iThrive: ga contraproductiviteit te lijf met slimme app en VR

Gezonde en gelukkige werknemers zijn over het algemeen productiever, maar toch ervaren nog steeds veel mensen stress- en burn-outklachten. “iThrive zet contraproductief gedrag om en verandert gewoontes. Met een slimme app en virtual reality verhogen we de productiviteit op de werkvloer met 400 procent”, aldus Nadja Muller-den Blijker, oprichter en CEO van iThrive.

Nadja, kun je iThrive in één tweet beschrijven?

“iThrive is je persoonlijke coach die je helpt om contraproductieve gewoontes te veranderen en gezonder, gelukkiger en productiever te zijn.”

Wat is iThrive?

“Wij zorgen voor een positieve gedragsverandering op het werk en thuis. iThrive richt zich vooral op stress- en burn-outpreventie. We werken met een positief gedragsveranderingsmodel, dat vijf keer zo effectief is als de ‘gouden standaard’ die huisartsen momenteel gebruiken. Althans, dat kwam uit de klinische test met diabetespatiënten van Omada Health. De app fungeert als persoonlijke coach met wie je een programma volgt. Intussen kun je ondersteuning krijgen van mede-thrivers en houdt iThrive je progressie bij. Waar het om draait, is dat je je gewoontes verandert. Bedrijven genieten van gezonde, gelukkige en productieve teams.”

Wie heeft er voordeel van iThrive?

“Ons businessmodel drijft voor een belangrijk deel op bedrijven die iThrive afnemen om hun werknemers thriven te laten zijn: ze voelen zich goed, zijn gezond en sterk, maken een positieve impact en benutten kansen. Uit onderzoek van Gallup bleek dat werknemers die zodanig gedreven zijn, wel tot 400 procent productiever kunnen zijn.”

Hoe zorgt iThrive voor een hogere productiviteit op het werk?

“Minder stress zorgt voor een positief ritme, voel je je goed dan doe je dingen die goed voor je zijn. Bijvoorbeeld slapen, sporten en uitjes met vrienden. iThrive helpt mensen om de intrinsieke motivatie en wijsheid daarvoor te vinden, de app faciliteert dat proces. Een positieve mindset maakt ons vindingrijk en creatief. iThrive geeft praktische, direct toepasbare tips in de app en inspireert om concrete doelen te stellen over hoe je je wilt voelen. Het kunnen simpele suggesties zijn, zoals hoe je vijf minuten per dag kunt mediteren of wat meer ingrijpende uitdagingen, zoals 28 dagen zonder social media.”

Is dat wat jullie doen uniek?

“Als we kijken naar langetermijngedragsverandering, dan zijn er oplossingen die effectief zijn zoals lifecoaching en therapie, maar deze zijn duur en niet realistisch voor bedrijven om aan te bieden aan hun werknemers. Wij combineren vier effectieve methodes in één programma: mindfulness, lifecoaching, tracking en humanistische psychologie. Onze effectiefste tool is de smartphone. Op die manier wordt iThrive je digitale coach 24/7. Daarnaast voegen we terloops kunstmatige intelligentie toe om ons product nog beter te maken, virtual reality gebruiken we al.”

Hoe is dat zo gekomen?

“We zijn gestart als SonoVR. In dat bedrijf zetten we virtual reality in als hét middel voor gedragsverandering. We deden mee aan het digitale health accelerator-programma van Rockstart, we gingen erin als SonoVR en kwamen eruit als iThrive. Wat wij wilden met VR – de life simulator – was nog niet mogelijk, maar ook kwamen we erachter dat het slechts een middel was om tot ons doel te komen. Er waren andere technieken die we konden inzetten om tot hetzelfde doel te komen, dus we hebben de stap naar smartphone gemaakt.”

Hoe zet je VR nu in?

“Veel programma’s kijken alleen naar de persoon zelf, wij nemen de wetenschap mee dat de omgeving een grote rol speelt. VR gebruiken we om interventies te simuleren. Het kan mensen omringen met visuele en audiovisuele inspiratie om hun doel te bereiken. Stel dat je kampt met een beslissing die je niet durft te nemen omdat je bang bent voor de reactie van anderen. Dat is typisch een situatie waarvan ik denk dat je die binnen twee jaar met VR kunt oefenen en zien hoe je omgeving reageert.”

Hoe is het om een tech-startup als iThrive te leiden?

“Ontzettend leuk, maar het kan stressvol zijn – dus wij gebruiken onze app zelf ook…!”

Je doet dit alleen?

“Samen met Klaas Punselie heb ik iThrive opgericht. Klaas werkt met name met de ontwikkelaars en ik werk met het team om de psychologische stappen op te breken in kleine technische stukken. Voor mij is dit wel echt een droomteam. Ik heb baat bij mijn life coaching-achtergrond, ik heb het idee dat mannen nou eenmaal gemakkelijker praten over mentale gezondheid met een vrouw.”

Veel start-ups lopen tegen dezelfde uitdagingen aan. Welke uitdagingen zie jij in start-upland?

“Je start met een missie waar je in gelooft en je kiest voor wie jouw product of dienst is. Tractie in de markt is het eerste obstakel. Er is weinig steun en financiering in het begin van je bestaan, want juist heb je vaak die tractie nodig om investeringen binnen te halen. Hoe radicaler je bent in je innovatie, hoe lastiger het is om direct je concept te bewijzen. Accelerators en incubators vullen dit gat al aardig op, maar die ondersteuning in de transitie van idee naar verkoop is er nog te weinig.”

Wat zou jouw tip zijn voor startups die met beperkte middelen de markt op gaan?

“Het antwoord daarop is: b2b. Zowel mijn medeoprichter als ik zijn relatiebouwers en dat werkt goed. We hebben zakelijke samenwerking opgezocht, uitdagingen gedeeld en raakvlakken ontdekt. Je begint met een gesprek, wat heeft diegene nodig, is er een probleem dat wij zouden kunnen oplossen? Het werkt beter dan koude acquisitie. Het persoonlijke is heel belangrijk. Ga langs, pitch je concept waar je maar kunt. Zit je in een fase van opschalen, doe dan mee aan een innovatieprogramma.”

Wat doe je daar zelf mee?

“Wij doen dit jaar mee met de Accenture Innovation Awards. Het voordeel is dat het een jaarrond programma is, we pakken elke kans aan om ons product te pitchen en feedback te krijgen. Zo was ik laatst bij een Scale Up Academy, waar ik interessante ondernemers heb leren kennen die tegen vergelijkbare uitdagingen aanliepen. Het is altijd fijn om even te kunnen praten met iemand die je begrijpt, maar misschien een andere oplossing heeft gevonden waar jij zelf nooit op was gekomen. Hopelijk komen wij in de finale terecht, zodat ik mijn pitch kan doen voor 2.500 potentiële klanten, investeerders en partners.”

Wat staat er de komende tijd op de planning?

“Momenteel zijn we op zoek naar business angels om onze wens voor kunstmatige intelligentie te kunnen verwezenlijken en het spelelement in de app te verhogen, voor een nog effectievere gedragsverandering. De komende twaalf maanden hebben we in totaal 650.000 euro nodig, met name voor fundamenteel psychologisch onderzoek, gamification, de ontwikkeling van een virtual agent en eenvoudige VR-interventies.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Sanne van den Berg. Ook een innovatief concept? Schrijf je vóór 31 juli in voor de Accenture Innovation Awards 2017.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug