-

Crowdynews: miljard pageviews per maand, investering van 2,5 miljoen euro

Het trekt als een lier. “Op piekmomenten hebben we iets van vijftien miljoen gebruikers per uur, met name in de VS, Zuidoost-Azië en Europa”, vertelt Edwin Kuipers, die Crowdynews bedacht. Hij praat ons bij over de Groningse start-up, die alle denkbare vormen van social media inzet voor nieuwsgaring. En die vorige maand een investering van 2,5 miljoen euro binnenhaalde.

Edwin, hoe omschrijf je Crowdynews in een tweet?

“Crowdynews verrijkt redactionele content met de blik van de man in de straat door het filteren van social media content. Resultaat: betrokken lezers.”

Hoe is het idee voor Crowdynews ontstaan?

“Herinner je je nog dat vliegtuig dat midden in New York op de Hudson River landde? Die informatie werd toen als eerste wereldkundig via Twitter en Facebook. CNN had het nakijken. Op dat moment, zes jaar geleden, bedacht ik dat social media wel eens heel bepalend konden gaan worden voor nieuws. In Crowdynews bracht ik die gedachte samen. Het is veel groter geworden dan ik van tevoren had bedacht.”

Wat is de toegevoegde waarde van Crowdynews?

“Dat we de complete social media-brij, honderden miljoenen items per dag, analyseren en daar relevante inhoud van maken. Waarbij we uitblinken in de filtering. In de social media wordt immers zeer informeel gecommuniceerd, vaak worden talen door elkaar gebruikt, en je hebt te maken met ongewenste uitlatingen. Dat zijn de redenen dat journalisten en redacteuren op hun hoede zijn om social media een plek te geven in hun publicaties. Het beïnvloedt de kwaliteit. Wij zijn de enige partij met zo’n filter.”

Hoe groot is je werkgebied?

“Wij zijn actief in de VS, Zuidoost-Azië en Europa. We begonnen in de VS, een land met een groot uniform code- en taalgebied. En natuurlijk speelde mee ‘if you can make it there, you can make it anywhere’. Daar en in Zuidoost-Azië zijn we de grootste op het gebied van social media curatie, en Europa begint nu sterk te groeien. We zijn wereldwijd schaalbaar omdat we in meer dan 25 talen opereren. Wereldwijde aanwezigheid is vanaf dag één onze bedoeling geweest.”

Maar hoe krijg je het nieuws bij de lezer?

“We werken met redacteuren die weten waar de lokale kranten over schrijven. Een redacteur kan bijvoorbeeld aangeven in welke onderwerpen en social media-accounts hij geïnteresseerd is, en opdracht geven die te laten volgen. Het Crowdynews-systeem vertaalt al die kennis naar een zoekvraag om gebruikers díe social media te laten vinden die voor hen interessant zijn. Daarnaast hebben we technologie die net even scherper dan Twitter ontdekt wat trending is.”

Het doet denken aan crowdsourcing. Wat is het onderscheid?

“Bij crowdsourcing heb je heel gerichte vragen waar je mensen op laat reageren. De manier waarop wij content verzamelen is niet gestuurd. De foto’s, filmpjes en berichten bestaan al. Wij verzamelen ze op een zo slim mogelijke manier en halen de relevantie uit de massa, we sturen niets aan.”

Wat is het grootste obstakel tot nu toe?

“Geldgebrek. Vanaf de eerste dag een wereldwijde ambitie hebben, betekent zo snel groeien dat je steeds tegen de limieten van je middelen aanloopt. Sneller willen dan je eigenlijk kunt, is frustrerend. Gelukkig is dat met de investering van INKEF Capital en Singapore Press Holdings opgelost.”

Wie zijn de investeerders in Crowdynews?

“INKEF is een dochteronderneming van pensioenfonds ABP, en heeft 200 miljoen euro in beheer. Zij zijn onze hoofdinvesteerder. Singapore Press Holdings is een van de grootste beursgenoteerde uitgeverijen van Zuidoost-Azië. Zij kwamen in het vizier op aanraden van een relatie. Investeren gaat over meer dan geld. De partijen brengen ook kennis, ervaring en een netwerk mee.”

Welke drie eigenschappen moet een succesvol ondernemer volgens jou bezitten?

“Geduld, uithoudingsvermogen en zelfvertrouwen. Vooral dat laatste. Je moet namelijk wel heel erg geloven in je eigen verhaal en de toegevoegde waarde van je product wil je het volhouden. Je krijgt natuurlijk met enige regelmaat de vraag: ‘klopt het allemaal wel wat je zegt?’.”

*) Dit is een artikel uit de serie van de Accenture Innovation Awards.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond