-

Hoe IQNOMY het klantencontact menselijker maakt

Personalisatiespecialist IQNOMY veranderde haar propositie naar ‘The Human Switch’. “Dat staat voor menselijker met elkaar omgaan. We zagen dat de online marketeers de behoefte hebben om het klantencontact via de verschillende kanalen persoonlijker te maken”, legt Christiaan Vriens uit. 

Voor persoonlijker contact is het koppelen van online en offline kanalen belangrijk: “Traditioneel gebeurt dat via loyalty systemen en klantenkaarten. En nu zijn er ook iBeacons en QR codes.” Vriens noemt een case waarbij de webshop, e-mailmarketing en de klantenkaart heeft gekoppeld: “Ze kunnen hierdoor de klant over alle kanalen heen volgen. Zo zien ze dat klanten op de website aan webroaming doen: op de website alleen kijken en vervolgens in de winkel kopen. Je kunt precies volgen hoe iemand zich over de verschillende kanalen beweegt. Waar is iemand, wat is de laatste actie geweest? Vervolgens kun je e-mailmarketing gericht inzetten om bijvoorbeeld iemand terug te laten keren naar de webshop.”

‘Een klik is al voldoende’

IQNOMY werkt met open API’s: “Hierdoor kunnen we gemakkelijk koppelen aan andere programma’s. Ons platform kan werken met heel veel data uit verschillende systemen. Je kan bijvoorbeeld via de klantkaart zien dat iemand veel offline shopt, en dan kun je met het e-mailsysteem die persoon een andere e-mail sturen. Met persoonlijke coupons bijvoorbeeld, om ze naar de winkel toe te krijgen.”

Een klik op een e-mail is al voldoende om iemand te volgen op de website, vertelt Vriens: “Een cookie is aan het ID van de e-mail gekoppeld. Hiermee zorgen we dat het e-mailsysteem en het loyalty systeem up to date zijn.” De basis is wel om voor duidelijke cases te kiezen, stelt Vriens: “Je hebt als marketeer heel veel data tot je beschikking. Wat doe je er mee? Hoe ga je mensen benaderen? Maak eerst de keuze voor één stukje content of een banner, en ga dat personaliseren. Zo blijft het voor de marketeer behapbaar.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond