GoBear: vriendelijke beer helpt met personal finance

Voor ons is het vergelijken van verzekeringen een heel gewoon concept, maar in Zuidoost-Azië lag die markt nog wijd open. GoBear, een joint-venture van Aegon en Walvis Participaties, sprong vier jaar geleden in dat gat. Met succes: dit jaar zullen meer dan 30 miljoen consumenten uit zeven landen gebruikmaken van de ‘personal finance’ metazoekmachine. 

Het idee voor GoBear kwam van André Hesselink, de huidige CEO. Hij wilde het zoeken en vergelijken van bancaire en verzekeringsproducten gemakkelijker maken. Hesselink had connecties met BCD Holding, waarvan investeringstak Walvis Participaties in gesprek ging met Aegon over het concept. Na een haalbaarheidsstudie werd vastgesteld dat Azië een geschikte markt was vanwege de snelgroeiende internetpenetratie en middenklasse.

Aegon en Walvis richtten vervolgens een joint-venture op en in augustus 2014 begon GoBear met het ontwikkelen van een metazoekmachine voor auto- en reisverzekeringen. Singapore werd in maart 2015 als eerste markt officieel gelanceerd, gevolgd door Thailand, Maleisië, de Filippijnen, Hongkong en Vietnam. Vorig jaar werden er bovendien nieuwe productcategorieën aan GoBear toegevoegd, zoals ziektekostenverzekeringen, creditcards, persoonlijke leningen, hypotheken, deposito’s en afgelopen week zijn daar spaarrekeningen bijgekomen. “We hebben ook net de soft launch in Indonesië gehad en gaan daar eind augustus officieel van start,” zegt Ivonne Bojoh, Chief Experience Officer van GoBear.

Grote, diverse markt

Met Indonesië erbij is GoBear actief op een markt van meer dan een half miljard mensen. Daarmee is het einde nog niet in zicht – er wordt continu gekeken naar de mogelijkheid van uitbreiding naar nieuwe landen. “Dat doen we ten eerste op basis van de marktvraag,” legt Ivonne uit. “We bieden een gemakkelijke interface op desktop en mobiel waarin consumenten in begrijpelijke taal informatie kunnen terugvinden over bancaire en verzekeringsproducten. Is de markt die we op het oog hebben daar rijp voor? Ten tweede kijken we of de productdata die we nodig hebben beschikbaar zijn. Kunnen banken en verzekeraars de gegevens over hun producten ontsluiten en zijn ze bereid om deze online te verkopen?”

De totale markt die GoBear bedient is groot maar niet homogeen. Elk land is wezenlijk anders qua digitale volwassenheid, internetpenetratie, netwerkkwaliteit, cultuur, taal en kennis. “We hebben er vanuit de beheersbaarheid voor gekozen om overal dezelfde interface te gebruiken. Productinformatie wordt op een centraal platform opgeslagen en geactualiseerd. Dit is na tweeënhalf jaar gebruikersonderzoek besloten. We kwamen er namelijk achter dat hoe mensen interacteren met een website overal hetzelfde is. Het verschil zit hem in de content en die passen we aan voor de verschillende markten. In Indonesië is een motorverzekering bijvoorbeeld relevanter dan een autoverzekering. In Singapore heeft de gemiddelde inwoner vier creditcards, dus daar is dat een belangrijke productcategorie.”

Consument helpen kiezen

Ivonne benadrukt dat GoBear onafhankelijk is – het maakt het bedrijf niet uit voor welke verzekering een consument kiest. “Dat is onze kracht vergeleken met ebrokers die wel zelf de producten verkopen. Wij kunnen mensen niet adviseren, we zijn een tech bedrijf. Maar we kunnen wel de feiten op een rijtje zetten zodat de consument een gefundeerde keuze maakt.”

Dit betekent dat GoBear ook de producten van verzekeraars en banken laat zien waarmee geen samenwerkingsovereenkomst is gesloten. “In principe is zo’n overeenkomst niet nodig. De publieke informatie op hun website mogen we gewoon gebruiken – en dat doen we in sommige gevallen ook. Maar ons verdienmodel is gebaseerd op clicks dus voor ons is het belangrijk dat we een commerciële afspraak hebben met de partijen die via ons traffic genereren. Op dit moment hebben we meer dan honderdvijftig partners in de regio.”

Internetkwaliteit wisselend

Een grote uitdaging is dat internet niet overal even goed is. De smartphone is vaak het enige kanaal waarmee GoBear consumenten kan bereiken en dat zijn vaak oudere Android-toestellen in gebieden met 3G- en soms zelfs 2G-netwerken. “De interface op mobiel moet dan ook uiterst functioneel zijn qua technologie en design. Tegelijkertijd willen we de site niet ‘uitkleden’. Daarom zorgen we ervoor dat de performance op mobiel zo goed mogelijk is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google’s CDN, waarmee de data zo dicht mogelijk bij de gebruiker zijn. Verder laden we de zichtbare content eerst, zodat de gebruiker direct de informatie kan gaan lezen. We zijn ook bezig met mobile-first technologieën zoals Accelerated Mobile Pages (AMP’s) en Progressive Web App (PWA) om de ervaring te optimaliseren. De verwachting is dat we in het derde kwartaal van dit jaar een nieuwe mobiele versie van de site kunnen lanceren.”

In-house of outsourcen?

De technische ontwikkeling van het platform en de interfaces is gedaan door rb2. Volgens Ivonne was de time-to-market de belangrijkste reden om dit te outsourcen. “We startten in augustus 2014 en gingen in december van dat jaar al live met een soft launch. Zo snel hadden we het nooit kunnen doen als we eerst zelf een groot team van developers samen hadden moeten stellen. We hebben ook gekozen voor rb2 omdat zij al kennis en ervaring hadden met Travix. Rb2 was betrokken bij de haalbaarheidsstudie en heeft daarna het proof-of-concept gebouwd. Sindsdien is rb2 de leidende partij voor de doorontwikkeling en het onderhoud van het GoBear-platform. Natuurlijk overweeg je als tech-bedrijf of je de technologische ontwikkeling zelf in huis moet halen. Daarom zijn we dit jaar gestart met het opbouwen van een eigen team in Vietnam dat steeds meer taken over zal nemen van rb2. Maar rb2 blijft onze strategische partner en de flexibele schil die we kunnen inschakelen als er opgeschaald moet worden.”

Twee lessen

Gevraagd naar de learnings tot nu toe, noemt Ivonne als eerste: onbekend maakt onbemind. “We hebben een frisse en speelse merkbeleving. Maar financiën zijn ook in Azië een serieuze zaak. We moeten duidelijk communiceren dat we een serieus en betrouwbaar bedrijf zijn en dat de beer symbool staat voor vriendelijkheid en toegankelijkheid. Daarvoor zetten we performance marketing in, namelijk Google Adwords, display advertising en Facebook. Tot nu toe hebben we weinig budget uitgegeven aan merkbekendheid. Daar gaan we in de tweede helft van dit jaar mee bezig. We willen het merk laden – wat heeft een beer te maken met bancaire en verzekeringsproducten? Verder hebben we veel geïnvesteerd in SEO zodat onze blogs en informatieve pagina’s hoog scoren en we backlinks hebben van belangrijke spelers. Hier zit een team van acht medewerkers op. Vooral het bijbenen van veranderingen in het Google-algoritme is een intensieve taak.”

De tweede les die GoBear als startup heeft geleerd, is dat het kiezen van de juiste mensen cruciaal is. “Je kunt beter een paar maanden wachten op een passende kandidaat dan iemand aannemen die niet aan het profiel voldoet. Met zeven landen, negen kantoren, 108 medewerkers en negentien nationaliteiten is communiceren een vak op zich. Maar het internationale karakter van het bedrijf is ook wat GoBear zo leuk maakt.”

Onze ambitie stopt niet bij Azië

Toen GoBear begon was metasearch een geheel nieuw concept in Zuidoost-Azië. Inmiddels heeft het platform 100.000 gebruikers per dag. Eind dit jaar komt dat neer op ruim 30 miljoen gebruikers en de verwachting is dat dat aantal tweeënhalf keer zo groot zal zijn in 2019. En dat is pas het begin, aldus Ivonne. “Onze missie is om consumenten de kennis en tools te geven om zelf financiële beslissingen te nemen. Dat stopt niet bij de huidige producten of Azië. Het kan best dat we ook in Latijns-Amerika of Afrika van start gaan. Of dat we personal finance breder zien en ook internetabonnementen of elektriciteitsbedrijven meenemen. Ons doel blijft onveranderd: zoveel mogelijk mensen helpen om zelfstandig betere beslissingen te nemen.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug