-

Christina Caljé (Autheos): ‘Rolmodellen zijn belangrijker dan je denkt’

Christina Caljé, co-founder van video intelligence platform Autheos en angel investor, breekt graag een lans voor inclusiviteit in de wereld van tech startups. “Een economische incentive zou helpen om meer ruimte voor vrouwen en meer variatie in etniciteit te creëren.” 

Met Kamala Harris in aantocht als vice president schijnt de zon weer in de VS, vindt de geboren en getogen New Yorker Caljé: “Samen met mijn kinderen keek ik onlangs naar de overwinningsspeech van Kamala Harris; een inspirerend moment. Deze vrouw kan als voorbeeld dienen voor kleine meisjes – ongeacht huidskleur – die zich dankzij haar kunnen realiseren: ik kan alles worden wat ik wil! Een goed voorbeeld ook voor de startup-wereld. Daar is het aantal vrouwelijke rolmodellen nog dun gezaaid.” 

Levenservaring uit New York

Christina werd geboren en groeide op in New York City en woont sinds zes jaar in Nederland. Ze heeft een achtergrond in finance en startte haar carrière bij zakenbank Goldman Sachs. Als angel investor heeft ze in een aantal startups geïnvesteerd, en was ze ook operationeel en als onderdeel van de advisory board betrokken bij een aantal startups en accelerators, waaronder als COO voor Peerby. De afgelopen jaren was Christina co-founder en CEO van Autheos, een video intelligence platform. 

East Village

Bij al haar startup-activiteiten komen haar achtergronden van pas. “Effectieve marketing heeft geen one-size-fits-all benadering, het is voor elk individu anders. Daar ligt een uitdaging, waar mijn in New York opgedane kennis en levenservaring goed van pas kwamen. In de East Village waar ik woonde, kwamen alle denkbare etniciteiten, sociale lagen en religies samen. Ik ontdekte als kind al dat iedereen er anders uitzag en zich anders gedraagt. Ik werd er ‘adaptable’ van en het maakte dat me comfortabel voel in verschillende omgevingen en met verschillende mensen om me heen. Die ervaring neem ik bijvoorbeeld ook mee om het product van Autheos beter te maken.”

Luister naar Christina Caljé in de At The Money podcast (50 min) met Thomas Mensink. In deze aflevering vertelt ze o.a. over diversiteit en inclusiviteit in tech en ‘ethical Artificial Intelligence’. Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify en Apple) of hieronder:

At The Money podcast · #26 Christina Caljé (Autheos) – ‘Role models are more important than you might think’
Rolmodellen zijn belangrijk

Het creëren van toegang en kansen voor vrouwen en etnische minderheden heeft al sinds Christina afstudeerde haar onverdeelde aandacht. En naarmate haar invloedssfeer groeit, zet ze steeds meer van haar middelen en netwerk in om dit onderwerp te promoten en oplossingen aan te dragen. “Toen ik na mijn studie bij Goldman Sachs aan de slag ging kwam ik er achter dat er bijna geen mensen zoals ik – een ‘woman of color’– op leidinggevende posities zaten. Een mensenbrein werkt zo: als je niemand ziet waarmee je je kunt identificeren, denk je dat die positie niet voor jou is weggelegd. Rolmodellen zijn belangrijker dan je denkt. Ik had niemand om tegenop te kijken. Moest dubbel zo hard werken om op te klimmen. Ik wilde me gehoord en betrokken voelen maar dat viel tegen. Daar wilde ik iets aan doen.” 

Vrouwen in tech

En dat is hard nodig, vooral in het tech-landschap, stelt Christina. “In Nederland maar ook in veel andere landen is het niet best gesteld met vrouwen in tech. Het is complex om af te pellen wat precies de onderliggende oorzaken zijn. Ik zie wel wat vooruitgang. Er zijn VC’s die bewust vrouwen in hun team zetten om in elk geval daar diversiteit na te streven. Er zijn steeds meer tech communities speciaal voor vrouwen, steeds meer fondsen speciaal voor vrouwelijke ondernemers. Het zijn stapjes in de goede richting, maar het zijn wel kleine stapjes. En vooral gericht op diversiteit in gender. Het feit dat ook etnische minderheden ondervertegenwoordigd zijn in het tech-landschap is hier in Nederland nog niet belicht. En dat is voor mij verrassend, omdat het zo’n duidelijk onderwerp is.”

Economische incentive

Morele drijfveren zijn nuttig maar Christina denkt dat die niet voldoende zijn. Dit jaar is er, ondanks alle goede bedoelingen, minder geïnvesteerd in vrouwelijke ondernemers dan vorig jaar. “Een economische incentive vanuit de overheid zou meer teweeg brengen. Zoals belastingvoordeel voor investeerders die hun geld inzetten op startups waar diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel staat, wat ze in het Verenigd Koninkrijk al doen. Of dat de Seed Capital regeling, waarbij de overheid nu het investeringskapitaal van fondsen verdubbelt, ook hierop wordt ingericht. Dat de overheid méér inlegt als je aan bepaalde diversiteitscriteria voldoet, waardoor het risico voor VC’s om in dit soort startups te investeren, daalt.”

Cultural fit

Christina heeft ervaring aan beide kanten van de tafel – als ondernemer én investeerder. Hoe zorg je er als startup voor dat je jezelf in de kijker speelt bij investeerders? “Allereerst wil ik zeggen: je hebt niet altijd een angel of VC nodig om geld te genereren. Er bestaan aantrekkelijke startersleningen bij banken, mooie overheidssubsidies en crowd funding kan ook heel lucratief zijn. Wil je toch investeerders aantrekken, let dan goed op de ‘cultural fit’. Onderzoek welke specialiteiten een investeerder heeft, in welke industrie hij of zij opereert, welk netwerk hij of zij met zich meebrengt. Als het goed is, ga je een lange termijn relatie aan met een investeerder dus zorg dat het goed zit. Je wil een VC die in goede én slechte tijden naast je staat.” 

Uit de Benelux-bubble

Zelf heeft Christina ook privé wat investeringen in startups gedaan. “Ik kijk altijd met een internationale blik,” besluit ze. “De Nederlandse VC- markt is klein en om te groeien moet je de grens over. De Benelux-bubble uit. Nu live-ontmoetingen schaars zijn en alles digitaal gaat, ontstaan er mooie nieuwe kansen. Internationale ontmoetingen zijn laagdrempeliger geworden. Voor startups is het dé tijd om buiten de eigen Nederlandse grenzen te kijken en zichzelf online in de kijker te spelen van buitenlandse investeerders die je normaal gesproken niet snel zou ontmoeten.”  

Meer horen over hoe Christina haar bijdrage wil leveren aan inclusiviteit in tech? Beluister de At The Money podcast-aflevering met Christina Caljé en Thomas Mensink (50 min). Dat kan bovenaan dit artikel via SoundCloud, maar ook via andere podcasts-apps zoals Spotify en Apple.

De podcast-aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaken met Christina [1:10]
  • Het bouwen van een organisatie voor Autheos [8.30]
  • Achtergronden en diversiteit i.c.m. effectieve marketing [13.15]
  • Het belang van rolmodellen [17.45]
  • Hoe de catch-22 van gebrek aan diversiteit op te lossen? [21.20]
  • Advies voor startups die willen fundraisen [31.15]
  • Uit de Benelux-bubble [37.00]
  • ‘AI gone wrong’ en ethical frameworks voor AI [43.10]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check.

Over de auteur: Thomas Mensink is startup analyst bij Golden Egg Check.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond