-

De toekomst van marketing ligt in het maatschappelijk verbinden

Waarom zou een organisatie eigenlijk in marketing investeren? Jaren geleden is men opgegroeid met de 7Ps in de marketingmix, maar nu? Joris van Zoelen, strateeg en partner bij Synergie, schetst een toekomstbeeld van het marketingvak, met deels schrikwekkende constateringen.

Joris van Zoelen hield zijn betoog tijdens Online Tuesday #90 “Marketing 2025”. Waarom zou een organisatie eigenlijk in marketing investeren? Jaren geleden is men opgegroeid met de 7Ps als de marketingmix, zoals in onderstaande afbeelding weergegeven.

bron: Smart Insights (2018)

Marketing = een ondoorgrondelijk spelveld

Nu lijkt marketing een ondoorgrondelijk spelveld te zijn geworden met een mix van termen zoals mobile, agile, big data. Als professional is men geneigd zich meer en meer te specialiseren, maar wat juist ontbreekt is de algehele kennis, iemand die vakkundig op een breed level kan inschatten, welke mogelijkheden er binnen het marketing vak bestaan, maar deze niet alle in detail hoeft te beheersen.

De grenzen binnen marketing vervagen. Is marketing sales? Juist vandaag de dag zijn bedrijven steeds meer conversie-en data driven. Dit zijn termen die sterk zijn vervlochten met het salesvak. Voor andere bedrijven betekent marketing vooral communicatie, waarmee men eigenlijk eveneens omnichannel zou kunnen impliceren.

bron: Identity Agency (2018)

Het marketingvak van de toekomst

Waarin zou dan een toekomst voor het marketingvak kunnen liggen? Vooral op maatschappelijk vlak, namelijk organisaties met elkaar verbinden. In deze context zou marketing vooral de verbinderrol faciliteren. Wat een organisatie voor de wereld wil en kan doen. Dit zou marketing juist bespreekbaar kunnen maken.

Video: The Indoor Generation van Velux

In deze video wordt een beeld geschetst hoe de mensheid door technologische ontwikkelingen steeds meer achter gesloten deuren gaat leven en hoe dit eveneens het welbevinden van ons mensen negatief kan beïnvloeden. Maar met vernieuwende, maatschappelijke ideeën kan men een verschil maken. Daarbij is het cruciaal om een balans te vinden tussen visie en feiten.

Leren van de meesters op het gebied van inspiratie

Dit zijn de meest inspirerende organisaties van Nederland op dit moment:

bron: Inspirerende 40

Wat vooral opvalt in deze lijst is dat de top-10 bedrijven vooral handelen met purpose en dit consequent toepassen.

In Nederland lijkt iedereen liefhebber te zijn van Ikea. Het bijzondere is vooral hoe Ikea op dagelijkse basis het testament van Ingvar Kamprad toepast in hun bedrijfsvisie en activiteiten. Sinds 76 jaar kijkt men bij Ikea hoe men het alledaagse leven van mensen beter kan maken. Het draait om ‘business for good’, niet alleen impact als bedrijf zijnde op de markt uitoefenen, maar ook iets voor de maatschappij betekenen. Kan het vak marketing hierbij een faciliterende rol spelen?  Alles draait om inspiratie, maar welke waardes binnen inspiratie zijn belangrijk?

bron: Inspirerende 40

Bovenstaande vier pijlers vormen de voedingsbodem voor inspirerende organisaties. Deze zijn al jaren hetzelfde, namelijk visie, organisatie, product en relatie. Er zijn meerdere voordelen gekoppeld aan inspirerende organisaties: medewerkers zijn productiever, betrokken en blijven langer in de organisatie. In het laatste punt kan vooral in de toekomst een cruciale rol weggelegd zijn voor het marketing vak, namelijk initiatieven ontplooien of algeheel daarvoor zorgen dat medewerkers zich langer binden aan een organisatie. Daarnaast valt op dat purpose gelijkwaardig lijkt te staan aan kwaliteit en dat is daarbij eveneens een magische handtekening. Met purpose associeert men automatisch kwaliteit.  

Wat maakt een bedrijf het volgen waard, waarin ligt de purpose van het bedrijf? Hier zou marketing de verbindende rol kunnen spelen. Elon Musk van Tesla laat zien dat hij een marketingleermeester is door bijvoorbeeld een random filmpje te uploaden waarbij hij met een dakpan in zijn hand te zien is en dat binnen no-time immens grote hoeveelheden views heeft behaald.

Onderstaande beeld verduidelijkt goed de immense verschuiving van de mindset bij mensen. Na de verwoestende storm Irma hebben de mensen niet in eerste instantie geroepen naar de regering of redding instanties zoals het Rode Kruis. Ze riepen Tesla voor hulp.

De ‘why’ wordt meer en meer van cruciaal belang

Laatste voorbeeld verduidelijk goed dat het steeds meer gaat draaien om betekenis hebben in het leven van mensen, wat sterk gekoppeld is aan de Why van Simon Sinek.

bron: Smart Insights

De why te verduidelijken, helder te krijgen voor de organisatie, hierin zal de sleutel liggen. Als onderneming zou men de brug moeten slaan en op zoek moeten gaan naar wat in de maatschappij ontbreekt. Dit wordt dan automatisch waargenomen door mensen en vormt een urgentie. In dit geval is geen sale strategie meer nodig om het product aan de man te brengen. Bedrijven zoals Tony Chocolonely, Tesla of Google hebben zeer goed bewezen hoe men excellent hierop kan inspelen.

Waar ligt de onvervulde behoefte van de mens? Wat is er loos in het leven van de mensen? Ikea doet dit jarenlang goed door onzichtbaar in de huiskamer van willekeurige mensen te staan en nieuwe innovatieve producten daarop gebaseerd introduceren.

Het vak marketing 2025 kan dus samengevat in al zijn vaagheid ten onder gaan of het kan opbloeien door op maatschappelijk vlak organisaties met elkaar te verbinden, de wereld een stuk beter te maken en medewerkers blijven enthousiasmeren om voor hetzelfde bedrijf te werken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Anurag - Academie voor Leven

Sterk artikel. Ik ben benieuwd hoe bedrijven mee zullen gaan met deze trends.

Alexander Lamprecht

Dank voor je feedback. De aanzet is er nu met o.a. dit artikel. We zullen idd zien hoe snel bedrijven deze maatschappelijke inhaalslag maken. Wordt vervolgt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond