-

Emerce Conversion: ‘Bezoekers worden steeds kritischer’

Theo van der Zee van ConversionReview zal op Emerce Conversion, op 21 april in Amsterdam, live landingspagina’s van bezoekers uit de zaal analyseren. Durf jij het aan om jouw site door Theo te laten beoordelen?

Kun je iets zeggen over je bedrijf? Hoe komt iemand die op psychologie is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht terecht in de wereld van conversie?

‘Vanuit mijn bedrijf adviseer ik klanten van alle formaten over hoe zij hoe hun websites kunnen verbeteren. De adviezen die klanten krijgen komen primair voort uit website beoordelingen, aangevuld met training of individuele coaching op het gebied van conversie optimalisatie.

‘De stap van psychologie naar conversie optimalisatie is kleiner dan je misschien zou verwachten. Ik was al tien jaar professioneel met webdesign bezig. Simpel gezegd is conversie optimalisatie voor mij dan ook een optelsom van eerdere interesses. Immers, zonder kennis van techniek is het bijna niet te doen om een website op hoog niveau te kunnen beoordelen of goede A/B testen te bouwen en hetzelfde geldt voor psychologische kennis over hoe mensen denken.”

Welke technieken zetten jullie zoal in om landingspagina’s te beoordelen?

“Dat is een breed scala, die naar mate het bedrijf groeit alleen maar breder wordt. Een voorbeeld is de expert review, waarbij een website door een conversiespecialist wordt bekeken en advies wordt gegeven over mogelijke verbeteringen. Naast de inkoppers die daar nog vaak uit voortkomen (het repareren van gebroken links, betaalknoppen die niet werken, laadtijd verbeteren) leidt een dergelijke beoordeling ook tot ideeën die verder getoetst kunnen worden. Denk hierbij aan enquêtes waarbij bezoekers wordt gevraagd welke informatie zij missen op een bepaalde pagina.”

Welke fouten worden er ten aanzien van landingspagina’s nog altijd gemaakt?

“Simpel gezegd wordt er te weinig gedacht vanuit de behoefte van een bezoeker. Het zou namelijk onmiddellijk duidelijk moeten zijn wat je op een landingspagina kunt doen. In het verlengde daarvan zijn pagina’s met meer dan tien seconden laadtijd waarschijnlijk geen succes (helaas ook geen uitzondering) en kom je de beruchte stockfoto’s van vergaderende zakenmannen ook nog te vaak tegen. De belangrijkste vraag is: hoe kan ik het mijn bezoekers zo makkelijk mogelijk maken om hun doel te bereiken?

Wordt er voldoende aandacht besteed aan mobiel?

“Ja en nee. Hoewel mobiel de laatste jaren meer aandacht krijgt, merk je dat veel bedrijven dat nog altijd niet serieus genoeg nemen. Het is ook een kip-en-ei probleem. Wanneer bedrijven zien dat slechts een klein deel van hun conversies van mobiele apparaten komen, blijven ze de nadruk leggen op desktop. De optimalisatie van mobiel blijft dan achterlopen. Een mooie test om te zien in hoeverre je website fijn functioneert op mobiele apparaten is door jezelf te verplichten er eens tien minuten overheen te surfen op je smartphone of tablet. Kijk daarbij kritisch naar de vormgeving, functionaliteit, laadtijd, et cetera. Is dit een ervaring waar jij als mobiele bezoeker blij van zou worden?”

Welke trends zie je bij conversie opkomen en waar moeten we echt rekening mee gaan houden.

“De ‘hot and happening’ van dit moment is absoluut personalisatie. Hierbij wordt een website steeds beter toegespitst op de waargenomen of voorspelde wensen van individuele bezoekers, in plaats van optimalisatie voor iedereen tegelijk. Mijn persoonlijke mening is echter dat het overgrote deel van de bedrijven hier nog lang niet aan toe is omdat hun organisatie op het gebied van conversie optimalisatie nog niet volwassen genoeg is.

“Waar bedrijven echt rekening mee moeten gaan houden zijn kritische bezoekers. Steeds vaker hoor ik mensen van van buiten conversie klagen over zaken die voorheen voorbehouden waren aan experts. Denk aan ontbrekende slotjes in de browser of onleesbaar kleine lettertypes. Bezoekers gaan sites gewoon wegklikken op zoek naar een bedrijf dat hun behoeftes en wensen wel serieus neemt.”

Emerce Conversion vindt op 21 april plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tickets zijn hier te koop.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Robert Boersma

Ik merk in bovenstaand artikel een focus op het visuele aspect. Zal Theo van der Zee ook ingaan op de kracht van tekst en de conversiewinst die daar te behalen valt? Ben namelijk erg benieuwd naar zijn visie op tekst in relatie tot conversie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond