok organiseert voor de tweede keer in Nederland de Ad Awards, een prijzenfestijn voor alle merken en bureaus die actief zijn in Nederland, en dit jaar ook voor België en Luxemburg.

Social
Premium

TikTok in 37% van Nederlandse merkcampagnes

TikTok behoort tot de grootste reclameplatformen in Nederland nu het in 37 procent van de brandingcampagnes wordt ingezet. Net iets minder dan YouTube, zo laten nieuwe cijfers van AI-marketingplatform Billy Grace zien.

Online advertising

Nieuwsgebruik daalt, consumptie verschuift naar platformen bigtech

De Nederlander neemt steeds minder nieuws tot zich en lokale journalistieke media boeten steeds meer aan belang in. Nieuwsconsumptie verschuift naar bigtech en socialmedia.

Media

Kabinet komt met advies: geen sociale media onder de 15 jaar

Het demissionaire kabinet presenteert vandaag een nieuwe richtlijn om het schermgebruik onder jongeren te beperken. Volgens Haagse bronnen, aangehaald door RTL Nieuws, zal in de richtlijn ‘Gezond schermgebruik’ worden geadviseerd om kinderen onder de 15 jaar geen toegang te geven tot sociale media. Ook zouden kinderen pas vanaf groep 8 een smartphone moeten gebruiken.

Social

Infographic: Belangrijkste trends in social media marketing voor 2025

Een infographic over de laatste sociale media trends. Deze trends benadrukken het belang voor merken om flexibel en innovatief te blijven in hun benadering van social media marketing.

Social

Elon Musk bevestigt dat iedereen deze week de ‘all‑new’ XChat krijgt

Elon Musk heeft op X de nieuwe chatdienst XChat aangekondigd, een concurrent van Signal, die binnen X zelf kan worden gebruikt.

Twitter/X

Infographic: tips voor live shopping via TikTok

TikTok heeft onlangs een infographic gedeeld met praktische tips voor het organiseren van succesvolle live shopping-sessies en het vermijden van schendingen van de platformrichtlijnen.

Social
Premium

(DML!) GoSpooky: tot 30% conversie met social commerce

Eerste testen van social bureau GoSpooky met TikTok Shop laten zien dat merken en hun influencers daar tot dertig procent conversieratio’s kunnen halen.

E-commerce

‘Nieuwsinfluencers in horden naar Bluesky’

Onafhankelijke nieuwsmakers, niet gelieerd aan professionele organisaties, gaan in drommen naar Bluesky. Ze laten X echter niet in de steek.

Media

Jongeren willen minder op hun telefoon zitten, maar kunnen niet zonder social media

Jongeren willen minder tijd op hun telefoon besteden, maar vinden het lastig om écht offline te zijn. Tegelijkertijd kunnen ze social media nauwelijks missen. Dat blijkt uit het jaarlijkse trendonderzoek What’s Happening Online trendrapport van Ruigrok onderzoek en advies.

Social

Commissariaat voor de Media verbreedt toezicht naar micro-influencers

Vanaf 16 juni vallen álle professionele influencers, ook de kleinsten, onder het actief toezicht van het Commissariaat voor de Media.

Marketing

Emerce TV: ‘Reviews stuwen omzet webshops met 10 procent’

Gebruikers die met reviews op een webshop interageren converteren tien procent meer. “Laat de stem van je klanten horen op de website“, vertelt Sophie van Daele aan Emerce TV.

Influencer marketing
Premium

Europese adverteerders besteedden 119 miljard aan internetreclame (+16%)

De grootste stijging in jaren van online reclamebudgetten rapporteert IAB Europe over het jaar 2024. Adverteerders gaven 118,9 miljard euro uit, waarvan een kwart naar socialmedia ging.

Marketing