‘China zet deur op een kier voor verkoop TikTok’
China schijnt nu toch bereid te zijn om te onderhandelen over een deal die TikTok in de VS operationeel moet houden. Het land zei eerder dat het elke gedwongen verkoop van de app zou blokkeren.
China schijnt nu toch bereid te zijn om te onderhandelen over een deal die TikTok in de VS operationeel moet houden. Het land zei eerder dat het elke gedwongen verkoop van de app zou blokkeren.
De globale creatoreconomie, de wereld rondom social influencers, groeide afgelopen jaar met 22 procent tot 156 miljard dollar. Verscheidene trends drijven zorgen ervoor dat dat aanhoudt.
Zeventien organisaties en vierduizend particulieren vertrekken maandag van Twitter/X als statement tegen online desinformatie, haat, discriminatie en politieke beïnvloeding.
Het Amerikaanse bedrijf Perplexity AI heeft zaterdag voorgesteld om te fuseren met TikTok, waarbij moeder ByteDance zijn aandelenbelang zou kunnen behouden. Dat Perplexity AI dit voorstelt lijkt vanuit het bedrijf zelf geredeneerd logisch: het zou zijn technologie voor video kunnen inzetten, maar het is niet de oplossing die toezichthouders willen zien.
Nadat het platform 14 uur offline is geweest in de Verenigde Staten, zal TikTok vandaag weer beschikbaar zijn voor Amerikaanse gebruikers. Dat is volgens het bedrijf in overleg met partners gebeurd. ‘We danken president Trump voor het bieden van de nodige duidelijkheid en zekerheid aan onze serviceproviders dat ze geen sancties zullen krijgen.’
Vannacht is TikTok in de VS alsnog op zwart gegaan, zelfs uren voor de deadline en mogelijk tijdelijk omdat Donald Trump na zijn inauguratie het verbod wellicht weer ongedaan zal maken. Het verbod op TikTok heeft nu al een averechts effect: Amerikanen doen precies wat het Congres hoopte dat ze niet zouden doen: massaal overstappen naar Chinese alternatieven.
De particuliere burgerrechtenorganisatie noyb dient privacyklachten tegen TikTok, AliExpress, Shein, Temu, WeChat en Xiaomi. De ‘zaak WeChat’ wordt in Nederland onderzocht.
Het sociale media gebruik onder Nederlanders stijgt. In 2024 gebruikten 14,3 miljoen mensen in Nederland sociale media. In 2023 waren dit er 14,1 miljoen en in 2022 nog 13,5 miljoen. Vooral jongeren onder de 40 jaar hebben fors meer tijd gespendeerd op sociale media. Maar uit een onderzoek in opdracht van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat juist die groep graag minder tijd wil spenderen op sociale media.
Pinterest aast op het geld van de Nederlandse adverteerder. Om zijn reclame-activiteiten hier serieuzer aan te pakken stelt het hier zijn eerste directeur Verkoop aan.
Social media krijgt een steeds steviger greep op e-commerce. Afgelopen december zagen retailers die social commerce inzetten tot twintig procent van hun omzet hier vandaan komen.
Sociale berichtendienst Bluesky heeft 26,4 miljoen gebruikers, een plus van een kleine procent ten opzichte van vorige maand.
HEMA en McDonald’s maken kans op meerdere awards. De agencies met de meeste nominaties zijn GoSpooky en Truus. Dat is een eerste beeld uit de nominaties voor The Best Social Awards van dit jaar.
TikTok wordt in Nederland in 2025 een e-commercespeler om serieus rekening mee te houden. Afgelopen jaar legde de video-app de fundamenten voor een platform waar verkopers veel naar kunnen uitbesteden.
Meta’s Threads-app is gegroeid tot 300 miljoen gebruikers, met meer dan 100 miljoen mensen die de dienst elke dag gebruiken.
D66 wil in navolging van Australië een wettelijke minimumleeftijd introduceren voor sociale media van 15 jaar. D66 wil dat het kabinet deze leeftijd voor sociale media zoals Instagram en TikTok in de wet vastlegt.