More stories

Oud CEO Waze komt met Twitter alternatief

Mastodon is de laatste tijd naar voren gekomen als het meest populaire Twitter-alternatief, maar voormalig Waze CEO Noam Bardin doet eveneens een gooi met Post, een ‘beschaafde plek om ideeën te bespreken, om te leren van experts, journalisten, individuele makers en elkaar’.

Social

Cristiano Ronaldo grootste op Instagram: 500 miljoen volgers

Een commerciële posting voor Louis Vuttion met Lionel Messi levert Cristiano Ronaldo zijn 500 miljoenste volger op op Instagram. Dat maakt hem de grootste op Instagram, na Insta zelf.

Social

Jurist Rick Kaspers: ‘Ik ken geen privacy-vriendelijk sociaal medium’

Als je sociale media gebruikt geef je veel van je privacy op, meestal zonder dat je je dat realiseert of er echt voor kiest. Dat moet anders vindt Kaspers.

Privacy

Belangstelling voor Twitter-kloon Mastodon neemt toe

Sinds Elon Musk Twitter heeft overgenomen en CEO is geworden, is de belangstelling voor het gedecentraliseerde sociale (open source) netwerk Mastodon sterk toegenomen. Kennelijk heeft niet iedereen vertrouwen in het leiderschap van Musk.

Social

Jack Dorsey blijft aandeelhouder Twitter

Mede-oprichter van Twitter Jack Dorsey houdt een belang van 2,4 procent in Twitter. Hij schuift zijn belang uit het beursgenoteerde bedrijf door naar het nu private X Holdings.

Venture

GM pauzeert reclamecampagnes op Twitter

De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) draait tijdelijk geen reclamecampagnes op Twitter. Het wil eerst duidelijkheid over de plannen van de nieuwe eigenaar.

Online advertising

Infographic: de juiste TikTok-marketing

TikTok heeft een nieuwe gids gepubliceerd om meer inzicht te geven in een effectieve merkstrategie met het platform. Niet onbelangrijk, want de app bereikt naar schatting 1,5 miljard gebruikers en die brengen steeds meer tijd door op de app. Dus hoe maak je het beste gebruik van het platform voor marketingdoeleinden? Deze infographic vertelt daar meer over.

Online marketing

De nieuwe socials: go niche or go home

Mensen over de wereld met elkaar verbinden en makkelijker laten communiceren. Deze basisbelofte lijken (grote) sociale media steeds lastiger waar te kunnen maken. Reden voor kleinere, gerichtere media om in dit gat te springen. Wat betekent de opkomst van nichespelers? En welke zijn goed om te kennen?

Media

Live streaming TikTok wordt verboden voor kinderen

Het wordt verboden voor kinderen om livestreams op te zetten op TikTok en virtuele cadeautjes weg te geven.

Social

Toenemende privacyzorgen onder Nederlandse TikTok-gebruikers

Ruim één op de drie TikTok gebruikers maakt zich er zorgen over dat de app te veel over hen weet. Voor degenen die al langere tijd een account hebben is dit zelfs 53 procent. Dit blijkt uit een representatief onderzoek dat Motivaction onder ruim duizend Nederlandse TikTok-gebruikers tussen de 10 en 35 jaar uitvoerde.

Social

Europese omzet TikTok naar 1 miljard euro

De reclame-omzet van TikTok in Europa steeg in 2021 met een factor zes tot 990 miljoen euro.

Social

TikTok kopieert BeReal; iedere dag een foto of video

Na Instagram heeft ook TikTok de sociale app BeReal schaamteloos gekopieerd. BeReal nodigt gebruikers uit om elke dag op een willekeurig tijdstip een foto te maken en die te delen. Dat kan dus nu ook in TikTok, onder de noemer TikTok Now.

Social

Webwinkels ontdekken TikTok als reclamevehikel

Webwinkels wenden zich snel en steeds makkelijker tot TikTok met hun reclamebudgetten. In de VS is sprake van een stijging van 60 procent van kwartaal op kwartaal.

Marketing

Facebooks kopie van Nextdoor geflopt

Een jaar na de lancering trekt Facebook de stekker uit Neighborhoods, de kloon van buurtapp Nextdoor.

Venture

Gebruikers spenderen 4,8 miljard euro op OnlyFans

De digitale abonnementendienst OnlyFans, populair in de eroticabranche, afgelopen twaalf maanden voor 4,8 miljard euro aan abonnementsgelden voor zijn klanten. De eigenaar strijkt 500 miljoen winst op.

Publishing