-

Adwords scripts: wanneer Adwords automatiseren?

Over een maand vind in Bologna het SEA event Adworld Experience plaats. Eén van de betere conferenties voor Adwords specialisten in Europa. Tijdens het event is o.a. de gerespecteerde Adwords Scripts autoriteit Frederick Vallaeys aanwezig voor een workshop Adwords Automation. Omdat dit onderwerp vaak vragen oproept onder SEA-specialisten wilde ik hem eens naar de waarom en hoe vragen. Wanneer is het zinvol om over Adwords automatiseren na te denken? En hoe moet dat dan?

Frederick Vallaeys is geen onbekende in de Adwords community. Hij was een van de eerste 500 medewerkers van Google en heeft daar meegebouwd aan de ontwikkeling van het Adwords platform. Hij is een veelgelezen reporter voor Search Engineland en sinds 2013 vanuit zijn bedrijf Optmyzr actief promoter van Adwortds Scripts.

Adwords Scripts zijn Javascript programmas die je aan je Adwords account kunt toevoegen om beheertaken te automatiseren. Denk daarbij aan keyword management, rapportages draaien, advertenties pauzeren en budgetten beheren. De scripts zijn voor ieder account gratis inzetbaar via de Adwords interface en met name geschikt voor beheerders van de accounts die veel tijd kwijt zijn met taken die herhaaldelijk uitgevoerd worden. Door die taken te automatiseren bespaar je als account beheerder veel tijd.

Toch worden Scripts nog maar mondjesmaar ingezet. Een veel gehoorde reden is dat het leren omgaan met scripts technische kennis en een leerperiode vereist. En wat levert dat dan op?

Ik vraag het Frederick.

Hoe weet ik of mijn Adwords account baat heeft bij het gebruik van Adwords Scripts?

“Adwords scripts zijn geen magische truc om de prestatie van een account te verbeteren, maar ze kunnen de beheerders van het account helpen hun tijd beter te besteden. Scripts automatiseren belangrijke taken die regelmatig uitgevoerd moeten worden. Hierdoor krijgen beheerders meer tijd voor strategisdche verbeteringen en kunnen zij meer pro-actief te werk gaan. Dit komt de prestaties van het account ten goede.

“Voorbeeld: Geen enkele beheerder van een Adwords account kan elk uur de urls van de landingspagina’s controleren. Met een script kun je automatisch controleren of de landingpagina’s nog bereikbaar zijn, en als dit niet het geval is de advertentie pauzeren en een e-mail alert sturen.

“Als je dezelfde optimalisaties elke maand opnieuw handmatig doet of elke maand handmatig eenzelfde rapport samenstelt dan loont het vrijwel zeker hier een Script voor in te zetten. Ook als je vaak data uit verschillende bronnen combineert zoals de keyword en advertentie reports, of de  offline conversie data uit een spreadsheet, besparen Scripts je veel tijd. Die tijd kun je vervolgens inzetten om meer strategische verbeteringen te realiseren.”

Zijn er scripts die eigenlijk elk account zou moeten gebruiken?

“Scripts kunnen gebruikt worden voor het automatiseren van bid management, helpen bij rapportages, account audits en voor het sturen van alerts als het account issues vertoont.

“Enkele voorbeelden van scripts die in mijn ogen het meest essentieel zijn:

  • Landingspagina’s url controle
  • Veranderingen in Quality Score monitoren
  • Alerts voor issues zoals problemen met betaling of plotselinge veranderingen in prestaties zoals aantal kliks en conversies
  • Bid management automatiseren in combinatie met data die niet in Adwords beschikbaar is”
Stel, je moest helemaal opnieuw beginnen met het leren van Adwords Scripting, wat zou je anders doen?

“Ikzelf heb een achtergrond in engineering. Hierdoor raak ik wel eens over-enthousiast en spendeer ik veel tijd aan het programmeren van script dat eigenlijk sneller door een Automated Rule gedaan kan worden. Mijn advies is dus vooral goed na te denken over wat je precies wilt automatiseren voordat je gaat scripten. Vaak heeft iemand anders ook al code geschreven voor die taak. Onze kant en klare scripts die we via Optmyzr verspreiden [red: gratis en betaald] zijn ROI-technisch vaak een beter startpunt dan zelf alles van de grond af programmeren. Je kunt daarmee nog steeds je eigen specifieke taken automatiseren, maar sneller.”

Welk inzicht rondom Adword Scripts heb jij waar veel anderen anders tegenaan kijken?

“Ik denk niet dat er iets is rondom Scripts waarover velen het oneens zijn, maar er is een interessant discussie tussen API en Script gebruikers over welke van de twee de voorleur heeft. De API heeft meer flexibiliteit, werkt voor accounts van elke omvang en kan meer dan eens per uur draaien. Ik durf te stellen dat het voornaamste voordeel van Scripts, namelijk de toegankelijkheid voor non-techies, de beperkingen ten opzichte van de API compenseert. Omdat Scripts het automatiseren van Adwords beheer mogelijk maakt voor niet-programmeurs zie ik het als een van de belangrijkste producten die Google voor Adwords heeft geïntroduceerd.”

Wat is de beste vraag die je met betrekking tot Adwords Scripts hebt gekregen en hoe antwoordde je?

“Ik krijg veel vragen met betrekking tot Scipts en gelukkig kan ik eigenlijk altijd antwoorden met “ja, dat kan”. Anders dan met de meeste tools zijn Scripts zeer flexibel; je kunt ze aanpassen naar elke gewenste situatie, zelfs zonder veel programmeerkennis. Voorbeeld: Eén van onze klanten vroeg ons om zijn bid management te automatiseren en daarbij gebruik te maken van data buiten Adwords om te optimale bieding te bepalen. Dat lukte en elke keer als hij iets specifieks wil aanpassen kan dat. Als hij een voorgeprogrammeerde bid management tool had gebruikt was hij waarschijnlijk snel tegen de grenzen van die tool aangelopen.”

Mijn persoonijke ervaring met Adwords Scripts is in lijn met de gedachten van Frederick. Het automatiseren van (saai) repetitief werk levert me meer tijd op voor de interessantere creatieve strategische vraagstukken. Er komen steeds meer kant en klare (gratis)  Scripts voor verschillende taken beschikbaar waar je ook zonder technische kennis direct mee aan de slag kunt. Ook de documentatie over het gebruik van Scripts wordt steeds completer. Ik vermoed dan ook dat binnenkort alleen de echt kleine accounts ‘scriptloos’ door het leven gaan.

Deel dit bericht

1 Reactie

Noa van Veen

Je geeft aan dat bid management geautomatiseerd kan worden en dat daarbij data buiten Adwords gebruikt kan worden. N.a.v. hiervan heb ik de volgende vraag:

Is het mogelijk om een script te ontwikkelen dat automatisch de prijzen aanpast op basis van het aantal verkopen van het product, binnen software platform zoals Magento?

Heeft Adwords een synchronisatie / koppelmogelijkheid script om prijzen vanuit bv. back-end Magento automatisch door te voeren in Adwords tekstadvertenties? Zo nee, is zoiets wel mogelijk met Google Shopping?

Verder een zeer verhelderend artikel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond