-

Edwin Vlems, MCB: ‘ Andere collega’s zijn beter in marketing dan marketeers’

Collega’s zijn beter in marketing dan de marketeers, merkt Edwin Vlems, marketing manager bij metaalgroothandel MCB. Als zij iets delen, dan rendeert dat namelijk veel beter dan als de marketingafdeling dat doet.

Het is eigenlijk simpel; wie volg je liever op social media, bedrijven of mensen? Verreweg de meeste mensen kiezen voor dat laatste. Dan kun je denken dat die social media de posts van merken naar achter drukken om ze zo naar adverteren toe te praten, maar zo zit het niet, denkt Vlems. Bezoekers zijn eenvoudigweg veel minder geinteresseerd in bedrijfsposts.

In de praktijk merkt hij dat authentieke boodschappen van personeel veel beter ‘renderen’ dan datgene wat de marketingafdeling uitzendt. Dat leidt ertoe dat hij werknemers graag inzet als uithangbord van het merk; in plaats van gekunsteld komt het bedrijf plots ‘echt’ over.

Hoe gaat in de praktijk? Vlems: “In eerste plaats moet het management erachter staan, zodat niemand in de stress schiet als medewerkers iets gaan delen op social media. Ook beseffen werknemers niet altijd hoe interessant ze zijn, je moet ze stimuleren, en doen inzien dat ze echt leuke dingen over het bedrijf kunnen vertellen en kunnen posten. Dat hun kennis ertoe doet.”

De werkwijze helpt ook om aan personeel te komen. “Dat was eerst de bijvangst van onze acties, we trokken nieuwe mensen dankzij onze posts. Nu weet HR ons wel te vinden. Als we een authentiek filmpje maken, dus zonder filmploeg en script, dan hebben we er in een week opeens tien chauffeurs bij. Vrachtwagens doen het goed op social media. De recruiter zit nu ook een dag in de week bij ons op de afdeling.”

Vlems devies: Kijk hoe aantrekkelijk je collega is, en ren niet meteen naar een marketingbureau als er een actie moet worden gestart.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond