Deel dit artikel
-

Emerce Health: ‘Happi-app vermindert de ziektelast’

De Stichting Happi ziet een toekomst voor zich waarin de chronisch zieke patiënt zijn ziekte en gezondheid regelt met zijn smartphone. Het platform biedt patiënten kennis, gemak en vertrouwen in de omgang met hun chronische ziekte via monitoring op afstand, medicatie bestellen en tweewekelijkse berichten van de patiëntenvereniging. Initiatiefnemers Joop Arends en Roy Niemantsverdriet vertellen er dinsdag over op Emerce Health, een collectie video’s over innovaties in de zorg.

De Happi app wordt door ervaren dokters met hulp van patiënten ontwikkeld. Momenteel biedt die ondersteuning aan HIV-patiënten (Happi Hiv), leverpatienten (Happi Lever), huidpatiënten (Happi Huid) en patiënten met een bloedziekte (Happi Hematologie).

De interactie vindt plaats via een sympathiek botgesprek. Dus geen standaard vragenlijsten, maar iets wat volgens de initiatiefnemers ‘wetenschappelijk bewezen’ leuker en makkelijker voor patiënten is. De conversatie heeft zelfs menselijke trekjes, zegt Arends. Andere kenmerken van de app zijn contact met de patiëntenvereniging en een game tegen eenzaamheid.

De Lever app helpt patiënten bijvoorbeeld door inzicht te geven in gezonde voeding en lichamelijke activiteit. De ingevoerde gegevens kunnen desgewenst ook worden gedeeld met zorgverleners. Daarbij kan de patiënt zijn eigen zorgteam samenstellen.

De app bestaat al enkele jaren. Het begon met de Happi HIV-app van infectiologen Guido van den Berk (OLVG) en Joop Arends (UMC Utrecht). Zij stelden zich de vragen: kan techniek helpen de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren? Gaat de ziektelast omlaag als er meer regie is over de eigen situatie? En is een chronische ziekte beter te monitoren met behulp van een app? Veertig procent van de psychische klachten wordt bijvoorbeeld niet herkend tijdens reguliere consulten.

Arends is inmiddels gestopt met zijn werk bij het UMC om zich volledig op de ontwikkeling van de app te richten. “Ontwikkelen vanuit het AMC vonden we niet wenselijk, er zijn wel heel veel pilots, maar opschalen vanuit bijvoorbeeld een ziekenhuis is vaak lastig. Ook zien we de app als een landelijk en uiteindelijk internationaal initiatief.”

De app wordt nog altijd verbeterd. Het installatieproces was lange tijd nogal ingewikkeld. In september verscheen de nieuwe versie waarbij minder gegevens gevraagd worden tijdens de installatie. Nu hoef je in het begin na het aanmaken van een account, alleen de gebruikersvoorwaarden te accepteren, te kiezen welk type app je wil gebruiken en een pincode aan te maken. Gaandeweg moeten dan nog wel meerdere gegevens ingevuld worden.

De stichting zoekt financiering voor verdere opschaling. Ook is het de bedoeling om nieuwe ziektedomeinen toe te voegen.

De presentatie ontwikkeling van een patiëntenapp: hoe pak je dat aan? is 7 december na registratie gratis te bekijken.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond